Padjelanta - vägval mm

Hej igen.

Nu har väl de flesta frågorna redan besvarats, men jag vill bara tillägga att Slihtajåhkå-vägen absolut är ett trevligt alternativ om Njoatsovagge känns lite väl äventyrligt.

Sen kan det ju även vara värt att nämna att man inte måste gå den ”höga” vägen från Njoatsovagge ner till Kvikkjokk. Jag har vid ett par tillfällen vandrat genom Tjuoldavagge som jag personligen tycker är en mycket sevärd dalgång. Man vandrar då ner till Garvek där man tar sig upp till Vallevare.

Visst finns det videsnår och en och annan myr att korsa, men även episkt vacker fjällbjörkskog med storslagna ört-ängar.

/ Stefan
 
Jag har inte gått leden från Vaisaluokta, men däremot från och till Änonjalme många gånger. Jag tycker det sträckan är fin med närheten till Akka och mycket lättgången, däremot lite torrlagd vilket påverkar möjligheten att hitta bra tältplatser på vägen. Bästa tältmöjligheten på sträckan är någon km efter bron öven Vuojatädno där leden korsar nägra vattendrag, sedan är det kring treparksmötet och Gisuris nya tältplatser finns. Är det myggigt i lövverket kring treparksmötet kan ni ta en kort avvikare upp på Gisuristerrassen intill.

Då ni inte vill ge er på några avancerade vad och gärna undvika grönska och ökad risk för mygg instämmer jag i tidigare inlägg att det kan vara en idé att avvika från leden vid nationalparksgränsen mellan Tarraluoppal och Såmmarlappa och gå oledat upp i Slintavagge, runda Rounas väst och sydsida upp mot Vallevagge och Prinskullen ner mot Kvikjkokk. Det ger er möjligheten att prova på att gå oledat utan större svårigheter och komplicerade vad. Rounasgårså vadas lätt (vid normalt vattenstånd kan ni nog ta er över torrskodda på stenar) på ca 850m nvån och ni hittar även bra tältplatser på den nivån innan uppgången och ingången till Vallevagge som är mer stenig. Enda svårigheten här som jag ser är om ni drabbas av dimma eller låga moln vilket kan göra det svårorienterat för att hitta rätt ingång till Vallevagge.

Njoatsosvagge är oerhört imponerande och vacker, lätt att nå från NV, men kräver lite mer speciellt vad gäller vad oavsett vilken väg ni tar er vidare mot Kvikkjokk. Beroende på hur mycket tid ni har kvar när ni når Touddar kan ni ju alltid överväga en tur in i Njoatsosvagge (finns fina tältplatser runt Alep Njoatsosjávvre och sedan fortsätta samma väg tillbaka och vika ner mot Tarraluoppal.
 
Senast ändrad:
Tack så mycket för er hjälp och inspiration.
Det pekar mot Padjelantaleden och att vi viker av vid Slintavagge och ner genom Vallevagge till Kvikkjokk.

Har några fler frågor angående Padjelanta:
Är det bara i de djupare dalgångarna som Tarradalen som man kan förvänta sig mycket mygg i mitten av juli längs Padjelantaleden?
Ska gå med en allergiker, så undrar också hur det är med björkpollen och gräspollen där uppe i juli? Björkpollen bör ju komma sent i fjällvärlden tänker jag, och det verkar ju även finnas en del gräs där uppe.
 
"Ska gå med en allergiker, så undrar också hur det är med björkpollen och gräspollen där uppe i juli? Björkpollen bör ju komma sent i fjällvärlden tänker jag, och det verkar ju även finnas en del gräs där uppe."

Jag är allergisk mot björkpollen, men har aldrig känt av nåt i fjällen. det peakar typ nu.
Vet inget om gräspollen.
 
Hej. Har ingen koll på pollen men misstänker att sällan är mycket av den varan uppe i fjällen.

Mygg är det däremot ofta gott om. Ibland mycket gott om, beror på hur säsongen har varit. Definitivt mer nere i skogen, men räkna även med gott om mygg även uppe på kalfjället.

Har själv vandrat genom västra Padjelanta en mycket snörik sommar och trots att vi till 80% gick på gigantiska snölegor var det tjockt av mygg i luften.

/ Stefan
 
Tack så mycket för er hjälp och inspiration.
Det pekar mot Padjelantaleden och att vi viker av vid Slintavagge och ner genom Vallevagge till Kvikkjokk.

Har några fler frågor angående Padjelanta:
Är det bara i de djupare dalgångarna som Tarradalen som man kan förvänta sig mycket mygg i mitten av juli längs Padjelantaleden?
Ska gå med en allergiker, så undrar också hur det är med björkpollen och gräspollen där uppe i juli? Björkpollen bör ju komma sent i fjällvärlden tänker jag, och det verkar ju även finnas en del gräs där uppe.
Pollen kan jag inte uttala mig om, men säkert mycket bättre i fjällen än på andra mer bevuxna platser.

Mygg däremot är en annan sak. Just mitten av Juli strax efter kläckning brukar vara myggrikast och en tid jag själv försöker undvika för fjällvandring. Personligen tycker jag sista veckan i Juli och 3 veckor in i Augusti är bästa tiden, och då brukar det oftast vara ganska lugnt på myggfronten speciellt på kalfjället en "normalsommar". Nu är ju alla år lite olika, och visst har vi hamnat i värsta myggplågan en vecka in i augusti pga sen snösmältning som ex 2017. Enligt allt jag hört verkar det vara ett myggår i år i hela landet.
Så i det fallet räkna med mycket mygg i mitten av Juli oavsett om ni är på kalfjället eller i skogen, men vädret avgör. Är det blåsigt eller kyligt väder är myggen givetvis lugnare.
 
Tack så mycket för er hjälp och inspiration.
Det pekar mot Padjelantaleden och att vi viker av vid Slintavagge och ner genom Vallevagge till Kvikkjokk.

Har några fler frågor angående Padjelanta:
Är det bara i de djupare dalgångarna som Tarradalen som man kan förvänta sig mycket mygg i mitten av juli längs Padjelantaleden?
Ska gå med en allergiker, så undrar också hur det är med björkpollen och gräspollen där uppe i juli? Björkpollen bör ju komma sent i fjällvärlden tänker jag, och det verkar ju även finnas en del gräs där uppe.

Hej!

Vi funderar på att strunta i större delen av Tarradalen och gå Kvikkjokk - Prinskullen - Vállevágge - väster om Ruonas - Slihtavágge och korsa Slihtajåhkå via sista bron som går i Tarradalen enligt kartan.

Jag undrar om ni valde samma väg och hur den var? Ni kanske är på tur ännu men tar gärna mot info när ni kommer tillbaka!

Skärmavbild 2021-07-20 kl. 10.20.52.png
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
k_b vägval i padjelanta? Fjällvandring 7
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
myrberget Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 11
Vandraren79 Padjelanta sommaren 2022 Fjällvandring 5
Uteförjämnan Padjelanta - Stibok Fjällvandring 5
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
adropofnature Rago to Padjelanta via Trolldalen Fjällvandring 15
Promenerik Sarek+Padjelanta turförslag Fjällvandring 3
Cobblepot Sovsäck Padjelanta mitten av augusti. Fjällvandring 3
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
david_k Nordöstra Padjelanta: Akka - Alggajavrre - Staloluokta Fjällvandring 5
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
Sigi Myggläget i Sarek/Padjelanta just nu Fjällvandring 7
cloud76 Padjelanta - snö Fjällvandring 4
cloud76 Padjelanta/Kierkevare Fjällvandring 7
Sigi Söder om Padjelanta (Fierrovagge,Ravejaure) Fjällvandring 1
cloud76 Isarna på sjöarna i Padjelanta Fjällvandring 1
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
olahan Padjelanta Fjällvandring 3
Hemiume Vad får vi inte missa? Sarek, Padjelanta, stora sjöfallet, abisko? Fjällvandring 6
mkruse Västra Padjelanta - turförslag Fjällvandring 9
camoscio sulitelma-padjelanta Fjällvandring 29
Helsing Padjelanta Väst Fjällvandring 2
givdeh Padjelanta igen Fjällvandring 7
majjen Höstfärger i södra Padjelanta? Fjällvandring 20
Gunnar81 Tur i Padjelanta och Sarek Fjällvandring 7
mkruse Padjelanta - förslag på rutt önskas! Fjällvandring 4
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Höstlöv Vadplatser i och runt västra Padjelanta Fjällvandring 17
Almijo Förslag på vandringstur Sarek/ Padjelanta? Fjällvandring 14
anna_caroline Padjelanta Fjällvandring 28
monterey Just nu: Vänner i Padjelanta behöver tips Fjällvandring 9
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
Silverfox Proviant i Padjelanta? Fjällvandring 8
dake Tältplatser padjelanta Fjällvandring 2
LeifS Vägen till Alkajaure från Padjelanta Fjällvandring 6
Crimper Padjelanta i presentform Fjällvandring 14
Leif Vajmo Vadning av Tukijåhkkå (Duvggejåhkå) i Padjelanta? Fjällvandring 7
Hemskis Avstånd i Padjelanta/Sarek Fjällvandring 5
eyck Västra Padjelanta m. gummibåt Fjällvandring 17
Airfoil Det börjar pirra nu - Padjelanta. Fjällvandring 6
Fjällgrodan Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes Fjällvandring 17
Sigi Vada Sieberjakka i Padjelanta? Fjällvandring 2
aksello padjelanta, rundtur. Finns det? Fjällvandring 4
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7
robinlu Tips på rutt, Padjelanta! Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.