Plastpjäxa till svenska toppturer

Funderar på att införskaffa ett par lätta telemarkpjäxor för toppturer i svenska fjällen. Har idag ett par t1:eek:r som jag tycker är allt för tunga att knalla längre, flacka turer med. Frågan är om man ska skaffa sig t2, t3, eller t4. Jag vill ju inte att de ska vara för lika mina T1:eek:r, så T2:eek:r tror jag inte är aktuellt. Var inne på scarpas hemsida. Där presenterar de något som heter thermo på några av modellerna. Dessa är avsevärt lättare än "orginalet" de förklarar dock inte vad det är. Någon som vet? Märkte att T3 thermo verkar vara en lätt och hyfsat stabil variant. Erfarenheter?
Vad tycker folk om att ha på fötterna på toppturer i svenska fjällen?

"Thermo" är när pjäxan har deras thermo-innersko som alltså går att forma efter foten efter uppvärmning i affären (eller hemma i ugnen).

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Och svaret är JA, med termosko blir pjäxorna betydligt lättare. Om du redan har ett par T1-plastskal är det ingen dum idé att köpa lösa innerskor till dina Scarpa. Finns på nätet från Frankrike exempelvis.

Funkar säkert också att banka ner en Garmont G-fit i en Scarpa (Har iofs inte testat men den formar sig skönt å är mycket behaglig)

http://www.backcountry.com/store/GAR0036/large/c1/s3/Garmont-G-Fit-Omni-Liner.html?swatch=GAR0036

"The liners fit perfectly into the Scarpas and after a few runs the custom fit began to take form and the G-Fit Liner comfort made skiing quite pleasureable"

[Ändrat av Buda 2006-01-06 kl 12:47]

De e stor skilnad i gå-komfort på T1 och övriga. Skaftet på T1 går bara från rakt upp till frammåt, vilket gör att stegen blir korta. Du märker helt klart skilnad med T2.

Mina Garmont Squadra g-fit (nästan exakt som ener-g) pjäxor väger 3852 g, mina gamla gulsvarta T1 vägde 4700g. Skaffa ett par såna eller T2 så slipper du släpa två par pjäxor.

Nej, jag kommer inte att skaffa T2:eek:r, utan har bestämmt mig för ett par T3:eek:r med thermo-innersko, då den är avsevärt lättare än T2:eek:rna.
För att bemöta diskussionen om T1:eek:r så funkar ju T1:eek:rna att gå korta och branta turer i, men det är knappast nått jag vill ha på mig i de flacka svenska fjällen.

T2-T3

Hej, om du köper nya rekommenderar jag T3. Om du köper begagnat satsa på T2. De nya modellerna är generellt styvare och högre än de äldre med samma namn. Den nya T2X är styvare än den fem år gamla T1.

Den gamla (äldre än 2004) T2 har också en avtagbar stödskena (som sitter ihop med kardborrebandet) på baksidan av pjäxan som gör skaftet 5cm högre. När man går tar man av denna skena och sätter på den igen vid nedfärd. Denna pjäxa är bäst allround men kanske inte finns i butik längre?

Thermo är bekvämt, varmt och lätt. Dessutom tar de inte upp lika mycket fukt som de vanliga, vilket är en stor fördel vid längre turer. +1000kr

Alltså en ny T3 med thermosko tror jag är bäst om du prioriterar hög komfort vid platt terräng framför racing i pisten eller blåisen.

Buda; sa:
Och svaret är JA, med termosko blir pjäxorna betydligt lättare. Om du redan har ett par T1-plastskal är det ingen dum idé att köpa lösa innerskor till dina Scarpa. Finns på nätet från Frankrike exempelvis.

Funkar säkert också att banka ner en Garmont G-fit i en Scarpa (Har iofs inte testat men den formar sig skönt å är mycket behaglig)

http://www.backcountry.com/store/GAR0036/large/c1/s3/Garmont-G-Fit-Omni-Liner.html?swatch=GAR0036

"The liners fit perfectly into the Scarpas and after a few runs the custom fit began to take form and the G-Fit Liner comfort made skiing quite pleasureable"

[Ändrat av Buda 2006-01-06 kl 12:47]

Jag har ett par gamla Garmont Libero dvs deras då lägsta plastsko som jag trivs bra med. Någon som vet om det är en god idé att komplettera dessa med G-fit innersko?

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips