- behöver man verkligen alla fingrar på en fjällvandring?
- om man som ultrasuperduperlättpackare bär helskägg blir det motsägelsefullt. vad väger ett skägg nuförtiden?
Hahaha! Kanske räcker med två på var hand.
- behöver man verkligen alla fingrar på en fjällvandring?
- om man som ultrasuperduperlättpackare bär helskägg blir det motsägelsefullt. vad väger ett skägg nuförtiden?
Precis det här jag menade. Det är bara en tidsfråga innan trådbajsarna kryper fram från under stenarna. Tack och hej.
Är man ute tillräckligt länge väger ju skäggbesparingen upp knivens vikt. Jag efterlyser någon som kan räkna ut hur lång tur det krävs för att detta ska ske med genomsnittlig skäggväxt.
Jag är impad! Tack!En skäggsekund (sträckan ett genomsnittligt skäggstrå växer på en sekund) är ju 0.00000001 m = 10^-8 m = 10 nm.
Antaganden (mer eller mindre rimliga...)
- 25 strån per kvadratcentimeter
- 15x15 cm^2 av ansiktet är skäggbevuxet
- hår väger hälften så mycket som vatten (jäkligt osäker på den här punkten...)
- en kniv väger 155 g (Mora 2000)
Det kan säkert skilja en faktor 2 eller så på en del av ovanstående, men med de angivna siffrorna landar man på break even efter 20 dagar.
Är det bara på fotot du inte har höftbälte, eller gick du verkligen utan?
Fast jag tror han gick med magbälte om man tittar på bilden. Om han var bältad vill säga.
Är det bara på fotot du inte har höftbälte, eller gick du verkligen utan? Jag brukar också (utan att anstränga mig särskilt) hamna på strax under 10 kg för ett par veckors tälttur, men kan inte tänka mig att bära ens halva den vikten på axlarna. Faktiskt hellre det dubbla med höfterna, vilket jag gjort under småbarnsåren.
Ett bra exempel på att vikten inte är allt![]()
Fast jag tror han gick med magbälte om man tittar på bilden. Om han var bältad vill säga.
Ryggsäcken är från Ultimate Direction (jag har samma med 20l volym) och den sitter jättebra med de två bälten över bröstet.
Höftbälte skulle inte alls vara möjligt för att säcken sitter så pass högt uppe på ryggen.
Jepp, det är en UD 30, och det är helt rätt, den är utan höftbälte. Jag köper helt klart att det inte är för alla, och bortom 10 kg skulle det vara för tungt även för mig, men däromkring och nedåt får jag inga problem
att bära med överkroppen, och då väljer jag det, för trots viktfördelningen med höftbälte så tycker jag alltid det där jäkla bältet skaver och är i vägen. Min UD 30 är som en väst, bara, och vattenflaskan, kameran etc är hela tiden lätt att nå. Fri som fågeln.
Jepp, det är en UD 30, och det är helt rätt, den är utan höftbälte. Jag köper helt klart att det inte är för alla, och bortom 10 kg skulle det vara för tungt även för mig, men däromkring och nedåt får jag inga problem
att bära med överkroppen, och då väljer jag det, för trots viktfördelningen med höftbälte så tycker jag alltid det där jäkla bältet skaver och är i vägen. Min UD 30 är som en väst, bara, och vattenflaskan, kameran etc är hela tiden lätt att nå. Fri som fågeln.
Som sagt har jag en lila ryggsäck, fast med 20l volym.
Jag förstår dock inte hur du får så mycket vikt in i ryggsäcken?
Jag är på långvandring precis nu (GR-221) och min packning är kring 9kg utan vatten. Ändå behöver jag min 60l väska.
Bara tältet (big Agnes fly creek) skulle vara alldeles för långt för en trailrunning ryggsäck.
Hur gör du?