Padjelantaleden - Proviant

I juli/augusti ska jag och sonen (17-åring) vandra Padjelantaleden, från Ritsem till Kvikkjokk. Vi har tio rena vandringsdagar och två dagar som är "begränsade" med transporter (båtturen Ritsem-Änonjalme och båtturen till Kvikkjokk). Vi avser bo i tält under turen, men kommer ju att passera stugorna som ligger längsmed leden. Det jag är lite fundersam kring är provianteringen. Grundidén är grötfrukost, frystorkat till lunch resp middag och nötblandning+bar som snack och mellanmål. Det borde väga kring 750-800 gram per dag och person. Efter att ha surfat runt på Utsidan och andra siter så förstår jag att möjligheten att proviantera under vandringen är begränsat till Staloluokta och Såmmarlappa, och att utbudet där kanske också är begränsat. Jag har egentligen ingen lust att vi ska bära proviant för hela turen på 12 dagar. Hur skulle du lägga upp proviantstrategin för en sån här tur?
 
möjligheten att proviantera under vandringen är begränsat till Staloluokta och Såmmarlappa, och att utbudet där kanske också är begränsat. Jag har egentligen ingen lust att vi ska bära proviant för hela turen på 12 dagar.

Proviantera i Stalo och Såmmarlappa det finns gott om mat där och du hittar säkert något att äta vid fler stugor än så. Öppettiderna kan vara rätt begränsade ibland så räkna inte med att det alltid är öppet om du passerar mitt på dagen. På seneftermiddagen och kvällen är det dock garanterat öppet för proviantering.
 
Lättast är nog att maila Stalo och fråga direkt om proviantering, jag passerade där i fjol och tror inte att den biten blir något problem för er, men kontakta dom under sommaren.
Leden är för övrigt bra utmärkt, lättgången och ganska "snabb" :)!

Väl nere i Tarradalen så ska även Tarrekaisestugan erbjuda proviantering vad jag kan se...

Sedan finns ju alltid möjligheten att du kontaktat fiskeflyg som flyger den sträckan dagligen, vad dom tar för att ta med ett 5-dagars matpaket för er och lämna i Stalo som ligger och väntar när ni kommer dit.

Personligen hade jag burit all mat och kanske köpt lite choklad och annat gott i stugorna :)
 
Jag gick padjelantaleden förra året och bar all proviant själv. Staloluokta har en del basvaror, typ frystorkat men annars mycket "tjafs" (enligt mig) typ deo, kortlek osv men mer begränsat på matfronten. Priserna var hutlösa. Du kunde även köpa hembakta bullar och bröd. En och annan konserv fanns också om jag minns rätt. Såmmarloppas utbud kikade jag aldrig på.

Jag skulle satsa på att bära med en bas, dvs frukost/lunch/middag och räkna med att kunna inhandla snacks och "lyx". Ev. en del lättare middagar med låg vikt/energi och hoppas på att kunna hitta bättre mat längs leden fast ändå inte bli utan om så inte är fallet, typ nudlar eller likande "nödmat". Det var också lätt att köpa fisk längs i stort sett hela leden, men det är ju tyvärr inget man kan räkna med på samma sätt som med STF:s sortiment.

Jag gick själv med full utrustning ink. tält och kök samt all proviant för hela turen, landande på 15-17 kg vid start. Gick väl också en sisådär 12 dagar. Ändå underbart att kunna köpa sig en Fanta och avnjuta i kvällsolen utanför tältet :)
 
Går att köpa rökt fisk och nybakat ( om man har tur) glödbakt bröd av samer lite här och där. Det jag fick var inte dagens bröd så det var ingen höjdare, men det e ju mat iaf.

De halvtorra fanns i ännonjalme. Fanns även fiskförsäljning i kutjaure och i kisurisstugan fanns lite konserver, choklad och kex typ.
 
Tack för kvicka svar. Vi börjar jobba på att trimma säckar och baspackning så den kommer ner under 10 kg/pers. Sedan laddar vi med lunch/middag för hela trippen och frukost/mellanmål för typ hälften av dagarna. resterande kompletterar vi när vi kan. Då kommer vi under 16 kg på ryggen och vandringen blir mer njutbar.
 
Jag gick padjelantaleden förra året och bar all proviant själv. Staloluokta har en del basvaror, typ frystorkat men annars mycket "tjafs" (enligt mig) typ deo, kortlek osv men mer begränsat på matfronten. Priserna var hutlösa. Du kunde även köpa hembakta bullar och bröd. En och annan konserv fanns också om jag minns rätt. Såmmarloppas utbud kikade jag aldrig på.

Jag skulle satsa på att bära med en bas, dvs frukost/lunch/middag och räkna med att kunna inhandla snacks och "lyx". Ev. en del lättare middagar med låg vikt/energi och hoppas på att kunna hitta bättre mat längs leden fast ändå inte bli utan om så inte är fallet, typ nudlar eller likande "nödmat". Det var också lätt att köpa fisk längs i stort sett hela leden, men det är ju tyvärr inget man kan räkna med på samma sätt som med STF:s sortiment.

Jag gick själv med full utrustning ink. tält och kök samt all proviant för hela turen, landande på 15-17 kg vid start. Gick väl också en sisådär 12 dagar. Ändå underbart att kunna köpa sig en Fanta och avnjuta i kvällsolen utanför tältet :)

Stalo hade i min mening ett stort utbud även i slutet på förra året. Det fanns gott om choklad och torrvaror, samt en hel del konserver. Priserna var helt normala för att vara i väglöst land. Det är trevligt folk som driver kiosken, så att reservera lite proviant på förhand ska nog inte heller vara något problem.
 
Mattips

Man kan minska vikten buren mat genom att ta med potatismos och ett fiskespö. Fiske är tillåtet 1 km på bägge sidor om leden om man köpt "Padjelantakortet".
Min erfarenhet är att fiskar man för att få nån matfisk är ett haspelspö och några spinnare bäst. Flugfiske är roligare men mera osäkert.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bobart Padjelantaleden - transport Fjällvandring 4
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Saelie Padjelantaleden och Sarek i sommar Fjällvandring 9
litentuva Padjelantaleden Fjällvandring 5
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
PPlys Dyr paa Padjelantaleden? Fjällvandring 2
svenjohan Kniv upphittad på Padjelantaleden. Fjällvandring 4
avsl_22-07-26 Padjelantaleden - säkerhet och vad? Fjällvandring 7
givdeh Padjelantaleden Fjällvandring 49
Magnus H Padjelantaleden vs Sarek Fjällvandring 11
Sezziyanen Padjelantaleden höjder/profil? Fjällvandring 3
dandan Padjelantaleden - vilket håll Fjällvandring 7
cinnober Padjelantaleden efter midsommar Fjällvandring 20
Harald Cederlund Möjligheter att proviantera längs med Padjelantaleden Fjällvandring 7
lampsia padjelantaleden Fjällvandring 3
lampsia padjelantaleden Fjällvandring 4
Norman69 Padjelantaleden Juli-aug -11 Fjällvandring 4
Fredrik85 Padjelantaleden Fjällvandring 1
cfn Avstickare från padjelantaleden norra delen Fjällvandring 1
Veggie trekker Padjelantaleden Fjällvandring 2
NorthernLight Turförslag Padjelantaleden? Fjällvandring 16
MagnusEnbom Etappförslag Padjelantaleden Fjällvandring 4
AnnaLundin Padjelantaleden Fjällvandring 11
furdil Padjelantaleden Fjällvandring 9
87tln Padjelantaleden, Fjällvandring 21
goaskAlice [english] padjelantaleden in June Fjällvandring 14
sarabackeus Norra eller södra delen av Padjelantaleden? Fjällvandring 12
m8rten Södra padjelantaleden i början av Juni? Fjällvandring 2
pergit Padjelantaleden är gjord! Fjällvandring 6
pergit Padjelantaleden! Fjällvandring 26
Fisch Padjelantaleden Fjällvandring 6
ulrikami Båttrafik Padjelantaleden-Kvikkjokk? Fjällvandring 2
Guz Antal vandringsdagar för Padjelantaleden Fjällvandring 4
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
cloud76 Förbeställa proviant i fjällstugor? Fjällvandring 6
Silverfox Proviant i Padjelanta? Fjällvandring 8
cnygardh Proviant i Jotunheim? Fjällvandring 7
jonjoh Proviant i Jotunheimen Fjällvandring 6
jesper.holst Proviant i Vistas Fjällvandring 7
Klaus Proviant och färdväg i Padjelanta? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.