Pensionärsvandring

Mina föräldrar har planer på att åka upp i norr för att vandra och jag har lovat att jag ska hitta några lämpliga alternativ för dem. De är båda vana att vandra och har gått mycket i Härjedalen/Jämtland och vill nu högre upp i landet.
Dem vill gå mellan stugor och/eller utgå från en stuga och göra lagom långa utflykter på ungefär 1.5 mil.
Först föreslog jag Abisko och däromkring, men där måste man väl gå en bit innan man kommer upp på fjället, sedan tänkte jag Nikkaluokta-Kebnekaise stationen och däromkring men de tyckte att det var lite långt att gå till Keb. Men då tänkte jag inte på att det går att åka båt en bit så det är nog ett bra alternativ?

Jag har bara gått sträckan mellan Nikka till Abisko på de högre breddgraderna därför är mina erfarenheter väldigt begränsade.
Så nu frågar jag er alla kunniga i detta forum.

Mvh. Jakob
 

avslutad210712

Gäst
Katterjåkk och Riksgränsen ligger båda mer eller mindre uppe på kalfjället och det går att gå på båda sidor om E10 men på östra sidan lite mer vegetation.

Abisko och linbanan upp så är de uppe på kalfjället och kan vandra neråt åt flera olika håll.
 

avslutad210712

Gäst
Katterjåkk och Riksgränsen ligger båda mer eller mindre uppe på kalfjället och det går att gå på båda sidor om E10 men på östra sidan lite mer vegetation.

Abisko och linbanan upp så är de uppe på kalfjället och kan vandra neråt åt flera olika håll.

Norra sidan såklart efter en konsultation av en karta *L*
 
Lätt stugtur

Ammarnäs-Hemavan eller tvärtom. Ta båt där det är möjligt och sommarliften upp eller ner i Hemavan. Alternativt gå till Viterskalstugan och gör dagsturer därifrån.
 
Avslutning i Salto

Om de vill gå från stuga till stuga så kan man starta i Nikka och gå mot Keb (inkl båten). Sen fortsätta Kungsleden söderut mot Vakkotavare varifrån bussen går till Gällivare. Då är det trevligt att hoppa av vid Kebnats och ta båten över till Saltoluokta fjällstation där bastu och en härlig middag väntar som avslutning på vandringen.

Denna del av Kungsleden har färre vandrare än norrut och vackra varierade vyer. Lättgångna och lagom korta etapper med gott om tid att njuta. I Teusajaure finns en vedeldad bastu alldeles vid stranden..

Madeleine
 
Eller "Lapplandskvadraten": Buss till Ritsem, båt till Änonjalme eller Vaisaluokta, vandra till Kutjaure - Kisuris - Akka och sedan båt tillbaka till Ritsem. Kan bli 3 eller 4 vandringsdagar, om man går mellan Änonjalme och Vaisa eller åker båt.
Lättgånget, lite folk.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.