Paddla i Piteå-Luleåtrakten?

Hej,
Ska upp till Piteå i sommar i några veckor och undrar nu:
Är det någon som vet bra paddlingssträckor i trakten kring Piteå eller Luleå, både skärgård, sjö och älv är intressant.

Jag är nybörjarpaddlare utan egen kajak så tips på var man kan hyra och kanske åka med på någon organisarad tur mottages också tacksamt.

Hälsningar Anders

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

avslutad210712

Gäst
Från Luleå kommuns karta kan rekommenderas bland annat nr 1, 3, 5, 12, 17 & 18 ( min kompis äger Sandskäret, tänk på att det är en privat stuga längst norrut på 17 och att det är fågelskyddsområde på 18) samt 22 :)

avslutad210712

Gäst
öringen;363005 sa:
Kustfjällen då eller? ;)

Låt mig säga så här:

Jag skulle aldrig komma på tanken att kalla vår kust för lapplandskusten men en lärare på naturbruksgymnasiet tycker att det är ett helt naturligt namn på sitt företag. Och kommunerna vid norrbottenskusten saluför sig som "Heart of Lappland". Fast vårt kommunalråd är en annan lärare från naturbruksgymnasiet så vad kan man vänta sig. Samtidigt ser Kalix Kommun rött om någon kommer på tanken att kalla löjrom från något annat ställe för Kalixrom. Snart saluför väl Kalix kommun Brolle som en genuin Kalix-produkt eftersom han gått på naturbruks......

finns även denna i Råneå skärgård har hyrt av han och han verkar då seriös. Kan ge tips på olika paddel svängar + frakta kayaken dit du vill.

Jag gillar kajakpaddling längs norrbottenskusten. Är du nybörjare kan det vara bra att planera dina kajaksträckor eftersom det ibland krävs ganska långa överfarter. De rekommenderade landstigningsplatserna i Luleå skärgård som Cyklon mfl hänvisar till fungerar bra men det finns såklart många fler bra landstigningsplatser.

Du hittar en översikt över kajakleder i Piteå skärgård på:
http://www.pitea.se/Sidmappar/31923/Kajakleder Pitea skargard.pdf

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips