Planering för premiärvandring i Sarek

Hej!
Jag och min pojkvän funderar på att vandra i Sarek i juli. Vi tänkte vandra från Akka-stugorna, via Kisuris-stugorna och in i Sarek. Väl i Sarek tänkte vi gå längs med dalgången Ruohtesvagge till efter vadet över Tjågnårisjågåsj, där tänkte vi ta en liten sväng ner och spana in Rapadalen, för att sedan bege oss mot Saltoloukta via bron över Guhkesvakkjåhkå.

Vi har fjällvandrat två gånger tidigare, första gången vandrade vi Padjelantaleden, och andra gången vandrade vi i Jämtland/Norge/Härjedalen, delvis på platser utan led.

För Sareksvandringen har jag tänkt mig ungefär sex övernattningar, vilket jag tycker borde vara gott om tid om jag har läst kartan rätt. Det jag är mest nervös över är vadet över Tjågnårisjågåsj som verkar lite läskigt - har inte vadat i glaciärslam tidigare vad jag vet, men jag har förstått att det är det som gäller här. Jag tittade på teleskopstavar att ha till vaden, men tycker att det känns lite jobbigt att lägga ner över tusenlappen för att få ett par med hyfsat låg vikt.

Vad tror ni som har mer erfarenhet, kommer vi klara av denna vandring? Verkar den vettig i tid och vald sträcka? Hur kan vi förbereda oss för vadet över Tjågnårisjågåsj på bästa sätt? Jag har tänkt ta en övernattning nära det vadet så att vi kan ta oss över tidigt på morgonen. Är det värt att köpa och bära med sig stavar för dessa vad? Vilka mer svårigheter kan det vara bra att vara förberedd på?

Hälsningar,
Madeleine
 
Allt detta har diskuterats ett antal gånger förut kan jag säga utan att själv göra en sökning. Ang. vadet: det finns en snöbrygga högre upp, eller alternativet att vada vid utloppet, där jåkken delar sig. Ang. stavar, så kan det vara trevligt att gå med, men det är inget att ha vid svåra vad: en rejäl vandrarstav som du kan hålla i med dubbelfattning är det som gäller. Om ni nu skulle behöva göra något svårt vad, vilket ni inte behöver, tror jag.
 
Planeringen

Ni kommer säkert att klara av turen. Man kan gå turen genom att tälta vid Kisoris, nånstans i Ruotesvagge, två nätter på Pelaslätten och vid Nänto. Det blir 5 övernattningar men då kommer man inte att hinna till Salto innan restaurangen stänger på kvällen. En sådan tur är bra på så sätt att du får en chans att veta hur din pojkvän egentligen är när han är trött och kanske blöt.

Med din planering för 6 övernattningar hinner ni till middagsbordet i Salto. Enligt min åsikt vore det dessutom bra att ta med mat för minst en reservdag. Då har ni marginal för att slippa gå en dag i regn eller för att helt enkelt softa en dag om vädret är för bra för att vandra. Ni kanske vill göra någon topptur eller unna er att vänta tills molnen skingras i Ruotesvagge. Har man väl tagit sig in i Sarek tycker jag inte att man ska ha så bråttom med att ta sig därifrån.

Har ni tur är snöbryggan över Tjågnårisjokk kvar ( ni kommer säkert att möta folk vid Smailai, hör med dem), har ni otur måste ni gå ner till vadstället nere vid Rapaälven. Har ni mycket otur har det regnat mycket eller är det så varm väder att det är bäst att vänta till nästa morgon när morgonkylan gör vadet lättare.

Om ni inte kan planera med reservdagar tycker jag ni ska överväga att vända på turen och starta i Salto. Man kan gå kungsleden till Sitojaure och sen ta båtskjuts till Rinim och komma till Pelaslätten via Pastavagge. Fiskflyg har numera tillstånd att landa på parksida vid Rinim så en ännu bekvämare variant är att flyga helikopter från Sjöfallet och bli avsatt i Rinim.

Lycka till på turen!
 
Det måste inte vara teleskopstavar :)

Hejsan,

Klart att ni kommer klara av vandringen! Visserligen finns det som sagt var ett par vad som kan kännas avskräckande om vattenföringen är hög, men det finns ju alltid alternativ om man bara har lite gott om tid. Jag har själv vadat Tjågnårisjågåsj vid ett antal tillfällen och aldrig upplevt det som ett speciellt svårt vad. Men vadens svårighet varierar ju som sagt var ganska mycket beroende på väderförhållanderna. Ett trevligt alternativ om vädret är fint är att vandra högt så man tar sig över Tjågnårisjågåsj närmare - eller ända uppe på - glaciären, kan t.ex kombineras med en tur upp på Svarta Spetsen.

Vad som är bäst att vada med har diskuterats ett otal gånger på utsidan och det finns många olika åsikter i frågan. Min personliga åsikt är att det är bättre att vada med två stavar än en lång vandringsstav i de flesta fall. Det är dessutom klart lättare att vandra med två stavar både jämfört med utan stavar och med en lång vandringsstav.

Men det är däremot inte ett måste med teleskopstavar om man inte flyger upp. Själv går jag med ett par extra långa moderna kolfiberslalomstavar när jag kan eftersom de båda är lättare, styvare och starkare än mina motsvarande teleskopstavar. Brukar inte vara omöjligt att hitta slalomstavar till reducerat pris den här tiden på året.

Lycka till med turen.

/ Stefan
 
Jag brukar sätta ihop mina teleskopstavar till en stav då jag ska vada för att få bättre stabilitet.

/Ulf
 
Jag tittade på teleskopstavar att ha till vaden, men tycker att det känns lite jobbigt att lägga ner över tusenlappen för att få ett par med hyfsat låg vikt.

en rejäl vandrarstav som du kan hålla i med dubbelfattning är det som gäller.

Ett billigt, långt, teleskopiskt och lätt alternativ kan vara att spana efter ett 'skjutstöd', hittas förmodligen bara i butiker som säljer jaktprylar. Jag använde ett sånt här som vandringsstav för nåt år sedan, fungerade riktigt bra eftersom det uppfyllde alla mina önskningar; teleskopiskt, längre än en vanlig gångstav, grepp för tvåhandsfattning och dessutom stativgänga till kameran på toppen. Den sistnämnda behövde jag dessutom inte använda, eftersom gummiklykan som jägara lägger bössan i funkade utmärkt att stötta teleobjektivet i också! Kikade på den igen idag i butiken (den förra lyckades jag slita sönder) , kostar bara 275 kr. La den på vågen också; 270g, inte 334 som det står på hemsidan (kanske är inklusive fodral).

Inga space-age-material förstås (aluminium), och inte världens stabilaste konstruktion, men för mig höll den en vandring i alla fall, och den känns definitivt tillräckligt stadig.
 
Bara av intresse: Hur tar ni er mot Saltoluokta efter att ha passerat bron över Guhkesvakkjåkkå? Fortsätter genom Nienddovagge eller, och sen via Pietsaure?

Har ingen aning själv om vad som är lämpligt bara att mycket av låglandet kring Stora Sjöfallet / Salto är riktigt vidrigt framkomlighetsmässigt.
 
Hej igen,
Tack för alla svar! Det lutar numera helt klart åt att det blir någon sorts stav eller stavar att vandra och vada med. Skjutstödet låter som att det kan vara ett smart alternativ!

tobiasdr: Jag hade tänkt fortsätta genom Nienddovagge och sedan över bergen (mellan Vouvres och Gähppo tror jag) fram till Pietsaure. Sedan följa Pietsaure till Salto. Men det kanske inte är någon bra idé om det är så dålig framkomlighet? På vilket sätt är framkomligheten så dålig (jag har inte varit där själv)?

Är det trevligare att gå åt andra hållet kanske? Det kändes fint att ha en måltid i Salto att se fram emot mot slutet av vandringen, men det är förstås trevligt att avsluta med fin vandring också, så det kanske är bättre att gå från Salto och mot Akka? Någon som har andra turförslag?

Ripjägarns förslag med båtskjuts till Rinim låter också lockande, jag ska absolut fundera vidare på den. Slipper man det jobbiga låglandet då, eller är det knepigt även i riktningen mot Sitojaure?

Hälsningar,
Madeleine
 
hej Madeleine & co.
Jag skal gå samma sträcke, dock längs jåkken upp söder om Gähppo, från Guhkesvakkbron till Saltoluokta ca 20 juli. Från Nienndo är det nytt för mig.
Tror att det tobiasadr syfter till är att det i Nienndotrakten er mycket stenigt (blockhav). Om man inte vet hur långt åt öster det fortfarende är blockhav är det bare att ha gott om tid. Dessutom finns vide markerad på kartan i "låglandet" mellan Nienndo och Sluggá. Vide är ofta jobbigt.
När I kommit upp i Sluggáfjällen titta på höjdkurver på karten och bedöma var man bäst tar sig ned mot Pietsjaure efter fjällen - det kan lätt bli (för) brant
Hälsningor
Hans/DK
 
0tobiasdr: Jag hade tänkt fortsätta genom Nienddovagge och sedan över bergen (mellan Vouvres och Gähppo tror jag) fram till Pietsaure. Sedan följa Pietsaure till Salto. Men det kanske inte är någon bra idé om det är så dålig framkomlighet? På vilket sätt är framkomligheten så dålig (jag har inte varit där själv)?

Är det trevligare att gå åt andra hållet kanske? Det kändes fint att ha en måltid i Salto att se fram emot mot slutet av vandringen, men det är förstås trevligt att avsluta med fin vandring också, så det kanske är bättre att gå från Salto och mot Akka? Någon som har andra turförslag?

Saltoluokta är en fin fjällstation som är väl värd ett besök, men det är inte en ultimat start- eller slutpunkt för en tidspressad Sarekvandring eftersom det är en rätt lång anmarsch, och dessutom kräver en eller två båtturer som ska passas (och betalas)

Om ni i stället går rakt ut till Suorvadammen så spar ni en del tid i den delen av vandringen. Suorvadammen är visserligen inte nån särskilt inspirerande plats (tja, man kanske kan fascineras av den om man har det intresset), och erbjuder inga faciliteter, men det är inte allt för långt ner till Stora Sjöfallet, och det brukar gå fint att lifta, om man vill lyxa till det lite innan man åker hemåt.
 
Visst är sträckan från Nienndo upp mot passet mellan Vouvres och Gähppo besvärlig. Det är mycket stora stenblock. Det är dock inga problem att hitta väg mellan stenblocken och riset är inte så besvärligt att komma genom. Sedan man kommit upp en bit i sluttningen blir det lättgånget.
Vi kikarspanade innan vi lämnade stigen mot Suorva och hittade en måttligt besvärlig rutt. Vi gjorde som Claes Grundsten rekommenderar att följa nära Sitoälven en liten bit.
I Pietsaure smakar en kall öl med glödkaka och rökt röding gott!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Vandrings hastighet och tur planering Fjällvandring 18
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
shiloh Rimlig planering Abisko -> Nikkaluokta? Fjällvandring 1
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
saraabeiramar Planering av långvandring Nordkapp-Grövelsjön Fjällvandring 15
spix kebnekaise planering Fjällvandring 17
petter_b Planering Jämtlandstriangeln Fjällvandring 15
liksomeljest Hjälp med planering och Kebnekaise topptur tack! Fjällvandring 8
skuggarvet Planering för sommaren. Fjällvandring 31
orca Planering av vandringsväg... Fjällvandring 2
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.