Paddelbilder

Nu har det frusit ihop lite väl mycket för att paddla här i Bollnäs, men jag hann med en kort tur i lördags. Slänger väl in en bild från den turen, 20/12, och en bild från 12/12 då det gick att paddla åtminstone Bollnäs-Voxnans utlopp. Troligen var det öppet ända ner till Landafors. Två dagar senare var det stopp ca1,5km nedanför tunnelutloppet (där bilden från 20/12 är tagen) och nu är det inte många hundra meter kvar av den sträckan heller, max det som syns på bilden. Nu är det å andra sidan snö så man kan åka skidor istället. Tur att säsongerna lappar över varandra när man inte gillar att springa eller hänga på gym.
 

Bilagor

  • DSC_0313 640x360.jpg
    DSC_0313 640x360.jpg
    116.5 KB · Visningar: 755
  • DSC_0307 640x360.jpg
    DSC_0307 640x360.jpg
    113.5 KB · Visningar: 776
Sicken tur man kan ha. I natt snöade alla skridskoisar över, därför fick vi denna fantastiska dag i S:t Anna av en ren slump.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    35.2 KB · Visningar: 754
Igår mitt på dagen. Öppet hav vid Vitskärsudden utanför Umeå. -15°, spegelblankt. Isen lägger sig och är bitvis lite svår att komma igenom så det blir en relativt kort tur nära land. Det är såpass kallt att det ryker från vattnet. En bit ut ligger tre svanar som jag inte ser i röken och motljuset förrän jag är ganska nära.
 

Bilagor

  • IMG_5346.jpg
    IMG_5346.jpg
    27.7 KB · Visningar: 597
Det här är egentligen fel tråd att ta upp saken i, men ändå rätt ställe då sakkunskapen finns här. Vad använder ni som fotograferar paddling för kamera i kajaken? Finns det några bra alternativ för de tillfällen man vill ha något lättåtkomligt och man inte vill riskera dyra systemkameror? Jag använder en vattentät Panasonic FT4, men är inte alls nöjd med bildkvaliteten. Det måste väl finnas något bättre...

För att var helt OT kommer här några bilder från nyårspaddlingen, då vi tog befästningsön Örö i besittning som de första efter att den vid årsskiften övergått till civilt bruk.
P1040898-FT4-01012015.jpg


P1040914-FT4-01012015.jpg


P1040934-FT4-01012015.jpg
 
Det här är egentligen fel tråd att ta upp saken i, men ändå rätt ställe då sakkunskapen finns här. Vad använder ni som fotograferar paddling för kamera i kajaken? Finns det några bra alternativ för de tillfällen man vill ha något lättåtkomligt och man inte vill riskera dyra systemkameror? Jag använder en vattentät Panasonic FT4, men är inte alls nöjd med bildkvaliteten. Det måste väl finnas något bättre...

Jag är inne på min andra Olympus kompaktkamera. Den första (Mµ 725SW) höll i 6 år och den andra (Tough TG-630) är nu 1,5 år. Visst blir det bättre bilder med en systemkamera men de här vattentäta och stötskyddade kamerorna finns alltid med i bröstfickan på flytvästen. Ibland är det hopplöst att se displayen i solljus men då tar jag 3-4 bilder och för det mesta blir någon användbar…

Både batterikapacitet och minneskort (köp till ett stort) räcker gott och väl om man inte filmar mycket. Enda gångerna jag haft problem är i extrem kyla men då spelar det ingen roll vad man har - batterierna töms snabbt. Då får man ha kameran i byxfickan innanför täckbyxorna.

I stort sett alla mina egna bilder på bloggen är tagna med de här kamerorna. Skrolla ner till botten eller till föregående sidor...
http://segelochpaddel.blogspot.se
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.