Rullskidorna är framme till ungarna och jag försöker få fast en vanlig pannlampa på cykelhjälmen. Det går sådär och tipps önskas. Gummikord tror jag tidigare sett som förslag. Det finns några krokar för spänna ned huvudbandet. Någon som testat?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Pannlampa på cykelhjälm
- Trådstartare Livetiskuggan
- Start datum
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Jag jobbar som röntgensköterska. Tyvärr har jag sett några svåra skallskador när olika tillbehör, gopros,,lysen mm, fästs på hjälmar. Hjälmens funktion bygger på att den är "naken" inte att den har ett hårt material fäst på ytan som penetrerar hjälmen och tränger in skallen. Osäker på hur försäkringbolag ser på att användaren har moddat hjälmen
Det är bara mina egna observationer. Ska försöka hinna med söka på medicinska databaser när jag är på jobbet. Beträffande byglar så har jag ingen aning.Intressant Roger.
Finns det något publicerat om detta? Skall nog plocka bort fästet på en av mina hjälmar. Vad tror du om hörlurar med bygel utanpå hjälmen?
Thure
Det ska vara hjälmdoket till m59 i så fall. ”Lastnätet”.
Jag misstänker att yttre beklädnad på hjälmen kan störa mips-funktionen om hjälmen är utrustad med sådan. MIPS ska ju hindra rotationsvåld och bygger på att hjälmens ytterskal roterar mer än innerskalet och därmed roterar hjärnan mindre inuti huvudet. Sätter man hjälmdok på stör man nog denna väl avpassade rotationsfunktion mellan inner- och ytterhjälm.
Blir bara lampans gummiband utanpå hjälmen för fladdrigt?
/Patrik
Blir bara lampans gummiband utanpå hjälmen för fladdrigt?
/Patrik
Halloj,
Det är (naturligtvis) helt riktigt som Roger skriver att om man fäster något hårt på en relativt sett mjuk hjälm och träffar denna hårda punkt vid fall kommer man i princip helt saboterat hjälmen funktion. Och det spelar ingen större roll hur man fäster hjälmfästet (skruv, lim, bultband osv). Det avgörande är den relativa styvheten.
Vid islag kommer alltid den mjukaste komponenten deformeras först. Det är därför alla hjälmar för cykel, skidåkning, motorcykel är hårda utanpå och mjuka på insidan. Vid islag kommer alltså den mjuka insidan deformeras och sprida kraften över ett stort område på huvudet.
Men om det sitter något hårt utanpå hjälmen som är starkare än ytterskalet kommer denna "pryl" penetrera ytterskalet och sedan givetvis den mjuka insidan och träffa direkt på skallen. Tänk ett litet experiment hemma. Ta en gammal cykelhjälm du tänkt att kassera, sätt fast ett hjälmfäste och sedan dunkar du till hjälmfästet med en rejäl hammare/baksidan av en yxa. Om hjälmfästet splittras innan hjälmen deformeras är det helt ok. Men om hjälmfästet istället går rakt genom hjälmen kommer givetvis samma sak kunna hända vid en cykelolycka.
Detta innebär givetvis att en hörlursbygel utanpå hjälmen bara kommer ha en liten påverkan på säkerheten. Själva bygel är ju i princip alltid mjukare är ytterskalet på hjälmen. Däremot kan jag tänka mig att en bygel kan påverka ett eventuellt rotationsskydd (typ MIPS) negativt, men det är betydligt svårare att sia om. Min kill-gissning är att hörlurarna kommer flyga all världens väg vid fall och knappt påverka hjälmens funktion över huvud taget.
/ Stefan (som jobbar med bland annat krocksäkerhet)
Det är (naturligtvis) helt riktigt som Roger skriver att om man fäster något hårt på en relativt sett mjuk hjälm och träffar denna hårda punkt vid fall kommer man i princip helt saboterat hjälmen funktion. Och det spelar ingen större roll hur man fäster hjälmfästet (skruv, lim, bultband osv). Det avgörande är den relativa styvheten.
Vid islag kommer alltid den mjukaste komponenten deformeras först. Det är därför alla hjälmar för cykel, skidåkning, motorcykel är hårda utanpå och mjuka på insidan. Vid islag kommer alltså den mjuka insidan deformeras och sprida kraften över ett stort område på huvudet.
Men om det sitter något hårt utanpå hjälmen som är starkare än ytterskalet kommer denna "pryl" penetrera ytterskalet och sedan givetvis den mjuka insidan och träffa direkt på skallen. Tänk ett litet experiment hemma. Ta en gammal cykelhjälm du tänkt att kassera, sätt fast ett hjälmfäste och sedan dunkar du till hjälmfästet med en rejäl hammare/baksidan av en yxa. Om hjälmfästet splittras innan hjälmen deformeras är det helt ok. Men om hjälmfästet istället går rakt genom hjälmen kommer givetvis samma sak kunna hända vid en cykelolycka.
Detta innebär givetvis att en hörlursbygel utanpå hjälmen bara kommer ha en liten påverkan på säkerheten. Själva bygel är ju i princip alltid mjukare är ytterskalet på hjälmen. Däremot kan jag tänka mig att en bygel kan påverka ett eventuellt rotationsskydd (typ MIPS) negativt, men det är betydligt svårare att sia om. Min kill-gissning är att hörlurarna kommer flyga all världens väg vid fall och knappt påverka hjälmens funktion över huvud taget.
/ Stefan (som jobbar med bland annat krocksäkerhet)
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg