Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
För att klargöra begreppen lite så är väl alla exempel du har just skaljackor. En jacka man har ytterst som ett skal att skydda mot antingen regn, vind eller både och.
Om du endast vill ha en jacka så bör den givetvis vara vattentät. Men den kommer alltid bli för tät och svettig de dagar det inte regnar.
Rekommenderar därför (som alltid ) en enkel vindjacka samt en enkel regnjacka. (löparjacka och vindjacka är samma sak, bara att löparjackan kanske har någon detalj som gynnar löpningen eller nått).
Jag själv älskar min craft-vindjacka (löparjacka) till alla dagar utom regniga sådana.
Du behöver minst två, en vindtät och en regntät. Modellen får du själv finna fram till. Ingen är i mitt tycke perfekt och jag har prövat och fortsätter pröva nya modeller.
Se till att bägge är rymliga nog för det värmelager du kan behöva under vår och höst.
go tur
Såg att Marmot kom med en ny membran som heter NanoPro Membrain som inte är lika vattentätt som Gore-Tex ("bara" 10000 vattenpelare) däremot andas den mycket bättre tydligen.
En jacka som är baserad på denna membran fick Gear Of The Year 2014 utmärkelsen:
Välj en lättare ryggsäck och packning så räcker det nog, annars finns ju paraply och pvc poncho, den senare är 100% vattentät.
Men en perfekt jacka den finns inte i verkligheten, ännu.
go tur
Vill man absolut ha en jacka till allt är mitt tips att titta närmare på Neoshell som material. Luftigare än min softshell men helt vattentätt. Funkar verkligen suveränt jämfört med allt annat jag provat. Dock då inte helt vindtätt, jag kompletterar med någorlunda vinmotståndigt lager under jackan när det blåser på ordentligt.
En jacka man har stor nytta av till nästan alla väderlekar är en ofodrad bomull/polyester-jacka av nåt slag. Visst, den tål inte ihållanderegn - men vindtäthet och överlägsen andningsförmåga gör den till en jacka man har användning för 95% av tiden man är utomhus. Dessutom kan vattenavstötningsförmågan bättras på lite med vax. Jag har såna jackor som jag använder såväl höst, vinter och ibland på sommaren.
Itab har T&P:s jacka "Trekking", det är en rätt ny modell. Påminner mycket om Fjällrävens "Skogsö" i skärning och fickor osv. Jag hade nog köpt Itabs variant om jag inte hade Fjällrävens redan.
Det är när mobilen sätts i flygplansläge inför 9 dagars batterispar som det slår till. Jag lämnar världen nu. Det är ett avsked som skrämmer, smärtar ...
3 kommentarer
En fjällvandring kanske flyktigt bara handlar ofta om att förflytta sig mellan punkt A. till punkt B. och vad som händer däremellan. Om man däremot ...
4 kommentarer
Vi från Skåne Vandring Community har vandrat längs West Highland Way (WHW, även kallad) under vår årliga långresa. Den klassiska leden längs med de ...
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
6 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...