Plastpjäxa till svenska toppturer

Funderar på att införskaffa ett par lätta telemarkpjäxor för toppturer i svenska fjällen. Har idag ett par t1:eek:r som jag tycker är allt för tunga att knalla längre, flacka turer med. Frågan är om man ska skaffa sig t2, t3, eller t4. Jag vill ju inte att de ska vara för lika mina T1:eek:r, så T2:eek:r tror jag inte är aktuellt. Var inne på scarpas hemsida. Där presenterar de något som heter thermo på några av modellerna. Dessa är avsevärt lättare än "orginalet" de förklarar dock inte vad det är. Någon som vet? Märkte att T3 thermo verkar vara en lätt och hyfsat stabil variant. Erfarenheter?
Vad tycker folk om att ha på fötterna på toppturer i svenska fjällen?
 
"Thermo" är när pjäxan har deras thermo-innersko som alltså går att forma efter foten efter uppvärmning i affären (eller hemma i ugnen).
 
Och svaret är JA, med termosko blir pjäxorna betydligt lättare. Om du redan har ett par T1-plastskal är det ingen dum idé att köpa lösa innerskor till dina Scarpa. Finns på nätet från Frankrike exempelvis.

Funkar säkert också att banka ner en Garmont G-fit i en Scarpa (Har iofs inte testat men den formar sig skönt å är mycket behaglig)

http://www.backcountry.com/store/GAR0036/large/c1/s3/Garmont-G-Fit-Omni-Liner.html?swatch=GAR0036

"The liners fit perfectly into the Scarpas and after a few runs the custom fit began to take form and the G-Fit Liner comfort made skiing quite pleasureable"

[Ändrat av Buda 2006-01-06 kl 12:47]
 
De e stor skilnad i gå-komfort på T1 och övriga. Skaftet på T1 går bara från rakt upp till frammåt, vilket gör att stegen blir korta. Du märker helt klart skilnad med T2.

Mina Garmont Squadra g-fit (nästan exakt som ener-g) pjäxor väger 3852 g, mina gamla gulsvarta T1 vägde 4700g. Skaffa ett par såna eller T2 så slipper du släpa två par pjäxor.
 
Nej, jag kommer inte att skaffa T2:eek:r, utan har bestämmt mig för ett par T3:eek:r med thermo-innersko, då den är avsevärt lättare än T2:eek:rna.
För att bemöta diskussionen om T1:eek:r så funkar ju T1:eek:rna att gå korta och branta turer i, men det är knappast nått jag vill ha på mig i de flacka svenska fjällen.
 
T2-T3

Hej, om du köper nya rekommenderar jag T3. Om du köper begagnat satsa på T2. De nya modellerna är generellt styvare och högre än de äldre med samma namn. Den nya T2X är styvare än den fem år gamla T1.

Den gamla (äldre än 2004) T2 har också en avtagbar stödskena (som sitter ihop med kardborrebandet) på baksidan av pjäxan som gör skaftet 5cm högre. När man går tar man av denna skena och sätter på den igen vid nedfärd. Denna pjäxa är bäst allround men kanske inte finns i butik längre?

Thermo är bekvämt, varmt och lätt. Dessutom tar de inte upp lika mycket fukt som de vanliga, vilket är en stor fördel vid längre turer. +1000kr

Alltså en ny T3 med thermosko tror jag är bäst om du prioriterar hög komfort vid platt terräng framför racing i pisten eller blåisen.
 
Buda; sa:
Och svaret är JA, med termosko blir pjäxorna betydligt lättare. Om du redan har ett par T1-plastskal är det ingen dum idé att köpa lösa innerskor till dina Scarpa. Finns på nätet från Frankrike exempelvis.

Funkar säkert också att banka ner en Garmont G-fit i en Scarpa (Har iofs inte testat men den formar sig skönt å är mycket behaglig)

http://www.backcountry.com/store/GAR0036/large/c1/s3/Garmont-G-Fit-Omni-Liner.html?swatch=GAR0036

"The liners fit perfectly into the Scarpas and after a few runs the custom fit began to take form and the G-Fit Liner comfort made skiing quite pleasureable"

[Ändrat av Buda 2006-01-06 kl 12:47]

Jag har ett par gamla Garmont Libero dvs deras då lägsta plastsko som jag trivs bra med. Någon som vet om det är en god idé att komplettera dessa med G-fit innersko?

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Toblin Hur tänka med bindningar till Allmountainskidor ? Skidalpinism 0
tango Var köpa nät för mellanlägg till stighudar? Skidalpinism 4
tango Ersättare till Lange XT 130 som passar techbindning? Skidalpinism 7
tango Skarjärn till äldre Marker duke? Skidalpinism 2
iBjorn Lagkamrat sökes till Keb Classic! Skidalpinism 0
anje Spänne till slalompjäxa Skidalpinism 0
atua Sällskap till Lyngen. Skidalpinism 2
sinom Tur från Abisko till Keb Skidalpinism 5
squarehead Gratis vintertur till Sarek/Keb Skidalpinism 0
Elin K Samåkning 20/2, fr Grenoble till Serre Chevalier Skidalpinism 2
Charlotte_LL Till Lyngen Skidalpinism 2
vasaloppsdebutanten nikka till kiruna fpl 28/3 Skidalpinism 1
zanna_84 Resesällskap till snön!! Skidalpinism 15
rand Mitt sista hopp? Ny lins till googles!! Skidalpinism 4
John_T Häng med Fjälledarna på toppturer till Kebnekaise Skidalpinism 2
Britta GF Klister till stighudar Skidalpinism 20
Charlotte_LL Med Langley eller Pathfinder till NA? Skidalpinism 1
StoraBerg Kompisar till Toppturer! Skidalpinism 0
Tidenztand Hjälp: Ska åka till Dizin Skidalpinism 3
kofalla Bilplats till alperna ledig! Skidalpinism 0
Waranen Tips om skidresa (arrangörer, orter) till Kanada? Skidalpinism 2
Flaggan Finns dessa skidor i Sverige till vintern? Skidalpinism 1
silverminken_tomas Skidkompis till våren sökes Skidalpinism 0
krabba74 Skistoppers till Diamir? Skidalpinism 3
madir Stighudar till Elan TMB Vertical Skidalpinism 3
Swedhunk Skidresa till Sälen Skidalpinism 1
tango klisterlappar till Scarpa Denali XT???? Skidalpinism 2
cwmint Dürlings led till Kebnekaise Skidalpinism 1
lassekongo Sällskap till Snasahögarna 26-31/3? Skidalpinism 0
cirkus till chamonix Skidalpinism 2
kallenilsson Bindnigar Till Scarpa Vega Skidalpinism 2
OffPist2000 Vägen till Storulvån och andra oxå Skidalpinism 0
föhl Nöd-spets till carvingskidor Skidalpinism 9
e97jm Skarknivar till telisar, finns det? Skidalpinism 5
mikstr Skidor till Diamir? Skidalpinism 3
ÅK till Åre 25:e Dec Skidalpinism 0
David71 Långhelg i svenska fjällen med småbarn någon? Skidalpinism 2
nea Svenska cupen i Skidalpinism - tävlingspartner? Skidalpinism 0
Flygare77 Svenska cupen i skidalpinism 24 januari, Bydalen Skidalpinism 0
hman66 Svenska Iglooklubben Skidalpinism 9
Dodina Svenska pensionat i alperna? Skidalpinism 1
pzac Svenska Toppturer, är den bra? Skidalpinism 1
äventyrförlivet Svenska Fjällkedjan jan-april Skidalpinism 11
lucky Svenska cupen i skidalpinism? Skidalpinism 0
c.aberg_telia.com Svenska Cupen i Skialpinism år 2000 Skidalpinism 0
Tävla i Svenska Cupen i Skidalpinism Skidalpinism 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...