Plast till rullöppning

Hallå

Håller på och syr en ryggsäck med rullöppning och har strandat pga. att jag inte vet var jag ska få tag på några rätt sorts plastremsor som skall ge öppningen styvhet.

Någon som vet var jag kan finna lämplig plast? Ett plus är om det fär i en Göteborgsbutik.

Jag brukar klippa till remsor från en t-rödsflaska. De blir inte så långa, men om man trär in dem i en kanal och låter dem ligga lite om lott funkar det. Sen fixerar jag dem genom att sy genom hela härligheten.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Min första tanke var nästan som ovan; en gammal dunk som det varit spolarvätska i eller nåt liknande. Finns ju även t ex 20-litersdunkar som ger större rak bit.

För ett ofullbordat ”projekt” gick jag lös med en mattkniv på en skärbräda av samma fabrikat som denna från Clas O, fast den var större. Kommer ej ihåg var jag köpte skärbrädan, det kan ha varit på någon markand, men det kan hända att Clas O hade den större modellen för sådär 5 år sedan.

342497_A_2006-07-03_125104_211.jpg

Men skulle jag göra något idag så skulle jag börja med att gå (smyga efter att det blivit mörkt) ut till huset för sopåtervinning och kolla i behållaren för hårdplast. Man vet nog aldrig vad någon granne kan ha slängt.

Har du kollat om Anders Jonsson har något tips http://www.andersj.se/ .

Per Brune

Behöver öppningen vara så värst styv egentligen?
Jag har använt platta nylonband av lite styvare modell med gott resultat. Banden brukar finnas på rulle tillsammans med klätterep på friluftsbutikerna.
/Magnus

Tack för alla tipsen! Den mjuka skärbrädan ledde in mig på rätt spår. En bordstablett i plast införskaffades och kliptes upp i 2cm breda remsor som syddes fast i öppningen.

ANDERS

För ett ofullbordat ”projekt” gick jag lös med en mattkniv på en skärbräda av samma fabrikat som denna från Clas O, fast den var större. Kommer ej ihåg var jag köpte skärbrädan, det kan ha varit på någon markand, men det kan hända att Clas O hade den större modellen för sådär 5 år sedan.

342497_A_2006-07-03_125104_211.jpg

Men skulle jag göra något idag så skulle jag börja med att gå (smyga efter att det blivit mörkt) ut till huset för sopåtervinning och kolla i behållaren för hårdplast. Man vet nog aldrig vad någon granne kan ha slängt.

Har du kollat om Anders Jonsson har något tips http://www.andersj.se/ .

Per Brune

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips