paddla i skärgården och tälta på klippa?

hur bär man sig åt om man ej har ett själstagande kupoltält och vill vara säker på att tunneltältet inte drar sin väg i blåst :) när man tältar på karjt klippunderlag.

Har någon tips på detta?
 
Det finns flera sätt att fästa tältpinnar på klippor, ett sätt är att använda kilar som använder vid klättring. Det finns ju alltid några sprickor att fästa kilar i, men man måste ha extra lina för att kunna förlänga tältlinorna.
 
Lagom stora stenar är i mitt tycke det enklaste och bästa sättet att förankra tunneltält och kupoltält på klippor. Det är inte så ofta som det går att praktiskt använda kilar eller träd tycker jag.

På vissa tältplatser hittar man ibland små stenhögar av kvarlämnade förankringsstenar, annars brukar det om inte annat finnas lämpliga stenar i eller strax under vattenlinjen.
 
Stenar (och rensning av stenar...)

Stenar är som redan påpekats kanske det enklaste sättet. I vissa fall (om utrymme och släpavståndet tillåter) kan ju även kajaken användas som förankring av tältet via stormlinorna.

En fundering ang. stenar som används för tältets förankring. När tältplatsen lämnas blir stenarna ofta kvar på själva tältplatsen. Detta kan vara en fördel för andra paddlare då man oftast från vattnet kan se en stenlämning och därmed få info om att det förmodligen är en prövad tältplats. Dessutom slipper man släpa stenar själv. Men, samtidigt, kan det vara trevligt att hitta en plats som ser orörd ut när man hittar den. Alltså där platsen är återställd efter att ha använts som övernattningsställe. Funderingar kring detta?

/Nicklas
 
Re: Stenar (och rensning av stenar...)

Lissen; sa:
Detta kan vara en fördel för andra paddlare då man oftast från vattnet kan se en stenlämning och därmed få info om att det förmodligen är en prövad tältplats. Dessutom slipper man släpa stenar själv.
Funderingar kring detta?

/Nicklas

Har läst någonstans att man bör återställa stenar som använts som förankringspunkter för tältning efter användande. Tanken är att punktbelastningen på ett område ej skall bli för stor och därför skall tältplatser ej skyltas ut. T.ex. kan platserna för våra restprodukter bli överbelastade. Det är inte så roligt att hitta dåligt nergrävt toalettpapper nära tältplatsen, vilket är ganska vanligt. Sprids det ut över ett större område blir inte effekterna lika stora.

För övrigt håller jag med dig om att det är bekvämt ifall allt är iordningställt, men tanken med uteliv är väl att det skall vara lite ansträngande?
 
Remmar

flunkan; sa:
hur bär man sig åt om man ej har ett själstagande kupoltält och vill vara säker på att tunneltältet inte drar sin väg i blåst :) när man tältar på karjt klippunderlag.

Har någon tips på detta?

Jag har visserligen ett kupoltält som står utan markspik, men även det måste ju vid stark vind förankras. Jag har därför en hög remmar i tältpåsen, ni vet sådana där vävremmar 40-50 cm långa, kan köpas på närmaste bensinmack. Dessa remmar är bättre än tältlinorna på att greppa runt stenar. Tältlinorna och tältets marköglor fästs sedan i remmarna.

Därtill har jag ett par RURP:ar, alltså små bergsklättrarkilar, i påsen. Sätts förstås där man förväntar sig att den starkaste vinden ska komma från.

Hårdtest i den åskstorm som drabbade västra Orust för två år sedan (kolla in grabbarna Åhlberg som forspaddlar hemma i trädgården, halvvägs ner på http://www.orust.se/oversvamningen/ ). Natten tillbringade Ulle och jag på en absolut kal klippa i ytterskärgården, i kopiösa mängder regn (120-140 mm) samt stenhårda vindbyar. Allt höll, även om jag stundtals fick ligga i lovart inne i tältet för att hålla ner det mot marken.

Stenar och remmar, alltså.

hälsningar
Jens
 
Hur pass bra funkar det med stenar egentligen? Kan man förankra tex. ett Keron på en plan klipphäll och räkna med att det tål 10+ m/s, som ändå inte är så stark blåst? Måste man ha ett självstagande för att vara säker på att det inte faller ihop? ...är i tältköpar tankar....

För övrigt så måste man väl ändå återställa sin gamla tältplats när man lämnar den! Jag vill i alla fall hitta MINA stenar, till MIN tältplats, på MIN ö... :)
 
matper; sa:
För övrigt så måste man väl ändå återställa sin gamla tältplats när man lämnar den! Jag vill i alla fall hitta MINA stenar, till MIN tältplats, på MIN ö... :)

Jag håller med dig. Det känns bättre att komma till en plats som ser ut som sin egen. Det är också den känslan jag helst vill ge till andra också. Men det finns platser som man kommer till där "tältstenar" ligger kvar och där stora stenlabyrinter m.m. är utlagda på klippor runtomkring...

/Nicklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Paddla över påsk i skärgården Paddling allmänt 1
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 3
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
bååthen Paddla Rånden (Härjedalen)? Paddling allmänt 0
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Paddla ljusnan och Hälsingekusten Paddling allmänt 3
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
Lauberts Paddla kajak insjö/åar Paddling allmänt 11
scandiaca Paddla Visttasjohka? Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Paddla i Mora Paddling allmänt 4
Crimper Paddla Emån, Småland Paddling allmänt 10
Janata Paddla Paddling allmänt 0
ToSv Paddla med dövblindhet Paddling allmänt 2
Björn Schüberg Paddla Amazonfloden Paddling allmänt 12
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
friluftaren Paddla i Erken? Paddling allmänt 4
Johan-B Paddla Geirangerfjorden Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Valpish Paddla vänern? Paddling allmänt 9
Snowtigher paddla hårkan Paddling allmänt 0
nboom Paddla kanadensare i Rolfsån Paddling allmänt 2
LBQ Paddla i Finlands sjöar Paddling allmänt 18
Gregory Paddla i Amazonas Paddling allmänt 1
EmmaR Paddla kanot i fjällen? Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.