Pass till Tyskland

Hej, är det någon som vet om man behöver pass när man ska cykla i Tyskland. Enligt gällande regler så ska det ju inte behövas när man passerar gränserna inom EU(Sverige-Tyskland i detta fall). Behöver man pass när man bokar in sig på campingplatser eller hotell?

Vad säger ni som har cyklat i Tyskland? Vågar jag som passlös svensk ta mig över och cykla med bara ett id-kort med mig. Eller är det dumdristigt.

Mvh. Johan

Grejen är att våra ID-kort eller körkort inte är giltiga som personbevis i andra länder. Det står nämligen inte något om medborgarskap. Så vid incheckning på hotell brukar pass efterfrågas. Det rekomenderas alltså att ta med passet.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Jag håller med föregående talare till punkt och pricka. Jag har själv behövt visa upp passet på hotell i både Tyskland och Italien.

Hej och tack för synpunkterna. Ja, enligt vad jag har sett på nätet så kan man behöva sitt pass inne i ett EU-land även fast man inte har behövt visa upp det vid gränspassager.
Jag ska fixa ett pass i morgon bitti och tar det för lång tid att få det så kan man ju alltid få ut ett provisoriskt pass så länge.

/ Johan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips