Paddla och lyssna på musik?

Nu ligger paddelsäsongen i träda så det blir mycket youtubeklipp med paddling.
En sak som jag funderat på är att jag inte har sett ett enda klipp där någon har hörlurar och lyssnar på musik och paddlar.

Jag har alltid med mej en liten billig Kinatillverkad radio med kvalitetshörlurar när jag paddlar. Det passar ju perfekt att lyssna på musik (Rockklassiker) när man paddlar.

Visst är det trevligt att lyssna på naturens ljud och vågskvalp men inte alltid, man vill även lyssna på musik - ungefär som när man kör bil.

Är det någon mer än jag som paddlar och lyssnar på musik samtidigt, om inte så kan jag rekommendera det.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hade jag motions-/träningspaddlat då huvudsyftet är styrka/kondition/teknik så hade jag kunnat tänka mig musik, åtminstone i ena örat men nog itne i båda av säkerhetsskäl.
Men eftersom jag huvudsakligen ägnar mig åt upplevelse/frilufts-paddling så föredrar jag naturens ljud, även om det i stadsmiljö emellanåt innebär både däckskrik och glassbilens truddelut. Mest rogivande finner jag småvågskluckande och fågelkvitter.

/Patrik

HasseQ

Temp. avstängd
Bra tips, ska nog lyssna lite mer. Men radio har för mkt irriterande reklam, så det blir nog mp3spelare..

Jag lyssnar ibland på SR radio eller Poddar med intressant och trovärdigt innehåll. Det gäller fr.a. då jag är ute på längre turer ofta med övernattning. Då brukar det bli minst 8 timmars paddling per dag. Skönt att kunna variera vilka ljud man tar in. Jag har alltid in-ear trådlösa IP-67 och 30 h batteritid. Mobilen har IP68, testat skarpt.

Ingen musik när man paddlar om det inte är högpulsträning.
Sedan lägga sig på en klippa och musik på kvällen efter bad osv med musik eller P1 .

Vid lite enformig fysisk längre aktivitet ensam lyssnar jag gärna på pratradio eller musik. Men inte hela tiden.

Gäller i synnerhet cykling men även paddling ibland.

Thure

Vid en av mina blåband paddlingar lyssnade jag en del på ljudböcker och även musik. Det blev framför allt vid långa överfarter i lugnt väder som blev lite långtråkiga.

Efter många veckors paddling hade jag mest glädje av att lyssna på P1 - och framför allt "Ring P1" för att få höra vanliga människors röster.

För att inte göra av med för mycket batterikraft använde jag hörlurar med sladd.

Jag lyssnar ofta på musik när jag paddlar, men jag paddlar väldigt långa sträckor.
I år har jag gjort norrtälje-nynäshamn, Hässelby-uppsala, Edsviken-Utö runt, Grisslehamn-Gräsö, Dalälven Söderfors-skutskär, hela testeboån, och mycket annat. 10h+ paddling dagligen i flera dagar i streck gör musik till ett perfekt tillskott. Och ibland i forsarna kan det vara ett peppande medel.

(Men jag är även musiker/producent så att para ihop mina passioner är en självklarhet. En hörlur eller en liten högtalare i flytvästen med en respektfull volym är allt som krävs (används mest på öppet vatten dock, inne i skogarna väldigt sällan)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips