Pagaj

Ja då har man gjort sin första Pagaj ! Men absolut inte den sista . Det var både drygt och roligt att forma en bit 120x45 till en paddel . Nu gäller det bara att man tar sig ner till Sundborns ån och provar hur den är att paddla med . Träffade en när jag köpte virket som sa att har man väl börjat paddla med en Pagaj då vill man inte ha någon annan.Den vart lackad i silver.
http://pagaj.bloggo.nu/

Bilagor

• paddel pagaj 004.jpg
    paddel pagaj 004.jpg
    173 KB · Visningar: 1,160
  • pagaj2 002.jpg
    pagaj2 002.jpg
    88.1 KB · Visningar: 1,025
Snyggt. Välkommen till GP-paddlarnas underbara värld. Kommer dock att ta ett tag innan du vänjer dig. Lite annan teknik. Men skön på långa dagar. Vikt, längd?

Började på nr 2 i helgen. Limmad kvistfri furu. Nere på 1150g, men hoppas landa under kilot i slutvikt efter sista hyvling och slipning. Nr 1 i gran och kortare ligger på ca 850 g.
Ska bli färdig innan påskpaddlingen på västkusten.

Hej du Anders ! Den väger 1046 det var ganska hyfsat tycker jag . Skall åka ner till Sala och köpa ask och cedar till nästa paddel.

Grattis

Under "Bygga egen kajak" finns trådar om pagajbygge. Sen tänkte jag göra reklam för tidningen Paddling där det är en ganska utförlig byggbeskrivning för hur man gör en pagaj, i tre delar (inte pagajen alltså, utan byggbeskrivningen) med den första nu i marsnumret. En i furu kan man få ner till under kilot, men inte mycket mindre, då får man gå på lättare träslag typ gran eller ceder.
Jag har gjort några stycken och de blir bara bättre för varje gång, men precis som skrevs i tråden här så skiljer sig tekniken en del, så ge inte upp om det känns knepigt till en början.

/Måns

Längd

Glömde ju att skriva längden ! Den är 220 cm lång.

Bilagor

• pagaj 3 001.jpg
    pagaj 3 001.jpg
    88.2 KB · Visningar: 863
  • pagaj 3 002.jpg
    pagaj 3 002.jpg
    52.3 KB · Visningar: 851
Nr 2 är färdig. 225 cm 1013 g. Bara att vänta på islossningen...

Bilagor

• gp1.jpg
    gp1.jpg
    95.6 KB · Visningar: 780
  • gp2.jpg
    gp2.jpg
    81.9 KB · Visningar: 738
  • gp3.jpg
    gp3.jpg
    82.1 KB · Visningar: 773
  • gp4.jpg
    gp4.jpg
    76.9 KB · Visningar: 778
Is lossning

Anders ! Hela Sundborns ån är öppen . Ser på bilden att ni har fått konverterat till fjärrvärme , undra om jag har varit med i den fyrkanten! Jag jobbade ett tag på YIT.

Bra att veta vem jag ska skylla på när vi har kallt på vintern. ;)

Hunnit prova din paddel ännu? Fungerar bra?

Åker till västkusten i påsk och kör premiär där. Fjällbacka-Grebbestad.

Bra att veta vem jag ska skylla på när vi har kallt på vintern. ;)

Hunnit prova din paddel ännu? Fungerar bra?

Åker till västkusten i påsk och kör premiär där. Fjällbacka-Grebbestad.

Nej jag har inte hunnit att prova än ! Den står inne i köket och blänker så fint, så jag har ingen lust att blöta ner den .

Vad har du lagt på spetsarna? Nån slags epoxy?

/Måns

Yepp. Lite titanvitt i klar araldit armerad med lite glasfiberduk (Rester från kajakbygget 2008-9).

Lade på oarmerad epoxy på nr 1, men det sprack efter ett par år. Gjort en liknande förstärkning (armerad) på min kanadensarpaddel och den har hållit bra i över 5 år. Skyddar ändträt från fukt och när man stöter ifrån med paddeln.

Sen ser det ut som ben och ger en traditionell touch.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Peaken Pagaj i kolfiber Paddling allmänt 17
Veon Pagaj? Paddling allmänt 20
jamo Var kan man köpa en färdig Pagaj? Paddling allmänt 9

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg