Point 65XP

Eftersom jag ändå börjat fråga bland olika modeller kan jag lika gärna fråga igen. Är det någon som prövat eller har Point65XP? Planerar att byta ut en av min två Lettman till en annan modell. Erfarneheter av denna kajak mottages tacksamt. Jag har ännu inte prövat den... skall leta reda på ett ställe att göra det.

Jag har en XP, men har ju egentligen paddlat för lite annat för att kunna säga nåt kvalificerat. För mig som är 191 cm är det inga problem att få plats, stuvutrymmena kunde varit något större om det inte varit så lågt akterdäck. Fast det låga akterdäcket är ju en slags finess.

Roder och skädda har funkat bra hittills.

Om kajaken är olastad så upplever jag den som lite topprank i sjö, men med en skaplig turpackning blir den mycket stabil. Det är väl också så att den är allmänt slutstabil.

Kan inte uttala mig kvalificerat ang hur lättdriven den är, men den påstås ju gå lätt...

Finishproblem p g a att det är en "billig" kajak och dessutom tillverkad i Estland har jag inte märkt av, men det är möjligt att t ex en Skim är lite mer snitsig i detaljerna. Man får dock anstränga sig lite för att se detta som ett problem. Jag tittade på en Reval strax innan jag köpte min XP, och vid en första anblick tyckte jag att den också såg fin ut...

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Köpte en point65 RS..

... och vid första anblicken var den helt okej. Olastad kändes den lite rank, men lite extravikt i den var den helt okej att paddla. En besvikelse tycker jag dock att konstruktionen av akterdäck var. Väldigt vekt material på vissa ställen, sviktar betänkligt vid redan måttlig belastning. Har i samband med räddningsövningar fått sprickor i gelcoaten. Nu vet jag inte om detta är något man får räkna med, eller om detta kan vara grund för reklamation/Garanti.

Någon som har andra erfarenheter av detta problem?

Garantivillkoren tyckte jag vid genomläsning var av den snärjigare sorten, och jag har nog uppfattningen att garantianspråken i mycket hög grad är beroende på leverantörens godtycke.

Kajaken är ju inte ultralätt så det låter ju inte bra om däcket är vekt. Där kan man ju tänka sig att Point 65 eller Johan Wirsén har något att genmäla?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips