Paddla med GPS

Jag är ute efter en ny GPS att paddla med efter att min gamla har lagt ner för gott.
Därför ställer jag frågan rakt ut.

-Vilka GPS:er paddlar ni med?
-Vilka funktioner tycker ni är viktiga?
-Hur vattentålig behöver den vara, vilket är IPX tal behövs egentligen?

Lönar det sig att köpa från USA?

Garmin Etrex Legend Hcx (vattentät) och Garmin GPSmap 76CSx (vattentät och flyter, utgått och ersatt med olika 78-modeller).

Rekommenderar Etrex Legend Hcx, "most bang for the buck".

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Jag har en Garmin 60 CSx sedan några år. Har fungerat väldigt bra och jag använder den till alla möjliga utomhusaktiviteter inkl paddling. Nu har en uppföljare kommit 62-serien, jag vet dock inget om den.

Kraven om du ska paddla med den:
-Man måste ha en bra skärm som man ser i starkt solljus.
-Vattentät, IP 67, dvs klarar 30 min på en meters djup.
-Gärna visa karta så man ser var man är.
-Visa tillryggalagd sträcka, hastighet etc.
-Fäste att fästa den på kajak, cykel, axelrem etc.
-Utbytbara batterier och en batteritid på gärna 24 timmar.
-Robust.

Garmin Etrex Legend Hcx kör jag med. Jag har byggt ett litet fäste efter egen idé och konstruktion som fungerar utmärkt. Den är helt vattentät och sitter framför sittbrunnen som sten utan att jag gör något som helst ingrepp på kajaken. Den har fungerat utmärkt för mig under mina nästan 100 mil 1,5 säsång.

En Etrex Legend HCx klarar 40 timmar på litiumbatterier. En Garmin ur 60-serien går nog rätt länge på litium också. Jag har alltid tyckt att 60-modellerna sett trevliga ut men jag vet inte riktigt vad som är bättre på dom än motsvarande Etrex modell. Det kan inte skilja mycket. Enda riktiga skillnaden på Etrexen och 76:a är att 76:an flyter.

Dom nya 78:eek:rna flyter, det gör inte 62:eek:rna. Båda är förmodligen kalas i kanoten.
Skit i kompass-funktionen (den elektroniska), den kostar bara mer pengar och mer batteri.
Du måste ändå ha riktig kompass med dig. Och elektronikfunktionen är bara till nytta när du inte befinner dig i rörelse.

Jag letar också efter en GPS för paddling, och har nosat lite på en Garmin Dakota 20... Någon som använder den och kan kommentera hur den funkar på riktigt?

Jag funderar lite på att skaffa mig en solpanel. Tänk er att ni har två uppsättningar laddningsbara batterier med er på tur. Det ena paret sitter i GPSen, det andra paret laddas under paddling genom solceller på fördäck.

Har någon erfarenhet av detta?

Många har goda erfarenheter av laddningsbara batterier och några har hittat bra lösningar på solladdning.
Jag fördrar den enkla men något dyrare lösningen att köra med litiumbatterier vilket ger ca 40 timmars drifttid (med skärmbelysning avstängd).

När jag paddlar använder jag GPS endast då det är problem att navigera dvs. ytterst lite ==> knappt någon batteriförbrukning. För att spara spåret kör jag med en Spot som skickar min färdväg till en satellit och sedan till web:en....

Exempel 3 veckors tur hur spåret blir...http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=461153

Som GPS har jag Oregon 400T funkar bra men dåligt då det är ljust
Paddla dagsturer kör jag med Iphone 4 och appen Runkeeper.com
http://runkeeper.com/user/salgo60/activity/32879260

Har Silva solpanel men kör oftast med extra batterier om det skall behövas...

När jag paddlar använder jag GPS endast då det är problem att navigera dvs. ytterst lite ==> knappt någon batteriförbrukning. För att spara spåret kör jag med en Spot som skickar min färdväg till en satellit och sedan till web:en....

Intressant, hur funkar det där? Vad kostar apparaten (tips på inköpsställe?), och hur mycket kostar abbonemanget? (jag antar att man måste abbonera på tjänsten som lägger upp det automatiskt någonstans?) Kan man även köra "offline-mode" och bara lägga över det i sin laptop manuellt senare?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips