Planerar en 10 mila vandring.

Hej. Jag joinade utsidan.se i hopp om att hitta och få lite tips och trix.

Jag planerar en vandring mellan Gävle & Falun. Har inga utmarkerad vandringsled att följa utan tänkte bara rent sonika ge mig ut åt rätt håll. Uppmätt på karta är det ca: 10 mil. Hur lång tid tror ni, uppskattningsvis att det skulle ta med pauser och övernattningar? Jag är i god fysisk form och planerar en så lätt packning som möjligt.

Tack på förhand

// Tobias

3

Ta det lugnt, ta 3-4 dar och njut... Men det går att gå färre eller fler dar oxå!

Gått 70k på mindre än 24h, det var slitit...

Mvh troswe

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
lätt & snabbt

Om du vill:
Ta en lätt packning med bara vatten, bars och regnkläder så går du på strax över 24 timmar.

Har själv gått Nikka -> Abisko (11 mil) på 28h 30 min

Ta de lugnt och njut...

Bär det du bara behöver! En annan fick släppa på div. fmv materiel på 24h vandringen... med div. eöf. ogp. etc.

Lägg upp en färdplan på kartan med alternativa rastplatser/boplatser och håll dig till 20k-30k om dagen borde vara tillräcklig i Väglöst land... se om du kan ta vatten ut med din färdplan (glöm inte reningen) annars få du bära med vatten, räkna med minst 2L/dag

Mvh troswe

Din fråga är klassisk.
Lämpliga dagsetapper ligger mellan 15-25 km om dan om du inte vill slita.
Tempot du kan gå i beror på din träning, last och ditt underlag samt vädret. Mellan 1-5,5 km/h kan det bli.
Så räkna med 4-5 dagar beroende på din last och ork, minst.
Vi som gått långt och länge vill gärna göra det lättare och måttligare för att det blir njutningsfullare och roligare så. Slit kan man lämna bakom sig.

Tack för alla svar.

Jag har möjligheten att lägga rutten nära vatten så det tar jag i åtanke. Jag planerar ingen 24 timmare utan ett par sköna dagar med vandring och sömn :)

Eftersom jag är ganska grön på det här med längre vandring så provgick jag en strecka idag.
Jag gick 2 mil med 12kg packning på 3h. Det var väldigt kuperad strecka men det kändes bra förutom att jag fick blåsor på tramdynorna precis framför stortårna.

Jag har inget att referera med när det kommer till vandring då jag i vanliga fall håller mig till löpning. Hoppas jag inte tagit mig vatten över huvudet med mina planerade 10 mil på 3-4 dagar :)

Ha en skön helg
/t

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips