pepsi can kök

Är det någon som vet om det finns någon svensk beskrivning på hur man gör ett sk pepsi can stove.Mvh Tomas Malmros

http://www.garlington.biz/Ray/YACCS/index.htm

Bild på den färdiga spisen:
cutouttop.jpg

Skaffa en tom läskeburk och ta bort öppnaren:

can2.jpg

Markera med en penna två st streck runt burken. Ett streck 19 mm upp från botten, och ett 38 mm ner från toppen:

markedcan.jpg

Klipp av buren på mitten mellan strecken:

halfcan.jpg

Klipp sedan rent underdelen och överdelen, längs de markerade strecken:

cutcan.jpg

Klipp ca 15 mm breda flikar på överdelen, klipp ner till strax nedanför (1 mm nedanför) ”skuldran” på burken:

cantop.jpg

Pressa försiktigt ner överdelen i underdelen, se upp så att inte flikarna viks:

assembled.jpg

Klipp bort överdelens topp med konservöppnare eller en avbitare. Nur är brännaren klar!:

cutouttop.jpg

Först kommer det bara att brinna i själva ”koppen”, men när det sedan börjar brinna i springan mellan överdelen och underdelen (inom 15-30 s) så ställer man på en gryta på själva toppen

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
När behövs en sån här?

Jag har sett den här tidigare, men undrar. När behöver man ett pepsikök?

Någon som byggt en sådan här brännare och sedan gjort ett "coffee can windshield" till? Blir det i så fall för varmt i brännaren? Har sett andra varianter på "coke can stoves" med kaffeburk till, men den här är ju billigare i materialkostnad! :)

Kort sagt - någon som testat och funkar det?

Re: När behövs en sån här?

tholi75; sa:
Jag har sett den här tidigare, men undrar. När behöver man ett pepsikök?

Naer man saknar ett vanligt koek och aer foersnaal foer att koepa ett.

Vad anvaender man foer braensle till det? Jag oevervaeger att gaa ut och koepa en burk oel saa att jag kan bygga ett billigt koek imorgon, saa att jag kan koka mitt kaffe naer jag vill.

/Stellan

Man kör T-Röd eller motsvarande med det, methylated spirits heter det i UK. Här är bilderna från min provkörning tidigare i vår. Jag är klart nöjd med lillspisen, fungerar klanderfritt till små uppkok av vatten vilket är allt jag behöver.

47b4da04b3127ccebdd4ec503e620000001610

47b4da04b3127ccebdd4ecd43ee60000001610

47b4da04b3127ccebdd4eadebfdf0000001610

47b4da04b3127ccebdd4ec51bf530000001610

värme

Blir den inte väldigt varm under? Kan man ställa den direkt på backen om man är ute i skog och mark, eller hur gör ni?

*asgarvar*

Att ni orkar, med bilder och allt. Angamenmanget här skulle man nog kunna använda till att skapa fred på jorden.:)

Jävlar vilken effekt. Aldrig att jag skulle våga använda den där i yttertältet.

Såna där brännare är inte värre än Trangias spritbrännare när det gäller lågan.

Fördelen med dem är vikten, de väger i princip ingenting. Sen är vissa modeller så pass enkla att bygga att man kan göra dem som "nödkök" om man skulle bli av med sitt ordinarie.

http://www.brasslite.com är ett lättviktskök som har bättre verkningsgrad dock (det är gjort av mässing vilket gör att spriten förgasas bättre).

Slängde ihop ett i går kväll... Ett problem jag råkar ut för är dock att vid överfyllning (ändå inte speciellt mycket) så "kokar" spriten ur längs skarven och brinner på marken (eller på tältduken:))
Nån lösning?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips