Pollenallergi och träning

tyvärr lider jag av pollenallergi. Nu börjar jag verkligen känna av det när både näsa och ögon inte slutar klia å rinna.. ibland får jag också mindre andningssvårigheter. Jag har börjat kurera nu med clarityn. Men min fråga är: Kan man träna utomhus med pollenallergi? Jag tänker främst på löpning.

MvH
Roffe
 
Besök en läkare?

Hej

Min kära flickvän är astmatiker och pollenallergiker och hon brukar vara ute och träna även nu under pollensäsong. Men hon har vart hos en läkare och har andra preparat än det du nämner? Det finns väl en massa olika preparat och metoder. Kortison, hypsensibilisering och starkare grejor! :)
Men jag är själv inte insatt. Men kolla med en läkare, det är mitt tips........

Lycka till med löpträningen.

MVH Daniel
 
ett tips är att slopa clarityn för de är inget vidare! jag lovar att det är typ potatismjöl i dom...
låt dem inte lura dig med några andra sockerpiller heller! det finns 100-tals, jag har testet 10-15 såna där små utan effekt. versal är ett alternativ som de försöker med men det är till och med samma "substans" har jag för mig..
skaffa annan medicin som hjälper och träna på!
det gör jag!

tänk så här:
snart är den jävla sommaren förbi och vi kan ge oss ut i snön och på isarna igen!! =)


må gott!
 
berghå; sa:
versal är ett alternativ som de försöker med men det är till och med samma "substans" har jag för mig..
skaffa annan medicin som hjälper och träna på!

må gott!
Vilken medicin som gäller är extremt personligt, Versal funkar utmärkt för mig. Det enda som är lite jobbigt ändå är ögonen eftersom jag har linser och därför är extra känslig om ögonen krånglar...
Så mitt tips är att bara du hittar rätt medicin så är det bara att träna!S
Själv jobbar jag som cykelbud och det funkar alldeles utmärkt även om jag kan känna att det är lite tyngre att andas ibland, när det är som värst!
 
men vad jag menade var ju som jag skrev:
att jag tror att i just versal och clarityn så är det samma aktiva substans och funkar inte clarityn så funkar troligen inte versal heller.. =)

men det var längesen jag käkade någon av dem så jag är inte 100.

cykelbud måste ju vara ett drömjobb!
 
Det jobbigaste med Clarityn måste ju vara den otroliga trötthet man känner, kan sov 18-19 timmar per dygn och fortfarande vara trött i hur långa perioder som helst
 
Hett tips

Ta en kortisonspruta, har jag gjort två år i rad nu.
Reducerar eller oftast helt tillintetgör symtomen.

Kostar runt hundralappen och krävs att du pratar med en doktor sen är det klart.

En vårdcentral helt enkelt.

/Josef
 
Astmamediciner

HEj,

Jag har själv pollenallergi med symtom som astmahosta när jag tränar.
Jag har en receptbelagd allergimedicin som heter Telfast. Jag har provat det mesta och denna är bäst. Dessutom använder jag olika astma mediciner som t.ex. bricanyl. Det är ett pulver som man inhalerar. Då kan jag träna nästan obehindrat och dessutom får man en extra energiboost av astmasprayen.
Man ska dock vara försiktig med astmasprayer därför att om du tävlar så räknas det som doping.

Mvh, Per Nyberg.
 
Re: Astmamediciner

zeromaker; sa:
Man ska dock vara försiktig med astmasprayer därför att om du tävlar så räknas det som doping.

Mvh, Per Nyberg.

Med rätt läkarintyg så har man löst det problemet, ska man tävla och äter medicin av någon typ så kolla upp den med en förbundsläkare eller annan kunnig på området.
 
Kortison

Själv använder jag ett preparat som heter Depomedrom (om jag inte är helt vilse). Det är kortison och man tar det ca en vecka innan syptom uppstrå (hur nu man ska veta det. Sälv tar jag det så fort jag börjar få problem) Kortisonet fungerar bra för min del och det brukar kunna hålla i sig i ca 5-6 veckor. Därefter får man ta en ny spruta om man känner att man behöver. Priset ligger runt 100kr och skrivs ut av läkare. Vet dock att vissa läkare inte är förtjusta i att skriva ut kortison till alla. Me, men det är ju bara att kolla upp.

Lycka till med träningen.
 
Depo-Medrol

Ska det ju va. Finns lite info om det på Fass men de hänvisar främst till läkare.
 
P för pollen

Det finns många sätt att medicinera men ingen överlägsen metod.

Tröttheten beror ofta på allergin i sig och inte alltid på antihistamintabletter som ofta får skulden.

Clarityn och Versal innehåller loratadin som är ett av de minst lugnande av antihistaminerna. Preparatet är godkänt för piloter.

Den behandlingsmetod som minskar själva den allergiska reaktionen är "allergivaccinering" = hyposensibilisering med sprutor med allergenet under icke säsong tidskrävande men bra.

Personligen har jag fastnat för nässpray med cortison t ex budesonid (finns receptfritt) eventuellt kombinerat med ögondroppar Antasten-Privin (receptbelagda).

I vårdprogram är tabletter med antihistamin förstahandspreparat men jag föredrar lokal behandling framför tabletter pga erfarenheter av att visssa av dessa tabletter är avtrubbande.

En hel del patienter är förtjusta i depåinjektioner med långverkande cortison men det vetenskapliga underlaget för sådan behandling är klent.

Många kan löpträna trots hösnuva men blir du sämre kanske du skall motionera inomhus i stället.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Träning för fjällen. Träning och hälsa 31
tango Curlstång - undvika att viktmutter gängar loss under träning? Träning och hälsa 18
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
MonicaKa Blodtryck, maxpuls, träning? Träning och hälsa 8
Ralph4info Tränar för Alpin klättring +6.000m inom 6mån och loggar träning i Endomondo ? Träning och hälsa 1
Naturliv Träning och friluftsliv med diabetes - hur göra? Träning och hälsa 10
jpma Sjuk efter träning, dålig allmän hälsa. Träning och hälsa 27
niklaz Problem med illamående och huvudvärk efter intensiv träning Träning och hälsa 39
super mario Träning Cho Oyu/eller bara mkt bra form Träning och hälsa 11
hannulan Träning vid korsbandsskada Träning och hälsa 9
Pellepax Pulka träning, dra bildäck? Träning och hälsa 3
tango Stretcha - hur långt efter träning? Träning och hälsa 1
kalalokki Litteratur om träning Träning och hälsa 3
Veterinari Träning för klättring Träning och hälsa 9
kalalokki Bättre träning...... Träning och hälsa 10
MalamuteFrida Träning inför skidåkning? Träning och hälsa 6
jossanw83 Gratis prova på träning Multisport STHLM Träning och hälsa 0
kjpil Är träning en social aktivitet? Träning och hälsa 22
Yakherden Träning för klättrare Träning och hälsa 3
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
camoscio träning under tur Träning och hälsa 3
ctve8n Träning inför inryck - Lumpen Träning och hälsa 4
Staffan Andersson Vasaloppet... Träning och hälsa 10
plaskdaja Träning på hög höjd Träning och hälsa 5
bullpop Frågor om min träning. Träning och hälsa 2
lurifix Träning och Bastu?? Träning och hälsa 14
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
e_strom83 Hjälp med träning för klassikern Träning och hälsa 4
BENmeister Träning + halsont Träning och hälsa 11
mike79 Träning för topptur ? Träning och hälsa 7
pagren Blodgivare - Träning Träning och hälsa 9
Linus_S Träning För Toppturer Träning och hälsa 3
millimeter Blodprov/träning Träning och hälsa 8
lutzen Får halsont vid träning Träning och hälsa 16
ekis MP3-spelare för träning Träning och hälsa 4
blotrese Ökad puls efter träning Träning och hälsa 2
cyklajämt illamående vid träning Träning och hälsa 16
Sunkan_85 Styrke träning Träning och hälsa 4
kattenihatten Träning efter graviditet Träning och hälsa 5
PerHenrik Läkemedel och träning Träning och hälsa 8
Almquist Träning och halsont? Träning och hälsa 6
evangelist Träning i Stockholm inför Lidingöloppet Träning och hälsa 1
Polymeras Träning inför höghöjdsbestigningar? Träning och hälsa 8
klask Pulsbaserad träning? Träning och hälsa 2
Paddy_boy natt jobb, mat och träning ? Träning och hälsa 3
henkealf Inlines, eller annan alternativ träning? Träning och hälsa 4
johlju diabetes, insulin och hård träning Träning och hälsa 2
stefanhum Alternativ höghöjds-träning? Träning och hälsa 10
Performance Träning inför Mount Blanc Träning och hälsa 2
Staffan Andersson alternativ träning? Träning och hälsa 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.