Padjelanta - runt Vastenjaure

Planerar en tur i Padjelanta i sommar.

Norrut på Padjelantaleden från Staloluokta, västerut på norrsidan av Vastenjaure. Runda Vastenjaure och därefter ut på landtungan mellan sjöarna. Planerar för båthämtning vid renvaktarstugan på västra "nästippen" (Jávrregasska) tillbaka till Staloluokta.

Någon som gått denna del runt Vastenjaure som har tips att delge är mycket uppskattat

Tack, Leif

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag gick med båt från Staloluokta till Sierggaluokta 2007. Ganska lätt efter Rakolako dvs på ditt rutt.

Jag vadade Hurrejåhka vid mynning till Vastenjaure. Jag rundade sjön 736 vid Vielggisbakte därför att jokken såg ut svårt att vada söder om sjön. Över Buoldagiesjågåsj kan man vada öster om sjön 769 strax efter sjön.

Jag tältade vid Gievgesjavrasj och pä Vielggisbakte. Ingen problem att tälta nästan när som helst. Jag tältade också mellan Guovddelisjavrrasj och Rastejavrasj och söder om Rakojavre. Vid Rakojavre finns det många fina platser.

Sevärdheter: Guovddelistjåhkkå, Trolldalen/toppen903, Ragotjåhkkå, Rago Nasjonal Park, Jauregasska.

Dåliga GSM-bilder från vandring mellan Rakolako och Akka:

http://picasaweb.google.com/kauheamies/Padjelanta2007#

Här finns bättre bilder från området:

http://www.pbase.com/hansbertil/padjelanta

Jag rekommenderar också Blåmannsisen/toppen 1462 och Gasakjavri.

Jag vandrade i området, men startade i Lakshola i Norge och vandrade in i Sverige via Rago Nationalpark. Denna startpunkt är ett tips. Du slipper då också att tinga båtskjuts tillbaka från Jávrregasska och du avslutar istället vandringen i Staloluokta.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips