Paddling sommaren 2013

Varför inte innomskärs på Vänern?

Starta i Sunnanå (Mellerud) och paddla förbi Köpmannebro (start Dalsland kanal), upp igenom Yttre Bodane och Tösse naturreservat till Åmål. Det tar 2-3 dagar, vänd och paddla tillbaka.
Några få platser måste man utomskärs annars är man mestadels i lä hela vägen.

Blir det en dag med mycket vind går det att utforska den inre delen av skärgårdarna eller paddla upp mot Snäcke och Ånimmen i Dalsland Kanal.

Proviant i Sunnanå, Tösse (några km promenad) och Åmål. Vattnet i sjön går att dricka från Köpmannebro och norrut.
 
Stockholms skärgård undviker jag i möjligaste mån mellan midsommar och mitten av augusti. För mycket folk och motorbåtar. Iaf de centralare delarna.

Bättre områden:
Runt Gräsö vid Öregrund. Härligt trånga sund och kringelikrokar.
Åland möjligheterna är oändliga och båttrafiken glesare.
Östkustens skärgårdar Arkösund och söderut.
Fjällbacka skärgård på västkusten.
Kosters Södra skärgård. Kosterkanalen är en rejäl överfart, men välj en bra dag så är det inga problem även för nybörjare. Tidig morgon/sen kväll.
Som nämnts tidigare Vänerns mittersta skärgård Ekenäs-Lurö-Kållandsö.
Vill ni ha riktigt skyddat kan en tur längs vattendrag och kanaler vara bra. Kanotvagn rekommenderas.
Dalslands kanal
Strömsholms kanal
Bergslagskanalen
 
Apropå Strömholms kanal...

Strömholms kanal är bara en liten del av en paddelbar (med några lyft) sträcka från Smedjebacken och ända ner till Mälaren, ca 100 km. Vi startade i Söderbärke och kom bara till Seglingsberg, men vi hade hade väldigt slött tempo. Mycket trevliga vatten men lite eftersatt underhåll på en del upptagnings/iläggnings platser. Trevlig kajakuthyrare i Söderbärke.

thomas
 
Strömholms kanal är bara en liten del av en paddelbar (med några lyft) sträcka från Smedjebacken och ända ner till Mälaren, ca 100 km. Vi startade i Söderbärke och kom bara till Seglingsberg, men vi hade hade väldigt slött tempo. Mycket trevliga vatten men lite eftersatt underhåll på en del upptagnings/iläggnings platser. Trevlig kajakuthyrare i Söderbärke.

thomas

Strömsholms Kanal går från Smedjebacken (norr om Söderbärke) till Mälaren så den täcker alltså en längre bit än den sträcka ni paddlade. Har tyvärr hört fler anmärka på underhåll av upptagningsplatser för kanot och hoppas ni rapporterade in det till Kanalen.
http://www.stromsholmskanal.se
 
Strömsholms Kanal går från Smedjebacken (norr om Söderbärke) till Mälaren så den täcker alltså en längre bit än den sträcka ni paddlade. Har tyvärr hört fler anmärka på underhåll av upptagningsplatser för kanot och hoppas ni rapporterade in det till Kanalen.
http://www.stromsholmskanal.se

Nja, själva Strömsholms kanal är väl inte så lång, men den ingår i sträckan från Smedjebacken ner till utloppet i Mälaren. Vet inte riktigt hur det är med namngivningen. Valda delar (kanske hela sträckan) kallas (eller heter) Kolbäcksån också. Man passerar en massa vackra sjöar också, så för det mesta är det varken kanal eller å man färdas i.
Jo vi anmärkte på underhållet men det gjorde vi till uthyraren som verkade mycket intresserad av frågan, det är hans kunder som drabbas (och hans kajaker som tar skada). Vår paddling var i juni 2011 och jag vet inte om det har hänt något.
 
Många bra tips från andra. Själv tycker jag dock att havet ger en helt annan känsla.
Jag har lett ett ganska många kajakturer i sörmlands och östgötaskärgårdarna. Åtskiliga av dem som har varit med har varit helt nybörjare. Några av turerna har enbart varit med nybörjare.
Det behöver inte vara "farligare" eller "otäckare" för att man ger sig ut i havet. Däremot kan ni få en annan känsla med kala släta klippor, fri obruten horisont, sjöfågeliv och kanske även påhälsning av säl. Kolla bara upp fägel- och sälskyddsområdena.

Ett par tips som ligger ganksa bra till för både Stockholm och Göteborg:

- Skärgården mellan Trosa och Oxelösund. Lägg i vid Stendörren eller i Hälgö strax söder om Stendörren. Från strax norr om Lacka och ner till Oxeklösund går det att hitta riktigt skyddade och trygga vatten, även om det skulle blåsa. Om det är lugnt så kan ni gå ut lite längre ut och njuta av att ganska snabbt komma ut och få lite känsla av ytterskärgård med kala, släta klippöar. Kanalen/viken mellan Ringsö och Långö gör att ni säkert och skyddat kan ta er ut till det fina området utanför. Ofta har jag sett säl i detta område. Myriader av små öar att snirkla runt och upptäcka.

- Misterhults skärgård nämndes i ett tidigare inlägg. Oerhört fint!! Om ni vill ha lite djupare skärgård och därmed även mer tillgång till riktigt skyddade vatten så skulle jag föreslå St Annas skärgård och kanske kunna ta er ner mot Gryts skärgård. Här finns det verkligen både skyddade vatten men med möjlighet att komma längre ut om väder och vind känns tryggt. Om ni betalar en slant till kajakuthyrningen i Tyrislöt kan ni både parkera bilen och få använda deras bryggor att lägg i vid. Upp till Aspöja finns det massor av öar och om ni vill kan ni fortsätta ner mot Harstena och Häradsskär, men gå längre in mot land.

Mat för en vecka är vanligtvis inga problem att få med sig. Därmot är det bra att kolla in var man kan fylla på dricksvatten. I dessa två områden finns det gott om ställen att fylla färskvatten. Jag kan gärna tipsa om smutronställen till tältplatser om ni är intersserade.

Lycka till!
 
Många fina tips!

Nu börjar semesterveckoena närma sog och det blir till att kolla in kartan och googla runt på era tips för att hitta det som verkar mest lämpat.

Har ni fler tips tar jag tacksamt emot dem! Tack!
 
Tips

Misterhult! Detta är den ultimata kajakskärgården, tycker jag. Utgå från affären i Klintemåla!

Mitt emellan Sthlm o Gbg ligger Vänern! Flera fina skärgårdar. Ett fint ställe att starta är Spiken nära Läckö.

Västkusten så klart, men där är nog lite väl mycket folk mitt i sommaren. Annars är Fjällbacka - Grebbetsad inte fel

St Anna med utgångspunkt i tex Tyrislöt är inte alls fel men kanske väl mycket båtar mitt i sommaren

L
 
Var är bra att lägga i om man vill till Oxelösund. Jag har ju bott där när jag var yngre men paddlade inte på den tiden. Femöre och jogersö kommer jag ihåg. Var finns de trevligaste vattnen?

Nån som kan tipsa lite
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kangos123 Paddling från Kanogs till Luleå sommaren 2015 Paddling allmänt 0
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 142
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
Musiktoken Paddling Stekenjokk - Ransarån - Marsån - Malgomaj - Vilhelmina Paddling allmänt 7
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Hylje Paddling Backe/Rossön/Fjällsjö Paddling allmänt 0
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
igs Paddling i Polen Paddling allmänt 0
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
ekaterina paddling med barn Paddling allmänt 9
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
ackepacke Kajakfilm om paddling Marstrand - Fjällbacka Paddling allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Kläder för paddling Paddling allmänt 14
calmelon Paddling med fiske norrut Paddling allmänt 2
Kal-P-Dal Paddling och prylar Paddling allmänt 10
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
calypso63 Fira Nationaldagen med paddling Paddling allmänt 0
YvonneJson Paddling på Nya Zeeland? Paddling allmänt 2
parber Paddling med möjlighet att klättra Paddling allmänt 9
Sam Andersson Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
davst Paddling i Misterhults skärgård - trailer :-) Paddling allmänt 7
rois Paddling i Ivösjön Paddling allmänt 0
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
ElNisso Paddling i Sjaunja Paddling allmänt 12
Snuggles88 Enklare paddling i värmland Paddling allmänt 4
igs Paddling på Åland Paddling allmänt 21
saclawes Stand up paddling Paddling allmänt 7

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.