Padjelantaleden

Bästa tipset brukar vara att inte låsa upp sig på en viss topp då det många gånger kan vara ogynnsam väderlek när man väl kommer dit utan att ta första bästa när vädret är fint och orken finns...

Med det sagt, tyckte jag att utsikten från Álátjåhkkå var enastående trots sin ganska mediokra höjd (1572). Härifrån har man panorama mot hela Sarek på ena sidan samt Sulitelma, Virihaure och gränsfjällen på den andra sidan.
 
Senast ändrad:
Hej!

Blir förmodligen en vandring längs Padjelantaleden i sommar. Det verkar vara en trevlig vandring med mindre vandrare än Kungsleden. Jag är dock lite orolig för att stugorna ligger såpass tätt att känslan av ödslighet inte blir så stor. Först var tanken Sarek iår och jag är rädd att Padjelanta kommer kännas för civiliserat? Är detta bara en vanföreställning från min sida?
 
Instämmer med KLAGER. Padjelantaleden är jättefin att gå. Men om du vill ha maximal ödslighet kanske du inte ska gå någon led alls utan gå fritt i terrängen? Men visst är det bra att ibland ha en bro och några spänger som underlättar vandringen. Och skulle det hällregna några dar så tackar inte jag nej till lite stugvärme...........

Jag utgår från att du tältar eftersom Sarek är ett alternativ. Då kan du ju själv välja dina dagsetapper och behöver inte stanna vid stugplatserna. Dessutom finns möjligheter att välja annan sträckning här och där. Mellan Tarreluoppal och Kvikkjokk kan man välja att gå på fjället längs Linnés väg. Personligen föredrar jag den eftersom jag prioriterar kalfjället framför björkskogen. Och mellan Stalo och Aras kan man gå den gamla stigen öster om Dijdderfjällen. Från Låddejåkk kan man gå Loadásjvágge mot Kisuris, men själv går jag nog hellre via Kutjaure till Vaisaluokta.

Sammantaget har du stora möjligheter att välja rutt och kommer inte att besväras av vare sig leden eller stugorna!

Lycka till önskar Pelle
 
Tack för svaren!

Har läst någonstans att mobiltäckning inte finns längs leden men att det finns i Kvikkjokk och Ritsem med Telia?

11 dagar inklusive vilodagar ska väl räcka för leden? Då är det tänkt att jag ska vandra från Söder till Norr.
 
mobiltäckning

Hej!
Jag har Telia och hade så sent som förra sommaren mobiltäckning efter Nunjes, när man kommer upp på höjden samt i Vaisaluokta. Har Du tur kan Du få låna en sattelittelefon i Stalo, mot betalning förstås.
Jag gjorde det och kunde meddela anhöriga att allt var ok, väl värt pengarna, nån femtiolapp tror jag det kostade för 3-4 år sen.
Lycka till.
Vonsan.
 
Vid svag mobiltäckning går det lättare att få fram ett SMS än ett röstsamtal, men det visste du säkert!

Hälsn Pelle
 
Är det någon som har tips på toppturer eller andra sevärdheter som inte ligger alltför långt från leden och som inte innebär några tekniska svårigheter? :)
 
Måste man ta båten till padjelantaleden eller prinskullen från kvikkjokk? Kan man inte gå? Bussen kommer 12.15 och båten går 12.30 men vem vet om bussen ör i tid och man hinner?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bobart Padjelantaleden - transport Fjällvandring 4
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Saelie Padjelantaleden och Sarek i sommar Fjällvandring 9
litentuva Padjelantaleden Fjällvandring 5
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
PPlys Dyr paa Padjelantaleden? Fjällvandring 2
Nimco Padjelantaleden - Proviant Fjällvandring 12
svenjohan Kniv upphittad på Padjelantaleden. Fjällvandring 4
avsl_22-07-26 Padjelantaleden - säkerhet och vad? Fjällvandring 7
Magnus H Padjelantaleden vs Sarek Fjällvandring 11
Sezziyanen Padjelantaleden höjder/profil? Fjällvandring 3
dandan Padjelantaleden - vilket håll Fjällvandring 7
cinnober Padjelantaleden efter midsommar Fjällvandring 20
Harald Cederlund Möjligheter att proviantera längs med Padjelantaleden Fjällvandring 7
lampsia padjelantaleden Fjällvandring 3
lampsia padjelantaleden Fjällvandring 4
Norman69 Padjelantaleden Juli-aug -11 Fjällvandring 4
Fredrik85 Padjelantaleden Fjällvandring 1
cfn Avstickare från padjelantaleden norra delen Fjällvandring 1
Veggie trekker Padjelantaleden Fjällvandring 2
NorthernLight Turförslag Padjelantaleden? Fjällvandring 16
MagnusEnbom Etappförslag Padjelantaleden Fjällvandring 4
AnnaLundin Padjelantaleden Fjällvandring 11
furdil Padjelantaleden Fjällvandring 9
87tln Padjelantaleden, Fjällvandring 21
goaskAlice [english] padjelantaleden in June Fjällvandring 14
sarabackeus Norra eller södra delen av Padjelantaleden? Fjällvandring 12
m8rten Södra padjelantaleden i början av Juni? Fjällvandring 2
pergit Padjelantaleden är gjord! Fjällvandring 6
pergit Padjelantaleden! Fjällvandring 26
Fisch Padjelantaleden Fjällvandring 6
ulrikami Båttrafik Padjelantaleden-Kvikkjokk? Fjällvandring 2
Guz Antal vandringsdagar för Padjelantaleden Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.