Paddling och åska.

Jag har inte riktigt blivit klar över hur riskbilden ser. Har undvikit öppen sjö o varit på land eller på lagom avstånd från stränder med högre terräng eller träd. Finns det något vedertaget sätt att förhålla sig?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 
Att vara högsta punkt på en sjö i åska är aldrig bra. Dessutom kan det ofta bli rejäla vindbyar ihop med ett åskväder, så definitivt bättre att söka sig till land tills ovädret passerat.
 
Jag har läst en rekommendation i en bok om kanotfärder om att hålla sig in till land inom en zon som sträcker sig ungefär så långt ut från land som den högsta punkten där är hög. Men det är om man måste paddla vidare, bättre är att vänta ut det. Amerikanska kanotföreningen som plockar fram säkerhetsråd för det ena och det andra tror jag säger att man bör vänta i land i 30 minuter efter senaste åskknallen.
 
Jag hade en gammal segelbåt för många år sedan. Enda gången jag var riktigt rädd på sjön var vid ett snabbt påkommet åskväder som var mycket nära. Vi såg blixtarna fräsa ner i vattnet och de kom tätt. Vi hade 14 meter mast, bensin och fotogen ombord. Det tog oss kanske en halvtimme att ta oss till en ö där vi kunde gå iland och det var mitt livs värsta halvtimme. Tror det är enda gången jag upplevt riktig skräck. Både jag och kompisen var helt slut när vi väl var i (relativ) säkerhet. Ingen av oss var åskrädd bör jag kanske tillägga. ;)

Så mitt råd är - ta dig i land. Helst innan det brakar lös!
 
Även på land i tält eller utomhus finns risker. Jag har som läkare träffat patienter med brännskador efter blixturladdningar. De var på en skärgårdsö och utomhus och träffades av sekundärblixtar. Nötkreatur dör varje år i Sverige av blixten. Detta anses bero på långt avstånd mellan benen och därmed hög spänning på grund av potentialvaration i marken intill ett blixtnedslag.

Man brukar skriva att segelbåtar med hög mast innebär större risk.

Om paddling gör det vet jag inte.

Thure
 
För några år sedan överraskades vi på ett scoutläger i Tiveden av ett åskväder med kraftigt regn och stormbyar. Vi var samlade för att ge oss ut på en paddlingsaktivitet. Många stod inne i ett stort stativtält som man kände höll på att lyfta i stormbyn varför flera som stod närmast högg tag i metallstativet. Det skulle de inte gjort för just då slog en blixt ner som gjorde dem alldeles darriga. Flera fick åka till sjukhus där de kvarhölls under natten tills alla värden blivit normala igen. En som var barfota, stod nära, men inte höll i stativet hade fått ett brännmärke under ena foten. Till honom hade läkaren sagt att han inte behövde bekymra sig om preventivmedel de närmaste månaderna.

Dagen efter fann vi en brännskadad gädda på stranden.
 
En hög punkt, som en ö eller ett träd, skyddar ganska dåligt mot blixtnedslag bara man kommit ett litet stycke ifrån. Man skyddar ju kraftledningar med en topplina, och vinkeln till ledarna får inte vara för stor om blixten ska ta någon omväg via den på dess väg till jord (egentligen lite mer komplext...).
När jag vandrat i åskliknande trakter i USA lärde jag mig att man ska undvika att ge markströmmarna en lågresistiv väg genom känsliga delar av kroppen - jag tänkte ju på hjärtat då. Så jag har suttit på knä i tältet medan det blixtrat för fullt utanför, med tanken att brända ben är lite bättre i alla fall. Åska blir lätt onödigt spännande :)
 
Tack, för alla svar. Det svåra i det hela är ju att risken är liten men konsekvensen kan vara stor.

Inlägget kom till under paddling runt Kållands Ö. Vädret var växlande och åska var på gång 4ggr under 2 dygn. Vid första lägerplatsen på en ö i sydväst med ett ganska jämnhögt skogsbestånd gick åska långt borta i söder o väster.
Vid den andra lägerplatsen i norr så kändes tältplatsen inte så bra då den var på en smal udde och under relativt höga träd. Så vi rekade en relativt bättre plats att befinna oss om åskan skulle närma sig. Prognosen förutspådde åska vid 6-tiden. Men de mörka molnen löste upp sig o på SMHI såg det ut som allt var över. Några timmar senare valde vi att retirera till vår skyddsplats där vi stannade nån dryg timma med kraftigt regn o blixtar men utan nedslag som gick att räkna avstånd på.
Så på sista dagen strax före upptaget valde vi att gå iland när åskan närmade sig och blev iland en knapp timma medan det drog över med regn och blixtar.

Däremellan hade vi en fin tur med växlande vind o sjö.

Har sett siffror på att bestående skador från urladdningar är ca 7 ggr fler än dödsfallen. Har dock inte sett något försök att bedöma åskväder eller att sätta riskerna i proportion till andra risker. /Gert

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 
Senast ändrad:
För en ca en vecka sedan var jag på en strand , vid öppna havet för att fota blixtar, en slog ner väldigt nära , ca 50 m från mig i ett träd, samtidigt i tvä andra träd en bit längre bort ,så tur var det ej med "full" kraft det träffa nära mig. så höga träd ska man nog undvika. bild två det glöder till i havetm då blixten träfffar vattnet så är nog bäst att paddla i land om åskovädret överraskar en.
IMG_20200903_201804.jpg
_IMG3168.jpg
 
Häftig bild, det är svårt att föreställa sig vilka krafter det är, man vill inte vara i närheten. Man skall absolut inte vara högsta punkten närmast himlen i ett område under ett åskväder, eller vara nära en sådan punkt. Och stå inte bredbent...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 15
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 89
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
Musiktoken Paddling Stekenjokk - Ransarån - Marsån - Malgomaj - Vilhelmina Paddling allmänt 7
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Hylje Paddling Backe/Rossön/Fjällsjö Paddling allmänt 0
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
igs Paddling i Polen Paddling allmänt 0
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
ekaterina paddling med barn Paddling allmänt 9
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
ackepacke Kajakfilm om paddling Marstrand - Fjällbacka Paddling allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Kläder för paddling Paddling allmänt 14
calmelon Paddling med fiske norrut Paddling allmänt 2
Kal-P-Dal Paddling och prylar Paddling allmänt 10
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
calypso63 Fira Nationaldagen med paddling Paddling allmänt 0
YvonneJson Paddling på Nya Zeeland? Paddling allmänt 2
parber Paddling med möjlighet att klättra Paddling allmänt 9
Sam Andersson Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
davst Paddling i Misterhults skärgård - trailer :-) Paddling allmänt 7
rois Paddling i Ivösjön Paddling allmänt 0
Kangos123 Paddling från Kanogs till Luleå sommaren 2015 Paddling allmänt 0
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
ElNisso Paddling i Sjaunja Paddling allmänt 12
Snuggles88 Enklare paddling i värmland Paddling allmänt 4
igs Paddling på Åland Paddling allmänt 21
saclawes Stand up paddling Paddling allmänt 7
lina__85__hotmail.com Sökes tips på paddling i södra Sverige! Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...