Seniorträning?

För ett tag sen var jag ute och provgick min vandringspackning och stötte därvid på en löpargrupp från Campushallen, som ligger en dryg km från min bostad, två PTar och 5-6 kunder. Jag kom i samspråk med PTarna och berättade att jag nyligen slutat hos en PT, efter 4 månader. Jag frågade om möjligheterna till enskild träning, t ex klippkort, som komplement till hemmaträningen, och fick förslag om att gå med i en seniorgrupp, alltså svar på en helt annan fråga. Skulle det vara det naturliga kvalitetssteget efter 4 månader med den bästa PT jag haft?

Som senior räknas man från 65. Vad förenar mig med andra 65+ och vad förenar 65-åringar med 85-åringar ? Mina båda tidigare PT:ar började jag hos 2011 och 2012, alltså vid 67 resp. 68 års ålder. Hos den senaste började jag därför att jag märkt att jag tappat i vissa avseenden, och ville vinna tillbaka en del av vad jag förlorat. Jag misstänker att mina förutsättningar är både sämre och bättre än genomsnittet för 77-åringar, eller öht 65+, så varför träna med andra och på andras villkor (t ex tider)?

När jag kollar videor med seniorträning på Youtube känner jag igen en del. Diagonaler, men med fötterna i golvet, jag lyfter foten på stödjebenet. Uppresningsövningar, men med båda fötterna i golvet. Stjärnan (sidoplankan med arm- och benlyft) med stöd på hela underbenet, inte bara foten (dvs. med rakt stödjeben) osv. Det är den övning som tydligast visar mina famsteg, och den skulle jag alltså gått miste om. Så vad vore poängen, och varför svarade den här kvinnan på något annat än jag frågade? Enskild träning är väl inget ovanligt på ett gym?
 
Den sociala biten i gruppträning tror jag är väsentlig för att man skall ta sig i kragen och fortsätta. Det torde gälla alla åldrar men kanske är ännu tydligare när man är över 80 och många vänner har dött.

Man får väga för och emot med olika upplägg. Inget hindrar att anpassa övningarna individuellt fast man tränar i grupp.

Å andra sidan. Ett helt individuellt upplägg går förstås fortare speciellt om man tränar hemma.

Thure
 
Hej, i allmänhet är detta det rätta beslutet, det är möjligt att välja träning individuellt och att göra det enligt det allmänna programmet.
 
Måste det vara antingen eller?
Kan det inte vara både och? Eller då räcker inte tid, ekonomi eller tid för återhämtning till?
Märkligt att inte PT vädrade affärsmöjlighet, då du i princip efterfrågade hens tjänster..

/Patrik
 
Ett skäl att jag funderar på klippkort som komplement till hemmaträningen är att jag med mina dåliga armar (höger är pissvag) har svårt att hantera stora vikter. För benböj kan jag t ex med viss nöd få 20 kg över och förbi huvet, på gymmet har PTn testat mig på 34 kg, halva kroppsvikten, i ställning, och det gick. För marklyft använder jag 35 kg, vilket är allt jag har, där skulle jag säkert klara (och behöva) mer med lämpliga fasta vikter. Ett annat är att ett gym har ställningar o d för vissa övningar, speciellt för ryggen och buken (som är det bästa jag har).
 
Utan att ha varit med på plats och hört eller sett vad som skedde, kan det bara ha varit så att de som du kom i samspråk med var i aktivt arbete med löpargruppen och inte hade riktigt fullt fokus på dig som kom på vandringsträning? Hade du fått ett annat svar om det funnits mer tid att fokusera på just dina behov och tidigare erfarenheter?

Bara en tanke
 
Utan att ha varit med på plats och hört eller sett vad som skedde, kan det bara ha varit så att de som du kom i samspråk med var i aktivt arbete med löpargruppen och inte hade riktigt fullt fokus på dig som kom på vandringsträning? Hade du fått ett annat svar om det funnits mer tid att fokusera på just dina behov och tidigare erfarenheter?

Bara en tanke
De hade precis avslutat sitt pass. Det kanske var så enkelt som attt den här PTn gick efter utseendet och tyckte jag såg tillräckligt gammal ut. Hon kunde kanske inte tnka sig att en så pass gammal person (hur pass? Folk tar annars ofta fel på min ålder, i smickrande riktning) var inställd på enskild träning
 
Campushallen är, som tur är, inte helkommersiell så de måste inte sälja in sina egna tjänster lika hårt som en vanlig PT. Sen vete sjutton om inte jag skulle sagt precis samma sak till någon som kommer in i min arbetssituation och börjar ställa frågor även om sälj hade varit huvudfokus. De kunder jag redan har betalar redan och passet är inte slut bara för att träningsdelen är klar. Jag har gjort liknande oavsett om det varit yrke eller hobby. Sen är en genomtänkt seniortröning också bra för det stora flertalet så det är inte bortkastad träningstid.
Med tanke på tidigare trådar så kolla på Linköpings atletklubb, LAK, och träna förmiddagar när det oftast är lugnare. Avsaknad av PT men den utrustning du vill ha finns och när det gäller skivstänger och vikter är det oöverträffat i Linköping.
Kostnaden är lägre per år än att träna ett pass i veckan på de flesta sndra gymmen i stan.

Jag har ingen anknytning till Campushallen och har inte varit involverad i LAK på snart 6 år.
 
Saken är den att jag råkade passera när gänget precis slutat sitt pass och höll på att skingras. Jag kom då i samspråk med PT:n. Jag berättade att jag just avslutat ett samarbete med en PT, och eftersom jag bor 2,2 km från Campushallen frågade jag också nyfiket vad de hade för typer av abonnemang, t ex klippkort. Om jag nu störde så hade det enda naturliga varit att svara "du får ursäkta, men ..." istället för att svara entusiastiskt på något helt annat. Har man gått för en personlig tränare (och detta var min tredje) så är man knappast inställd på att träna i flock med ett program som kanske bara till en liten del är relevant för mina behov.

Jag gör en stor del av mitt program hemma och på ett utegym 900 m hemifrån så vad jag är ute efter är vissa kompletteringar och lite tyngre vikter (i benböj, hipthrust och marklyft). Mina begräsningar, men därmed också behov, betingas förresten mindre av min ålder (profilbilden till vänster är tagen två veckor före min 78-årsdag), utan av skador, i hela ländryggen, i knäna och en arm.

Apropå detta mejlade jag nyss min sista PT för att berätta hur bra min rygg klarat sig på Holavedsleden och Skåneleden, troligen tack vare den gedigna och allsidiga träningen.

Jag kollade LAKs hemsida. De är inte precis dyra, men ligger 5 km hemifrån, lite långt på vintern och fel sida om Stångån/Centrum med cykel.
 
Jag kan inte underlåta ett par reflektioner. Den ena, att den som tidigare uppmanat mig att tänka igenom motiven för min träning (vilka varit mycket konkreta och medvetna i 15 år) ändå kan skriva "Sen är en genomtänkt seniortröning också bra för det stora flertalet så det är inte bortkastad träningstid" vilket alltså handlar om att någon annan tänker i mitt ställe. Den andra det återkommande fenomenet att folk inte svarar på vad jag säger utan på vad de tycker eller tolkar att jag säger.

Vad kan få någon att tro att jag skulle stövla in i ett pågående träningspass med mina frågor? Och, än mer, vad kan få någon att tro att en PT skulle inlåta sig i ett sådant distraherande samtal under pågående arbete? Det förnuftigaste är oftast att tillerkänna även andra människor ett visst minimum av förnuft.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.