Pass till Tyskland

Hej, är det någon som vet om man behöver pass när man ska cykla i Tyskland. Enligt gällande regler så ska det ju inte behövas när man passerar gränserna inom EU(Sverige-Tyskland i detta fall). Behöver man pass när man bokar in sig på campingplatser eller hotell?

Vad säger ni som har cyklat i Tyskland? Vågar jag som passlös svensk ta mig över och cykla med bara ett id-kort med mig. Eller är det dumdristigt.

Mvh. Johan

Grejen är att våra ID-kort eller körkort inte är giltiga som personbevis i andra länder. Det står nämligen inte något om medborgarskap. Så vid incheckning på hotell brukar pass efterfrågas. Det rekomenderas alltså att ta med passet.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag håller med föregående talare till punkt och pricka. Jag har själv behövt visa upp passet på hotell i både Tyskland och Italien.

Hej och tack för synpunkterna. Ja, enligt vad jag har sett på nätet så kan man behöva sitt pass inne i ett EU-land även fast man inte har behövt visa upp det vid gränspassager.
Jag ska fixa ett pass i morgon bitti och tar det för lång tid att få det så kan man ju alltid få ut ett provisoriskt pass så länge.

/ Johan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips