Hur undvika Fjällräven Classic?

Hej!

Planerar en tur i Kebnekaisefjällen i första halvan av augusti och vill naturligtvis för allt i världen inte hamna mitt i Fjällräven Classic! ;-)

Någon som varit i närheten av (eller deltagit i) detta arrangemang, som kan dela med sig av erfarenheter? Kan man anta att de flesta deltagarna typiskt sett tar sig "en stugplats framåt" varje dag?

Vi räknar med att ta oss Nikkaluokta - Vistas - Nallo - Sälka - Singi - Kebnekaise - Nikkaluokta, så frågan mer konkret är: när kan man räkna med att de flesta har passerat Sälka?

Sista start är kl 13 söndagen den 7 augusti...

Tack på förhand!

Jag har mött "lämmeltåget" två gånger. Så farligt var det inte faktiskt. (Vem förväntar sig att vara ensam på Kungsleden?)

Tar du dessutom (gen)vägen genom singivaggi så är det bara en halv dag det handlar om.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

avslutad210712

Gäst
Tar du dessutom (gen)vägen genom singivaggi så är det bara en halv dag det handlar om.

Menar du genvägen via Silverfallet så är det knappast något jag skulle rekommendera.

[Ändrat]

Äsch då. Var inte det trådskaparen frågade efter och enligt tidigare påpekande skall vi akta oss för att svara på något annat än vad trådskaparen frågar efter.

Gick FC förra året och jag tror vi körde ett ganska "vanligt" upplägg. Vi startade på morgonen och gick dag 1 till några km efter Keb Fjällstation, dag 2 till Sälka, 3 till Alesjaure, 4 till Abiskojaure och 5 i mål. Kan tänka mig att de som startar i sista gruppen satsar på Keb första dagen i alla fall vilket skulle innebär att de flesta passerat Sälka den 14/8, senast på fm 15/8.

Visst var det mycket folk, men långt ifrån trångt. Tolkar jag dig rätt kommer du dessutom gå åt motsatta hållet mot FC den mesta tiden och då påverkar de dig ännu mindre. Det var när det blev lite "köbildning" i trånga passager det blev lite knöligt eftersom man då inte kunde hålla sitt eget tempo.

Menar du genvägen via Silverfallet så är det knappast något jag skulle rekommendera.

[Ändrat]

Äsch då. Var inte det trådskaparen frågade efter och enligt tidigare påpekande skall vi akta oss för att svara på något annat än vad trådskaparen frågar efter.

Är det mitt minne som spelar spratt med mig? (Det var ett decennium sedan jag var där sist)
Har precis för mig att det funkar bra att gå mellan Singitjåkka och Tuolpagorni.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips