Pitonger, vad ska man göra med dem?

Vad göra med pitonger?

  • Låt dem vara tills de trillar bort, det är upp till klättrarna att använda eller inte använda dem.

    Röster: 11 28.9%
  • Ta bort samtliga, eftersom de inte är lämpliga som permanenta säkringar.

    Röster: 3 7.9%
  • Ta bort alla, ersätt med borrbult på de ställen inte naturliga säkringar kan läggas.

    Röster: 6 15.8%
  • Undersök samtliga, ersätt de dåliga med nya, om de behöver ersättas.

    Röster: 0 0.0%
  • Varje led, varje pitong, behöver en egen bedömning och åtgärd.

    Röster: 18 47.4%

  • Totala väljare
    38
  • Enkät stängd .
Alternativ 3 i omröstningen är i princip vad du föreslår - men där det bara går att säkra vettigt med en bladbult, eller möjligen annan pitong, så sätter man inte en pitong överhårt och kanske med lim (som korrosionsskydd och ytterligare säkerhet), utan istället sätter man en borrad bult; lim eller expander.

Att limma pitonger skulle ju i princip inte göra mer våld på klippan än de pitonger som redan sitter, men det är inget jag prövat i praktiken så jag ska låta det vara osagt om det fungerar vettigt i praktiken. Det finns ju pitonger i Häggsta som är fastsatta med cement, men det är banne mig inte i närheten av spårlös färdsel, Det är ganska gott om cement på nåt ställe i alla fall.
 
Jo, de av oss som testat och bytt ut fasta bladisar på leder har nog en ganska realistisk bild av hur lätt de är att bedöma deras kvalitet utan en hammare.

En av bladisarna jag bankade in igen på en led rippade för övrigt på ett förstamans fall. Jag blev inte så förvånad. Mitt förslag var att ta bort bladisen och låta folk sätta en bra kam som iofs är ohyggligt fysiskt hård att få in, men det var ingen som höll med mig.

Jag visste att bladisen skulle rippa någon gång i framtiden. Enligt Herr Satan skall jag väl åtalas nu antar jag.
 
Tar upp denna tråd därför att vi nyligen hade en diskussion på Tunabergsklubbens årsmöte om den klassiska marknära traversen Himlasängen till höger om lägerplatsen på Simonsberget. Den klättras knappast alls numera sedan dom gamla bladbultarna år borta. Det är möjligt att den går att säkra med småkilar och småkammar men jag har i alla fall inte klättrat den sedan bladbultarna försvann.
Bland oss som var där fanns en konsensus att "det är orimligt att sätta dit borrbultar istället för de gamla slagna borrbultarna" (förutom att det skulle strida mot reservatsbestämmelserna). Samtidigt tyckte vi nog att det skulle vara kul om leden klättrades oftare och att slutsatsen blev att vi ändå skulle slå dit ett antal bladbultar väl medvetna om bristerna med bladbultar. Det var länge en Tunabergsisk tradition att det replag som på våren trodde sig vara först på Himlasängen hade med sig en hammare och slog fast bultarna för det fall att dom lossnat under vintern.
 
Bland oss som var där fanns en konsensus att "det är orimligt att sätta dit borrbultar istället för de gamla slagna borrbultarna" (förutom att det skulle strida mot reservatsbestämmelserna).
Inte för att jag vill ha bultar där, men inte strider det mot reservatsbestämmelserna då det är en befintlig led. Det var iallafall det man drog till med när man tog till borrmaskinen på Holländskt Porslin inför Massih's bestigning om jag inte minns fel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Felixl pitonger Klättring allmänt 7
Tekku Hur ska jag vårda mina fötter? Klättring allmänt 7
Callmepg Vad ska jag ha för sele? Klättring allmänt 14
lyckegard Sex saker vi ska göra innan vi dör Klättring allmänt 10
Iggle Hur ska ja hitta motivationen igen? Klättring allmänt 12
Climba Hur tajt ska en klätter sele sitta? Klättring allmänt 17
tobbe 2 Kalymnos 7-21 aug, nån mer som ska dit? Klättring allmänt 0
Taliaferro Var ska jag klättra utomlands i sommar? Klättring allmänt 11
tobiastalltorp Nybörjarskor - vad ska jag tänka på? Klättring allmänt 12
Yakherden Vilken klätterstil ska jag välja? Klättring allmänt 8
takstol Vilka La Sportiva ska man välja? Klättring allmänt 14
subsoil viilket rep ska man ha? Klättring allmänt 28
Plumsy Vilken broms ska man välja? Klättring allmänt 16
lobo2me Vilka repskador ska man se upp med? Klättring allmänt 7
yogafreak Klätterhjälm ska köpas! Klättring allmänt 9
helenabrogren Någon som ska på Open Womens Mountaineering Festival i Dolomiterna? Klättring allmänt 3
Bettega Ska man undvika att köpa ett svart klätterrep? Klättring allmänt 14
climbingfreaks Chamonix i augisti för första gången, och det ska klättras!! Klättring allmänt 3
Bettega Ska köpa repbroms. Är nya Petzl Reverso 3 bra? Någon som prövat? Klättring allmänt 0
pecall Hur andremannen inte ska placera sig Klättring allmänt 11
Trident21 Vad ska man göra som nybörjare/intresserad? Klättring allmänt 7
Milosz Hur mycket ska en klätterkurs kosta? Klättring allmänt 9
0la Nu e jag fast!! Ska fixa ett rack (så småningom)!! Klättring allmänt 10
mike_spajk hur svår ska en 7:a vara egentligen? Klättring allmänt 3
Vandrare Vad ska jag göra i mellandagarna? Klättring allmänt 0
caesar82 hur ska man göra när man ska sätta upp en ny led? Klättring allmänt 2
Lottisen Vilka skor ska jag köpa? Klättring allmänt 4
5.10 Vem Ska man tala med? Klättring allmänt 1
Nån som ska till Utby i helgen? Klättring allmänt 0
Jag ska börja träna, kanske, Klättring allmänt 1
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
Barbara_C Vart kan man klättra i Västmanland? Klättring allmänt 6
JohnnyL Varför svettas man om fingertopparna.... Klättring allmänt 5
Trötter Hur kan man fira från ett sånt här ankare utan att lämna grejor Klättring allmänt 9
seon Hur bra klättrare behöver man bli? Klättring allmänt 7
Mike C Ta hem kvarglomda saker man hittat vid klippan? Klättring allmänt 24
magwo Behöver man dubbelrep på Lofoten? Klättring allmänt 8
LindLou Var får man tag på "västerviks föraren"? Klättring allmänt 3
magwo Hur blir man bra på att jamma? Klättring allmänt 21
Bettega Någon som vet var man hittar CCH Aliens i New York? Klättring allmänt 25
seon Hur tar man sig till Kalymnos utanför chartersäsongen? Klättring allmänt 5
lobo2me om man accepterar att falla behöver man inte? Klättring allmänt 18
asjdi96 Vart kan man köpa USHBA basic ascender? Klättring allmänt 5
johnliungman Vilken förare skall man köpa för Romsdalen Klättring allmänt 24
ctve8n Berget man verkligen inte vill "bestiga" Klättring allmänt 4
fraewu Var börjar man? Klättring allmänt 8
Tuvesson Chamonix i början av maj, vad hittar man på ? Klättring allmänt 0
frejsan Hur toppar man? Klättring allmänt 7
RobRoc Vart köper man CCH Aliens billigast? Klättring allmänt 2
ptengvall Vart kan man köpa klätterfilmer? Klättring allmänt 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...