Paddelbilder

Fina bilder Utvandraren.. Och fina kajaker!
Alltid vackert med hemmabyggen och Huntern var verkligen fin men jag är mer intresserad av den andra. Nu håller jag visserligen i en mobil med dåligt upplöst skärm men jag tycker mig ändå kunna se att det är en Aquarius Sea Lion. Eller?
Vem är det som paddlar den? Om det är du så är jag mycket tacksam om du har lust att skriva några rader om den eftersom jag är väldigt nyfiken på den (LV-versionen är jag inne på).
Hur är den i fart/roll/surf? Som sagt, några få rader om vad du tycker så skulle jag vara mer än tacksam!

Mvh
 
Jo, Huntern är verkligen fin, önskar den vore min. Det är i alla fall jag som paddlar en Aquarius Sea Lion HV. Jag köpte den senaste lördag och paddlingen var på söndagen, så jag kan bara ge några första intryck efter en 20 km paddling med dagsturspackning:
- Den är lätt, vilket är glädjande på land. Enligt tekniska data ska den väga runt 22 kg och den är verkligen märkbart lättare än min Prijon Kodiak, som väl väger nästan 30 kg.
- Den är just tillräckligt stor för mig, 192 cm och knappt 100 kg. Väl inne är den rymlig och bekväm, men sittbrunnen kunde vara lite längre. Nu kan jag ändå med viss svårighet sätta mig med baken först och sen få in benen, ett i taget. Knävingarna sitter på rätt ställe, vilket är ovanligt för mina långa ben (t.ex Valley Etain 17.7 satte vingarna mitt på låren).
- Den är i mitt tycke estetiskt lyckad.
- I vattnet är den rankare än Prijon Kodiak. Vid ett ställe med besvärlig korssjö vågade jag inte släppa paddeln för att fotografera, vilket jag hade gjort med Kodiaken.
- Det blåste så hårt att jag inte fick någon jämförbar fartdata. Lite snabbare än Kodiaken, som inte är en långsam kajak, torde den vara.
- Den är mycket manövrerbar. Kontring med kantning ger omedelbart resultat.
- Den verkade även annars mycket balanserad och med skäddan rätt inställd gick det 45 grader mot vinden att ändra kurs bara genom att luta fram eller bak.
- Trots vinden var vågorna för små för surf, så det får jag återkomma till.
- Jag gjorde bara två rollar och det gick lätt, men mer tester behövs.
- Finishen är mestadels bra. Prisnivån märks i vissa saker, som t.ex skotten i foam i stället för glas/kolfiber. Jag har läckage i två skruvgenomgångar för sitsen, men det torde vara lätt att fixa. Försäljaren och tillverkaren är kontaktade och jag utgår från att saken sköts.
- Ryggstödet är en enkel affär och lite onödigt stort, men det går att ställa så att det inte är i vägen.
 
...
- Finishen är mestadels bra. Prisnivån märks i vissa saker, som t.ex skotten i foam i stället för glas/kolfiber. Jag har läckage i två skruvgenomgångar för sitsen, men det torde vara lätt att fixa. Försäljaren och tillverkaren är kontaktade och jag utgår från att saken sköts.
..

En kort stund efter att jag skrivit detta, kom ett samtal från Bear&Water att de skickar nya tätningar åt mig, vilket torde lösa ovanstående lilla problem. Antagligen fattas tätningarna helt. Av detta skulle jag inte dra några som helst slutsatser om kvaliteten, dylikt kan hända också med riktigt dyra grejer. Allt är ok om saken sköts rätt.
 
Låter som att du än så länge är nöjd med ditt köp trots att du bara hunnit prova den en gång. Angående tätningsmissen så är det ju alltid tråkigt när nya saker man köpt är defekta men vi får hoppas att det löser sig när du får tätningarna. Och som du säger så har det ju hänt att betydligt dyrare märken också har haft problem med saker.

Verkar i alla fall vara en intressant modell som jag absolut ska kolla in till våren. Jag är mest intresserad av LV-modellen eftersom jag är ute efter en båt med lite mindre volym. Vore kul att höra vad du tycker om båten sen när du paddlat den lite mer. Är det ok om jag hör av mig länge fram i tiden och ber om ett andra utlåtande?

Mvh
 
...
Verkar i alla fall vara en intressant modell som jag absolut ska kolla in till våren. Jag är mest intresserad av LV-modellen eftersom jag är ute efter en båt med lite mindre volym. Vore kul att höra vad du tycker om båten sen när du paddlat den lite mer. Är det ok om jag hör av mig länge fram i tiden och ber om ett andra utlåtande?

Mvh

Jo, givetvis kan du höra av dig senare. Jag ska nog hinna paddla lite ännu innan vintern kommer.


Sent from my GT-P5110 using Tapatalk 4
 
Öja Storm Gathering, 1 - finn 3 paddlare

Tredje året, i år svarade dessutom vårt lilla evenemang upp mot namnet. Sydlig vind, mycket vind, över 20 m/s i byarna under lördag vilket ger fina förhållanden med mycket sjö i vattnen utanför Öja/Landsort. Här kommer ett par bilder från lördagens paddling
 

Bilagor

  • Öja Storm 2014-44.jpg
    Öja Storm 2014-44.jpg
    56 KB · Visningar: 700
Öja Storm Gathering 2 - I skummet

I närheten av Norrhamn, Öja
 

Bilagor

  • Öja Storm 2014-37.jpg
    Öja Storm 2014-37.jpg
    51.3 KB · Visningar: 702
Öja Storm Gathering 3 - under skummet

Mats akter. Mats själv en bra bit längre ner i vågen...
 

Bilagor

  • Öja Storm 2014-38.jpg
    Öja Storm 2014-38.jpg
    41.6 KB · Visningar: 687

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.