kebnekaise planering

Jag tänkte vandra upp till kebnekaise med hund och en vän. Men jag har lite svårt att få rätsida på transporterna...

Vi tar tåget till kiruna, men sen då? Hur tar man sig till berget? Läste någonstans att man tar buss till nikkaloukta och sen går? hur långt är det mellan de olika platserna och vad har ni för erfarenheter av transporterna?
 
Jag tänkte vandra upp till kebnekaise med hund och en vän. Men jag har lite svårt att få rätsida på transporterna...

Vi tar tåget till kiruna, men sen då? Hur tar man sig till berget? Läste någonstans att man tar buss till nikkaloukta och sen går? hur långt är det mellan de olika platserna och vad har ni för erfarenheter av transporterna?

Helt rätt! Buss går från Kiruna till Nikkaluokta, flera gånger om dagen under högsäsong. Från Nikkaluokta, där bussen stannar, vandrar du till Kebnekaise fjällstation. Den sträckan går på en dag och är rätt lättvandrad. Under rätt säsong kan du också ta båten över sjön Laddjujavri för ett par hundralappar. Då spar du några kilometers vandring. Du kan ju också ta helikopter från Nikkaluokta till Kebnekaise fjällstation för en femhundring (?).

Bussen är punktlig och går smidigt. Vandringen styr du ju själv över.

Nikkaluokta Sarris hemsida med info om båten: http://www.nikkaluokta.com/
Busstrafik i Norrbotten: http://www.ltnbd.se/
Kebnekaise fjällstation: http://www.svenskaturistforeningen....d/Fjallstationer/STF-Kebnekaise-Fjallstation/

Finns också ett redan gäng trådar här på forumet med samma tema. Sök uppe i övre höger hörn här på Utsidan!

Lycka till!
 
Båten över Lattjojaure kan knappast vara särskilt prisvärd för de flesta... kostar 250 spänn och vad sparar man? två timmar en dålig dag?

Är helin som gäller om man ändå är på spåret att korta transportsträckan...
 
Jag tyckte personligen inte heller att båtresan var värd pengarna (kom dock inte ihåg priset). Sedan gick den ungefär 2 ggr varje dag, och eftersom jag aldrig time:at den så tjänade jag helt enkelt på att gå sträckan!

Dessutom tror jag att helikoptrar kostar minst 1000kr, åtminstone senast jag var där i somras.
 
Jag tyckte personligen inte heller att båtresan var värd pengarna (kom dock inte ihåg priset). Sedan gick den ungefär 2 ggr varje dag, och eftersom jag aldrig time:at den så tjänade jag helt enkelt på att gå sträckan!

Dessutom tror jag att helikoptrar kostar minst 1000kr, åtminstone senast jag var där i somras.

Då kan jag ju glädja dig med att med 30 s google så hittade jag priset 800 kr, så de har sänkt priset tydligen;)
 
Båten över Lattjojaure kan knappast vara särskilt prisvärd för de flesta... kostar 250 spänn och vad sparar man? två timmar en dålig dag?

Vandra med barn så kommer du snabbt till att två timmars kortare vandringen en dålig dag kan vara värd hur mycket som helst ;)

Jag tycker att sträckan Nikka-Keb är ganska så tråkig. Jag vill helst bara komma förbi den - för mig är den en transportsträcka in till den riktiga vandringen...

Sen kan ju båtturen i sig vara en liten upplevelse. Man kan lyfta blicken på ett helt annat sätt när man glider fram på vattnet än när man stretar på inne i björkskogen. Landskapet breder ut sig mera.

Och till slut - det är ju faktiskt ett par minuters vila (utan ryggsäck och utan mygg) samtidigt som man vinner ett par kilometer.

Så...jag tycker inte man ska förkasta båtturen bara så där. Visst kan man gå, det har jag gjort flera gånger. Men jag har njutit mera de gånger jag tagit båten...
 
Jag håller med Karolina, för 250 kronor kan jag glida en bit över sjön, fotografera, uppleva bergen komma närmare, och få en behagligare anmarch.

var och en gör som den vill, men jag tar gärna båten om jag kommer den vägen.

Och nej kära puritaner, det innebär inte att jag tar helikoptern.
 
Då kan jag ju glädja dig med att med 30 s google så hittade jag priset 800 kr, så de har sänkt priset tydligen;)

Känns en aning mer värt än att åka skrotbåt cirka 5 km (kostnad 250 kr). Dessutom sitter dess fönster så högt upp så att man inte kan se ut, och fotografering blir svårt. Dock känns det mer prisvärt om man kan ta båten 12 km upp i Vistas till samma kostnad.
 
Känns en aning mer värt än att åka skrotbåt cirka 5 km (kostnad 250 kr). Dessutom sitter dess fönster så högt upp så att man inte kan se ut, och fotografering blir svårt. Dock känns det mer prisvärt om man kan ta båten 12 km upp i Vistas till samma kostnad.

Nu är ju detta inget absolut utan upp till var och en. trådstartaren har ju fått sin info, undrar om den är nöjd? Kriget om gå, båt/helikopter kan vi ju ta en annan gång. där hat nog alla sin åsikt i frågan
 
Båten över Lattjojaure kan knappast vara särskilt prisvärd för de flesta... kostar 250 spänn och vad sparar man? två timmar en dålig dag?

Är helin som gäller om man ändå är på spåret att korta transportsträckan...

Det är sjukt värt 250 kr att åka båten. I alla fall när jag var där, var världens myggbo i björkskogen då så den båten räddade mitt liv..:)
 
Hej och tack alla glada för svaren! Jag har hunden (4år rottweiler hane) och en god vän med bristfällig fysik (parkinssons) som sällskap och inga barn.

Jag vill att han ska uppleva så mycket frisk luft som möjligt utan att för den delen köra slut på honom, jag tror att det blir beslut om båtens vara eller icke vara, på plats. Helikopter är ett alternativ, men som sagt, håller han så vill jag gå så mycket som möjligt.

Jag ska fortsätta mecka ihop färdplan och planera vidare, återigen; tack för svaren :)
 
Man kan ju dela upp sträckan Nikka-Keb om man vill. Till nedre båtlänningen är det rel lätt att gå och tar man båten så kommer man väl ca halvvägs. Jag har sett folk tälta i närheten av övre båtlänningen, ffa barnfamiljer, så det går nog. Kanske kan vara en reservplan om ni har tält med er...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
liksomeljest Hjälp med planering och Kebnekaise topptur tack! Fjällvandring 8
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.