Packningsvikter på Fjällräven Classic

Hmm, jag ska fasen gå Classic nästa år, vore kul att få en social vandring istället för de solo och tvåmansvandringar jag gjort de senaste 4-5 åren.

Någon som också bestämt sig? Före start ska jag dra ut på en 4-5 dagarstur med diverse toppbestigningar samt trepassleden. Ni får gärna hojta om intresse finns att hänga på!

Jag kommer att gå mycket mycket lugnt för att prata med alla möjliga människor, inte bara de som springer. Dock blir det med lättlätt packning, så jag sabbar väl nästa års statistik då ;)

// Jocke

Tycker det är precis rätt inställning. Faktum är att man kan ju styra själv. Är vädret vackert kan man ju gå från Keb via Sydtoppen till Singi om man känner sig spänstig. Från Sälka kan man gå via Stuor Räitavagge och ta en lite mer luftig väg till Tjäktja osv. Eller man kan göra som jag gjorde de sista dagarna, sitta länge och snacka vid checkpointen, besöka meditationsstenarna med Dag Hammarsköld-citat och ta långa och soliga lunch- och kaffe pauser.

Jörgen

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Sista meningen i artikeln: var det nån som bar på sina föräldrar ? (förlåt).

Jag tänker på vad jag bar på min senaste 11-dagars- tur i Alperna, med mat för 8 dagar vid starten,
drygt 6 kg tror jag, och hur mycket onödigt jag bar med:

1) En gasburk som aldrig öppnades (den första burken räckte 10 dagar, motsvarande mina
9 tätlnätter under turen, och en på camping efter; jag sov en natt under tak, på
hotell i Bardonecchia.)
2) En gasadapter som aldrig behövdes
3) Mer kläder än jag behövde, t ex underställ; fleece+dunjacka av vilka bara den ena behövdes
4) kartor som aldrig användes (men det har jag alltid, eftersom jag jag söllan har någon vidare plan).

5), möjligen: lägerstrumpor och lägerkalsingar (dock bra att ha på hemresan!).
När jag tvättar ett plagg på lägret tar jag gärna på det direkt eftersom det torkar fortare på kroppen. Trevligare än att dra på sig kalla och våta kläder på morgonen.

(jag använde aldrig mina regnbyxor, men jag räknar dem inte till onödigheterna).

StartvIkt på ryggen, inklusive tom vattenflaska och kamera: lite drygt 15 kg. Inte
i närheten av UL, men inte
tungt och inga avkall alls på komfort.

3 för 3 på Fjällräven Classic - Youtube

Jag har gjort en liten film med sonen Daniel, 12 år, där jag går igenom hur den som tänker sig att vandra Fjällräven Classic skulle kunna uppnå detta med max 10 kilo från start. Det handlar mycket om de tre stora och "3 för 3" naturligtvis. Allt är naturligtvis tillämpbart för andra än de som skall gå just Classic.

http://www.youtube.com/watch?v=tj6XhyJ9QcI

Jörgen

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips