Fjällstuga att utgå ifrån för 2 + hund

Hejsan!
Satt och sökte lite på Google efter fjällturer och hamnade ganska snabbt här. Verkar vara ett riktigt trevligt forum!

Jag och min flickvän (samt vår 2.5 år gamla Samojedhund) tänkte ge oss av på en liten 7-dagars tur nu i sommar. Tanken på att promenera och tälta har slagit oss, men samtidigt får man vara realistisk och acceptera det faktum at vi inte har någon som helst vana.

Så här är visionen:
Vi hoppar glatt in i bilen och tuffar långt norrut. Någonstans i höjd med kungsleden tycker jag verkar rimligt - men det är absolut inte ett krav. Men inte söder om Jämtlandsfjällen.
Efter en lång och trevlig biltur anländer vi till en liten liten stuga som ligger väl isolerad ifrån andra stugor och samhällen. Stugan ligger väldigt nära en sjö. Stugan består av ett enklare kök/pentry så man kan laga och förvara mat samt två sängar. Det är ifrån den här stugan vi varje dag utgår ifrån när vi ger oss av på vandringar som är runt 15km. Vi har många alternativ på vandringsleder vilket gör att vi inte tröttnar.
Någon dag kanske vi bara väljer att stanna vid stugan.

Det här är det som vore det ultimata. Hur rimligt det är har jag i ärlighetens namn ingen aning om. Jag är beredd att kompromissa på en hel del. Men det man kan säga är att vi vill ha en liten stuga och möjlighet till härliga promenader i ett härligt landskap.

Jag tar tacksamt emot -alla- tips. Precis allting!

Tack på förhand.
Robert
 
Det är nog inget problem att hyra en stuga, det finns en massa att välja mellan på nätet. Men annars är det ju ett utmärkt alternativ att just gå mellan olika stugor längs en led, då blir det verkligen vandring, annars är risken uppenbar att det inte blir speciellt mycket vandring. Dessutom går de flesta leder på de mest intressanta ställena i fjällvärlden.
 
Det är nog inget problem att hyra en stuga, det finns en massa att välja mellan på nätet. Men annars är det ju ett utmärkt alternativ att just gå mellan olika stugor längs en led, då blir det verkligen vandring, annars är risken uppenbar att det inte blir speciellt mycket vandring. Dessutom går de flesta leder på de mest intressanta ställena i fjällvärlden.

Hej Kurt och tack för ditt svar!
Det enda vi egentligen tänkt som fördel med en stuga är att torde bli billigare (egentligen bara ett antagande) samt att vi inte behöver bära med oss lika mycket saker när vi förflyttar oss. Även om det finns mat att köpa i (vissa?) av stugorna så torde ju den kostnaden överstiga den som blir när man kör en storhandling innan man anländer till stugan.

Men det hade varit hemskt roligt att höra vilka summor man hamnar på ifrån någon/några som gått en veckas tur och endast sovit i stugorna. Vad ni hade med er etc.
 
En ensam stuga långt bort från alla andra... Då får du nog leta efter nån privat uthyrare, tex på blocket. Bo på fjällstation innebär ju viss genomströmning av andra personer. Men om du kan stå ut med andra människor i närheten så håller jag nog med Klager.
 
Guijaurestugan eller Laisstugan (båda i Arjeplog kommun) eller någon av stugorna uppströms Vindelälven från Ammarnäs?
 
Första sträckan från Abisko till Abiskoluokta (korrigera mig om jag har fel). Stanna där. Det fanns för femton år sedan en mysig hundstuga. Leder utgår åt tre håll? Minns inte riktigt men det är en fin plats.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.