Perfekta jackan för vår, höst och sommar

Jacka

  • Skaljacka

    Röster: 7 63.6%
  • Softshelljacka

    Röster: 2 18.2%
  • Regnjacka

    Röster: 0 0.0%
  • Vindjacka

    Röster: 2 18.2%
  • Löparjacka

    Röster: 0 0.0%

  • Totala väljare
    11
Vilken jacka bör jag köpa om jag vill ha en jacka att ha på vår, höst och regniga/blåsiga sommardagar?

Skaljacka
Softshelljacka
Regnjacka
Vindjacka
Löparjacka

Jag är ute efter en jacka som inte är allt för varm vid höga temperaturer, men som ändå skyddar mot vind och regn.
 
Regnjacka

är för tät. Jag är förtjust i jackor i Ventile bomull och liknande. T ex Klättermusens Einride i ekologisk Etaproof.

Thure
 
För att klargöra begreppen lite så är väl alla exempel du har just skaljackor. En jacka man har ytterst som ett skal att skydda mot antingen regn, vind eller både och.

Om du endast vill ha en jacka så bör den givetvis vara vattentät. Men den kommer alltid bli för tät och svettig de dagar det inte regnar.

Rekommenderar därför (som alltid :) ) en enkel vindjacka samt en enkel regnjacka. (löparjacka och vindjacka är samma sak, bara att löparjackan kanske har någon detalj som gynnar löpningen eller nått).

Jag själv älskar min craft-vindjacka (löparjacka) till alla dagar utom regniga sådana.
 
Du behöver minst två, en vindtät och en regntät. Modellen får du själv finna fram till. Ingen är i mitt tycke perfekt och jag har prövat och fortsätter pröva nya modeller.
Se till att bägge är rymliga nog för det värmelager du kan behöva under vår och höst.
go tur
 
nya marmot NanoPro Membrain

Hej

Såg att Marmot kom med en ny membran som heter NanoPro Membrain som inte är lika vattentätt som Gore-Tex ("bara" 10000 vattenpelare) däremot andas den mycket bättre tydligen.

En jacka som är baserad på denna membran fick Gear Of The Year 2014 utmärkelsen:

http://www.outsideonline.com/outdoor-gear/gear-of-the-year/Gear-of-the-Year-2014.html#slide-6

http://www.outdoorsmagic.com/gear-blog/blown-away-by-marmots-new-fabric/12549.html

So far so good...

JAg undrar dock om 10.000 pelare räcker om man ska vandra med tung ryggsäck med tanke på trycket på axlarna?
 
Välj en lättare ryggsäck och packning så räcker det nog, annars finns ju paraply och pvc poncho, den senare är 100% vattentät.
Men en perfekt jacka den finns inte i verkligheten, ännu.
go tur
 
Vill man absolut ha en jacka till allt är mitt tips att titta närmare på Neoshell som material. Luftigare än min softshell men helt vattentätt. Funkar verkligen suveränt jämfört med allt annat jag provat. Dock då inte helt vindtätt, jag kompletterar med någorlunda vinmotståndigt lager under jackan när det blåser på ordentligt.
 
En jacka man har stor nytta av till nästan alla väderlekar är en ofodrad bomull/polyester-jacka av nåt slag. Visst, den tål inte ihållanderegn - men vindtäthet och överlägsen andningsförmåga gör den till en jacka man har användning för 95% av tiden man är utomhus. Dessutom kan vattenavstötningsförmågan bättras på lite med vax. Jag har såna jackor som jag använder såväl höst, vinter och ibland på sommaren.

Itab har T&P:s jacka "Trekking", det är en rätt ny modell. Påminner mycket om Fjällrävens "Skogsö" i skärning och fickor osv. Jag hade nog köpt Itabs variant om jag inte hade Fjällrävens redan.

http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=17926&plats_id=1580
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
_DanneW Letar efter de perfekta byxorna, finns de? Kläder 32
123411563 Jakten efter den perfekta handsken Kläder 8
Nils-Åke Perfekta frilufts byxan Kläder 29
bjornhallberg "Billiga" byxor a la Fjällrävens. Den perfekta byxan. Kläder 6
AndersPH Kondens i jackan Kläder 8
Gråbuse Elektrisk värmekälla/värmeslingor under jackan? Kläder 6
DK13 Patagonia nano puff jackan? Kläder 6
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
bekkis Impregnera jackan Kläder 9
morgman Service på jackan! Kläder 1
esoxlucius74 Tvätta jackan? Kläder 28
millimeter impregnera jackan? Kläder 4
anncarin Jackan "Extreme" från Mammut? Kläder 3
mildot Patagonias stretch Gravity jackan Kläder 0
asdfgh Bästa GoreTex-jackan? Kläder 22
Marcand Dunläckage på jackan? Kläder 5
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
highlandpark Alternativ för dagsvandring höst/vinter Kläder 24
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
tooomas Vandringsjacka för sommar-sensommar-höst Kläder 32
snowdog Vår höst jacka Kläder 1
sooman Kajakkläder: Höst/tidig vår Kläder 0
Mattias1981 Skalkängor, Vår, Sommar o höst Kläder 6
museo12 Kläder för vandring i skånsk höst och vinter (nybörjare) Kläder 4
JohnS Vinter-/höst-jacka för Skåne Kläder 8
piaea Regnjacka för höst/vår och sommarvandring Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.