Paddla med GPS

Jag är ute efter en ny GPS att paddla med efter att min gamla har lagt ner för gott.
Därför ställer jag frågan rakt ut.

-Vilka GPS:er paddlar ni med?
-Vilka funktioner tycker ni är viktiga?
-Hur vattentålig behöver den vara, vilket är IPX tal behövs egentligen?

Lönar det sig att köpa från USA?
 
Garmin Etrex Legend Hcx (vattentät) och Garmin GPSmap 76CSx (vattentät och flyter, utgått och ersatt med olika 78-modeller).

Rekommenderar Etrex Legend Hcx, "most bang for the buck".
 
Jag har en Garmin 60 CSx sedan några år. Har fungerat väldigt bra och jag använder den till alla möjliga utomhusaktiviteter inkl paddling. Nu har en uppföljare kommit 62-serien, jag vet dock inget om den.

Kraven om du ska paddla med den:
-Man måste ha en bra skärm som man ser i starkt solljus.
-Vattentät, IP 67, dvs klarar 30 min på en meters djup.
-Gärna visa karta så man ser var man är.
-Visa tillryggalagd sträcka, hastighet etc.
-Fäste att fästa den på kajak, cykel, axelrem etc.
-Utbytbara batterier och en batteritid på gärna 24 timmar.
-Robust.
 
Garmin Etrex Legend Hcx kör jag med. Jag har byggt ett litet fäste efter egen idé och konstruktion som fungerar utmärkt. Den är helt vattentät och sitter framför sittbrunnen som sten utan att jag gör något som helst ingrepp på kajaken. Den har fungerat utmärkt för mig under mina nästan 100 mil 1,5 säsång.
 
En Etrex Legend HCx klarar 40 timmar på litiumbatterier. En Garmin ur 60-serien går nog rätt länge på litium också. Jag har alltid tyckt att 60-modellerna sett trevliga ut men jag vet inte riktigt vad som är bättre på dom än motsvarande Etrex modell. Det kan inte skilja mycket. Enda riktiga skillnaden på Etrexen och 76:a är att 76:an flyter.

Dom nya 78:eek:rna flyter, det gör inte 62:eek:rna. Båda är förmodligen kalas i kanoten.
Skit i kompass-funktionen (den elektroniska), den kostar bara mer pengar och mer batteri.
Du måste ändå ha riktig kompass med dig. Och elektronikfunktionen är bara till nytta när du inte befinner dig i rörelse.
 
Jag letar också efter en GPS för paddling, och har nosat lite på en Garmin Dakota 20... Någon som använder den och kan kommentera hur den funkar på riktigt?
 
Jag funderar lite på att skaffa mig en solpanel. Tänk er att ni har två uppsättningar laddningsbara batterier med er på tur. Det ena paret sitter i GPSen, det andra paret laddas under paddling genom solceller på fördäck.

Har någon erfarenhet av detta?
 
Många har goda erfarenheter av laddningsbara batterier och några har hittat bra lösningar på solladdning.
Jag fördrar den enkla men något dyrare lösningen att köra med litiumbatterier vilket ger ca 40 timmars drifttid (med skärmbelysning avstängd).
 
När jag paddlar använder jag GPS endast då det är problem att navigera dvs. ytterst lite ==> knappt någon batteriförbrukning. För att spara spåret kör jag med en Spot som skickar min färdväg till en satellit och sedan till web:en....

Exempel 3 veckors tur hur spåret blir...http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=461153

Som GPS har jag Oregon 400T funkar bra men dåligt då det är ljust
Paddla dagsturer kör jag med Iphone 4 och appen Runkeeper.com
http://runkeeper.com/user/salgo60/activity/32879260

Har Silva solpanel men kör oftast med extra batterier om det skall behövas...
 
När jag paddlar använder jag GPS endast då det är problem att navigera dvs. ytterst lite ==> knappt någon batteriförbrukning. För att spara spåret kör jag med en Spot som skickar min färdväg till en satellit och sedan till web:en....

Intressant, hur funkar det där? Vad kostar apparaten (tips på inköpsställe?), och hur mycket kostar abbonemanget? (jag antar att man måste abbonera på tjänsten som lägger upp det automatiskt någonstans?) Kan man även köra "offline-mode" och bara lägga över det i sin laptop manuellt senare?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.