Paddling sommaren 2013

Min bror och jag har börjat planera en veckas paddling någonstans i Sverige under sommaren 2013. Vi har tänkt att tälta och bära med oss den mat vi behöver under veckan. Vi har varsin havskajak och kan transportera dem på bil till lämplig plats.

Vi undrar nu om ni har bra tips på paddelställen? Våra önskemål:
- gärna lite skyddade vatten då den ena av oss är relativ novis
- helst ej allt för långt norrut (vi utgår från GBG rsp STHLM men har som sagt bil)
- någonstans där det är möjligt att tälta

Vad vill ni rekommendera?

Tack på förhand!
 
Insjö utan mygg finns inte och jag bor inte långt från Båven men brukar hålla till i Bråviken eller utgå från Årsta brygga och ta mig över Mysingen och är vädret stabilt så funkar ju ytterskärgården. Affär, post och fik mm. finns på Utö och beroende på vindar och vågor kan man ju köra utsida eller insida runt Utö, Ålö, Nåttarö och sen uppåt mot Sandhamn. Är vädret kanon så är ju Huvudskär ett givet mål och blir vädret skit så kan man vända på halva vägen och gå i ganska skyddade leder tillbaks.
 
Varför gå över ån efter vatten som ordspråket säger? En av er bor i i Stockholm, ni har tillgång till ett helt smörgåsbord av paddeldelikatesser, bland det bästa som finns i Sverige bara en kort bilfärd bort - Stockholms skärgård. Finns hur mycket som helst att välja på även för en paddelnovis, dessutom - om du köper boken "Paddla kajak i Sthlms skärgård" (Calazzo förlag) så har ni både turförslag och annat matnyttig till hjälp att planera.

Västkusten är såklart också fin men föredrar att paddla där när båtlivet lugnat sig lite. I och med att Sthlms skärgård är så stor är det trots närheten till Stockholm rätt enkelt att hitta egna öar och slippa samsas med fritidsbåtsflottan även i högsäsong.
 
Inga mygg på Båven!

Vi hade inga mygg alls! Men det berodde nog mer på vädret än något annat. Vi klarade oss fint utan mygg, helt onödiga faktiskt... ;)

thomas
 
Vi hade inga mygg alls! Men det berodde nog mer på vädret än något annat. Vi klarade oss fint utan mygg, helt onödiga faktiskt... ;)

thomas

Var inte på Båven i år men längre mot kusten var det väldigt lite mygg i år. Alla insjöar har annars viss myggvarning men det handlar ju främst om kvällar och sanka stränder. Väljer man paddelrutt och undviker vassen så brukar man klara sig hyfsat även de somrar det är mycket mygg.
 
Instämmer att Båven är väldigt trevlig att paddla och man är nästan helt ensam. Såg bara några få motorbåtar under veckoslutet jag var där 2011. Natån är båvens absoluta guldklimp som man inte får missa. Lär åka tillbaka i sommar igen då jag flyttat närmare.

Jag rekommenderar även Yngern utanför Järna som är en trevlig sjö. FInns bäver, fiskgjuse, ormvråk och annat att beskåda under paddlingen.
 
Natån är en höjdare, sen finns ju mitt hemmavatten Valdemaren också, ganska lång med förbindelse (med ett lyft) till Långhalsen och med några små lyft till så kommer man ut i Östersjön via Nyköpingsån. En dag ska jag paddla hela vägen hemifrån och till Utö, det har jag bestämt mig för.
 
Misterhult

Gillar man Stockholms skärgård men vill ha lite mindre folk finns Misterhult och St.Annas skärgårdar på vettigt håll. Lika fina (själv tycker jag de är finare) men inte lika hårt belastade som öbandet kring huvudstaden.
 
Norra vätterns skärgård

Jag får väl slå ett slag för vätterns norra del ett fint parti .Ni kan starta i Askersund sen glida runt slottet och ner mot öarna det finns flera ställen som det bar går att komma fram med kajak sen om det är skapligt väder glida ut till röknen och vända hemmåt
 
Vänerskärgård kan rekommenderas

Om en av Er bor i Gbg och en i Sthlm har ni väl var o en ungefär lika långt till norra Vänerskärgården. (o förresten resten av Vänern också) Lite båttrafik, skyddade partier finns, men också mer exponerat. Ekenäs-Lurö skärgård, Segerstad skärgård väst Karlstad till Kristinehamn, Torsö Brommö är alla fina paddelvatten. Kållandsö skärgård finns också. Lite båttrafik, drickbart vatten. FF Karlstad paddlar en 3 d tur till Lurö under försommaren.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kangos123 Paddling från Kanogs till Luleå sommaren 2015 Paddling allmänt 0
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 99
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
Musiktoken Paddling Stekenjokk - Ransarån - Marsån - Malgomaj - Vilhelmina Paddling allmänt 7
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Hylje Paddling Backe/Rossön/Fjällsjö Paddling allmänt 0
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
igs Paddling i Polen Paddling allmänt 0
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
ekaterina paddling med barn Paddling allmänt 9
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
ackepacke Kajakfilm om paddling Marstrand - Fjällbacka Paddling allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Kläder för paddling Paddling allmänt 14
calmelon Paddling med fiske norrut Paddling allmänt 2
Kal-P-Dal Paddling och prylar Paddling allmänt 10
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
calypso63 Fira Nationaldagen med paddling Paddling allmänt 0
YvonneJson Paddling på Nya Zeeland? Paddling allmänt 2
parber Paddling med möjlighet att klättra Paddling allmänt 9
Sam Andersson Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
davst Paddling i Misterhults skärgård - trailer :-) Paddling allmänt 7
rois Paddling i Ivösjön Paddling allmänt 0
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
ElNisso Paddling i Sjaunja Paddling allmänt 12
Snuggles88 Enklare paddling i värmland Paddling allmänt 4
igs Paddling på Åland Paddling allmänt 21
saclawes Stand up paddling Paddling allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.