Padjelantaleden

Klart intressant tråd!

Funderar själv på att göra en variant av leden och att kombinera vandringen med paddling och fiske, bär med mig min packraft

Sugen på den här turen, nån som gjort nått liknande och kan dela med sig av erfarenheter?

http://kartor.eniro.se/m/04XJz
 

avslutad210712

Gäst
Vi gick den vägen, dvs via Vallevagge och Prinskullen som slutetapp i somras, dvs från Sarek (Njoatsosvagge-Tjuoldavagge-Rounas) till Kvikkjokk. Min egen reflektion är att det inte är en väg jag skulle välja som startetapp då stigningen upp genom skogen mellan Kvikkjokk och Prinskullen är rejält tuff med tung startpackning. Dessutom är vattentillgången begränsad under vissa delar av sträckan.

Håller med om att första biten blir minst sagt tuff om man går den vägen från Kvikkjokk. Är nog tuff att gå nerför med packning på ryggen. Vattentillgången är inte bara begränsad utan mer eller mindre obefintlig ända fram till småsjöarna på andra sidan platån.



Övre delen av Vallesvagge är bara stenskravel och saknar bra tältplatser. Det finns tältplaster och vatten på platån vid Vallespikens östra ände (vid de små sjöarna på kartan), men sedan saknas bra tältplatser upp genom Vallevagge ända fram till dalen bakom Rounas.

Högst upp i Vallesvagge finns det en plätt med riktigt plana och fina tältplatser och är man inte alltför osocial så kan man säkert sätta upp 5-6-7 tält där.
 
Jag är rätt sugen på att ta ovan nämnda väg - (Vallevagge-Ruonas-Tjouldavagge-över platån ner i Njoatsosvagge) och sedan ut i Padjelanta med sikte på Tuottarstugorna och vidare längs Padjelantaleden.
Låter det som en genomförbar sträckning? Några särskilda moment som man bör vara medveten om, typ större vad, stentäckta branter eller vad det nu må vara?

Jag börjar inse att det kanske är väl optimistiskt att ta sikte på Ruonas (eller Habres?) redan första dagen med tanke på stigningen upp till Vallevarre och att Vallevagge inte ser ut att vara slätt som en golfbana direkt.
Kan Vallevarre, Ruonas och sjöarna i Njoatsosvagge vara rimliga dagsmål längs den rutten?
 
Klart intressant tråd!

Funderar själv på att göra en variant av leden och att kombinera vandringen med paddling och fiske, bär med mig min packraft

Sugen på den här turen, nån som gjort nått liknande och kan dela med sig av erfarenheter?

http://kartor.eniro.se/m/04XJz
Tänk på att Virihaure, Vastenjaure och Akkajaure är stora och vindutsatta sjöar. Ibland är exempelvis sjögången så svår att avgångar med den relativt stora båten M/S Storlule till Vájsáluokta och Änonjálmme ställs in. Att paddla tvärsöver dessa sjöar är inte rekommendabelt med packraft. Om jag hade varit du så skulle jag därför hålla mig nära stranden och ha en reservplan redo vid ogynnsam väderlek (färd på land eller gott om reservdagar). Med det sagt så ska forsarna vid Jávrregasska vara väl värda ett besök (avnjuts helst från land dock...).

När det gäller fiske i Padjelanta har jag för mig att det endast är tillåtet i ganska nära anslutning till Padjelantaleden (1 km ifrån eller något sådant), men det finns säkert någon annan här som kan fylla i om detta.
 
Jag är rätt sugen på att ta ovan nämnda väg - (Vallevagge-Ruonas-Tjouldavagge-över platån ner i Njoatsosvagge) och sedan ut i Padjelanta med sikte på Tuottarstugorna och vidare längs Padjelantaleden.
Låter det som en genomförbar sträckning? Några särskilda moment som man bör vara medveten om, typ större vad, stentäckta branter eller vad det nu må vara?

Jag börjar inse att det kanske är väl optimistiskt att ta sikte på Ruonas (eller Habres?) redan första dagen med tanke på stigningen upp till Vallevarre och att Vallevagge inte ser ut att vara slätt som en golfbana direkt.
Kan Vallevarre, Ruonas och sjöarna i Njoatsosvagge vara rimliga dagsmål längs den rutten?

Den vägen är helt möjlig, men det finns några svårigheter och vägval jag skulle vilja tipsa om. Får återkomma ikväll med mer detaljer när jag har kartan framför mig. Du bör dock räkna med 3-4 dagar för sträckan Kvikkjokk-Övre sjöarna i Njoatsosvagge.
 
Jag är rätt sugen på att ta ovan nämnda väg - (Vallevagge-Ruonas-Tjouldavagge-över platån ner i Njoatsosvagge) och sedan ut i Padjelanta med sikte på Tuottarstugorna och vidare längs Padjelantaleden.
Låter det som en genomförbar sträckning? Några särskilda moment som man bör vara medveten om, typ större vad, stentäckta branter eller vad det nu må vara?

Jag börjar inse att det kanske är väl optimistiskt att ta sikte på Ruonas (eller Habres?) redan första dagen med tanke på stigningen upp till Vallevarre och att Vallevagge inte ser ut att vara slätt som en golfbana direkt.
Kan Vallevarre, Ruonas och sjöarna i Njoatsosvagge vara rimliga dagsmål längs den rutten?

Jag har gått sträckan 2-3 gånger och tycker dina dagsmål är rimliga. Om du går tidigt på året, dvs. efter midsommar, kan det finnas fina snöfält i Vállevágge som underlättar. Annars är det ju bara att ta det lugnt ner till Ruonasvágge, där du vadar jokken utan problem där tillflödet norrifrån ansluter. Följ detta tillflöde i dalen mellan Ruonas och 1138 ner till Buojdesjåhkå. Även här vadar man normalt utan problem, men skulle det vara för mycket vatten kan ett alternativ vara att gå upp till sjöns utlopp och vada där innan vattnet tar fart nedåt.

Tjuoldajåhkå vadas 2-300 meter nedströms utloppet ur sjön. Leta efter stenrösen på bägge sidor som markerar vadstället. Det är lämpligt att först gå ut till en långsmal ö, och från dess övre del går man sakta över på stenar, som lagts ut i strömmen så att de bildar en liten forsnacke. Det är normalt inget svårt vad, men ta det ändå försiktigt och använd staven.

Från utloppet är det en enkel vandring till Njoatsosvágge, även om terrängen bitvis är både blöt och stenig. Vid nerfarten tror jag man ska gå ganska rakt ner mot videt, annars kan det bli brant skrågång längre norrut. Lulep Njoatsossjávrre vadas enkelt vid utloppet ur sjön.

Lycka till önskar Pelle
 
Pelle ger en bra sammanfattning av vägen så jag skall inte repetera detta. Rounasgårsså bildar en djup och svårforcerad ravin så viktigt att ni följer rådet och går NV från vattendelaren i Vallevare mot sammanflödet som rinner upp bakom Rounas där ni lätt vadar. Ungefär vid sammanflödet kring höjdkurvan 820möh på norra sidan Rounasgårsså finns ett par fina tältplatser.
Själva kom vi norrifrån och valde att vada Boujdesjåhkå precis innan sammanflödet med Tjouldajåhkå, följde Tjouldajåhka på sydsidan förbi renvaktarstugan och rundade Rounas på norrsida varefter vi tog höjd på norra sidan av Rounasgårsså. Väljer ni den vägen blir det en del björkskog att passera vilket ni slipper på Pelles alternativa väg. Viktigt dock att ni inte går för nära Rounas norrsida för att undvika hamna i stenskravlet vilket är jobbigare än björkskogen.

Tjouldagårsså bildar även den en relativt djup ravin och lättast är att ni tar höjd på västra sidan. Drygt halvvägs upp finns det ett par tältplatser intill Tjouldagårsså på en hylla ungefär där vattendraget ändrar riktning till mer sydligt lopp. (Vi övernattade där och på morgonen 5/8 förra sommaren kände vi en tydlig lukt av brandrök i vinden när vi lagade frukost. Det visade sig senare att den röken kom från den stora skogsbranden i Västmanland!)
Tjouldagårsså går inte att vada vid Laptavákjávrre utan några hundra meter nedströms precis innan sammanflödet med vattendraget som kommer från sjön 1012. Hela vägen över höjden mellan Tjouldagårsså's ravin och Njoatsosvagge är rejält stenigt och kargt, så inga bra tältplatser. Njoatsosjåhkå vadas vid utloppet av Lulep Njoatsosjávrre där det på sydsidan av vadet även finns några tältplatser. En av de bättre tältplatserna i området hittar ni annars på sydsidan av Alep Njoatsosjavrre (på udden där sjön slutar).
Vi kom själva från Sarvesvagge innan vi gick in i Njoatsosvagge, och rundade mellan dalarna precis öster om höjden 1207.
Några bilder, uppifrån och ner:
Utsikt över Njoatsosvagge norrifrån
Tältplats vid Alep Njoatsosjavrre
Kvällssol vid Alep Njoatsosjavrre
Tältplats vid Tjouldagårsså
Utsikt över Tjouldavagge från norr, Rounas i centrum
Tältplats invid Rounas sydsida med vidunderlig utsikt mot öster (här hade vi även mobiltäckning, Telia)
 

Bilagor

  • 039.jpg
    039.jpg
    60.3 KB · Visningar: 923
  • 054.jpg
    054.jpg
    92.5 KB · Visningar: 897
  • 066.jpg
    066.jpg
    42.5 KB · Visningar: 932
  • 001.jpg
    001.jpg
    88.4 KB · Visningar: 893
  • 005.jpg
    005.jpg
    39.1 KB · Visningar: 900
  • 017.jpg
    017.jpg
    40.9 KB · Visningar: 892
Norrifrån!

Var har ni valt att avsluta/ev börja leden någonstans? Jag tänker att vi går söderifrån. På STF-kartan kan man ju välja Akka eller Vaisaluokta.

Eftersom ingen beskrivit tur med Vaisa som startpunkt gör jag det. Gick halva leden i somras, Vaisa-Stalo i lugnt tempo, min första solotur. ( Dvs strikt är det väl Nordkalottleden den första delen.)

Man får en rejält brant start, min startdag var det 25 grader varmt (!) och jag hade solen gassande rakt i ansiktet så det var lite av en pärs. Dalen ovanför Vaisa är otroligt vacker med många småsjöar. Ganska stenigt men det finns tältplatser, kan ju behövas redan där om man som jag startar sent.

Sträckan Kutjaurestugan ner t broarna är lite platt o händelselös men utsikten mot Gisuris o Akka är fin. Många fina tältplatser runt broarna. Stigningen upp fr broarna och hela sträckan över krönet på väg mot Lådde med utsikten över sjöarna är sagolikt vacker. Fina tältplatser ung. där leden korsar Vierttjajågåsj, med "badkar" bland blocken. Fina tältplatser på den östra sidan om bron när man gått över Låddejåhkå. Fina tältplatser på norra sidan av Miellädno öster om bron, återigen drömlikt vackra vyer nu in mot Sarek.
Pga ett rejält åskväder och stark åskfobi blev det stugnatt i Arasluokta, en lite trist stugplats, men fint iordningställd tvättkur.

Jag låg en natt ung. 2 km förbi Stalo, mellan sjön Luoppal och den lilla sjön alldeles söder om. På en höjd med panoramavy över Virihaure och norska gränsfjällen, och med en stenfalkfamilj som hade flygövningar ovanför tältet. Sulitelma åt ena hållet, Nijaks topp bakom axeln och morrondopp i den lilla sjön. Lycka!

Gick en dagstur söder om Stalo, många fina tältplatser i närheten av Nordkalottleden ca 6-8 km söderut och ett vackert dubbelvattenfall.

Sista natten tältade jag av olika skäl på den stora ängen vid Virihaures strand, också fint, inte minst med rivierakänsla vid morrondoppet. Avslutade med helikoptertur fr Stalo ner t Kvikkjokk, en upplevelse bara det.

Inte sista gången i Padjelanta för mig och inte sista soloturen heller för den delen. I sommar blir det Sulitelma runt. Lycka till Givdeh!
 
Swift & smux: Tackar ödmjukast för massor av bra info!
Lite olyckligt med de vackra bilderna som får det att klia nåt vansinnigt i fötterna, men det kan jag nog leva med :)
 
Kapar denna tråden lite,då jag har en fråga angående leden.

Ska gå den söderifrån i sommar.
Jag funderade på att göra en topptur på vägen,och den största är ju Akka stortopp.
Men denna verkar vara ganska tuff så nu letar jag efter ett alternativ.
problemet är att jag vandrar ensam och vill därför inte ha några glaciärer eller klätterkrav.
har tidigare gjort Kebnekaise,Sonfjället och liknande promenad toppar.

Tacksam

Niklas F
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bobart Padjelantaleden - transport Fjällvandring 4
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Saelie Padjelantaleden och Sarek i sommar Fjällvandring 9
litentuva Padjelantaleden Fjällvandring 5
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
PPlys Dyr paa Padjelantaleden? Fjällvandring 2
Nimco Padjelantaleden - Proviant Fjällvandring 12
svenjohan Kniv upphittad på Padjelantaleden. Fjällvandring 4
avsl_22-07-26 Padjelantaleden - säkerhet och vad? Fjällvandring 7
Magnus H Padjelantaleden vs Sarek Fjällvandring 11
Sezziyanen Padjelantaleden höjder/profil? Fjällvandring 3
dandan Padjelantaleden - vilket håll Fjällvandring 7
cinnober Padjelantaleden efter midsommar Fjällvandring 20
Harald Cederlund Möjligheter att proviantera längs med Padjelantaleden Fjällvandring 7
lampsia padjelantaleden Fjällvandring 3
lampsia padjelantaleden Fjällvandring 4
Norman69 Padjelantaleden Juli-aug -11 Fjällvandring 4
Fredrik85 Padjelantaleden Fjällvandring 1
cfn Avstickare från padjelantaleden norra delen Fjällvandring 1
Veggie trekker Padjelantaleden Fjällvandring 2
NorthernLight Turförslag Padjelantaleden? Fjällvandring 16
MagnusEnbom Etappförslag Padjelantaleden Fjällvandring 4
AnnaLundin Padjelantaleden Fjällvandring 11
furdil Padjelantaleden Fjällvandring 9
87tln Padjelantaleden, Fjällvandring 21
goaskAlice [english] padjelantaleden in June Fjällvandring 14
sarabackeus Norra eller södra delen av Padjelantaleden? Fjällvandring 12
m8rten Södra padjelantaleden i början av Juni? Fjällvandring 2
pergit Padjelantaleden är gjord! Fjällvandring 6
pergit Padjelantaleden! Fjällvandring 26
Fisch Padjelantaleden Fjällvandring 6
ulrikami Båttrafik Padjelantaleden-Kvikkjokk? Fjällvandring 2
Guz Antal vandringsdagar för Padjelantaleden Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.