Packning. Viktmani.

Packar ultralätt för att kunna komma ut. Är ffa ung o mä bra fysik, men 4 barn mellan 5 o 11 kan inte bära sin egen packning inkl mat för en två-veckorstur o 100 km vandring som d kan bli.
Det blir gramjakt, men inte ner till att kapa tandborste o dylikt. 5 g hit lr dit gör inte mig någon nytta - d måste vara stora besparingar. Varför tälta för flera kg när vi kan tarpa för ett kg. Inga ombyten, endast pyjamas o dagkläder. Hemtorkat o hemgjorda rätter som är godare än köpta o bereds på samma sätt (koka vatten, häll i, rör om, tillslut) för att spara bränslevikt. Klippt hål i eva-liggunderlag för att komma under 100 g/st.
Skor sub-150 g/st. 90-liters rygga 1,4 kg. Barnens 60 liters under 500 g/st.
Men det ska oxå med småleksaker o böcker.
Sommarvikt för 14 dagar inkl ALL mat: 8 kg/pers. Jag bär 21.
Vintertid (med vintertält), inkl all längd- OCH utförsutrustning samt mat för 7 dagar: 18 kg/pers - endast base-campturer.
Jag MÅSTE tänka ultralätt.
 
Vart hittar jag en nybörjarguide till UL gear?

Letar efter faktiska tips på ryggsäck, sovsäck och tält jag kan titta på online, med prislapp. Behöver inte vara något extremt, men mina 15 år gamla grejer är ganska tunga...

Vad är målet? En vecka i fjällen på sommaren?

Exempel:
Ryggsäck: Zpacks Arc Haul 680 g http://zpacks.com/backpacks/arc_haul.shtml
Sovsäck: Western Mountaineering Ultralite 820 http://www.outnorth.se/western-mountaineering/ultralite-sovsack#
Liggunderlag: Thermarest Xtherm 430 g https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1161944
Tält: Zpacks Duplex 595 g + 8 tältspik = 700 g http://zpacks.com/shelter/duplex.shtml

Summa: 2630 g så du kan ta med dig dunkudde och tunt cellplastunderlag och ändå stanna på tre kg.

Hyperlite Mountain Gear är en annan intressant tillverkare. Några av HMGs ryggor går att köpa direkt i Sverige nu http://www.avanzakayak.com/Packsaeckar-Ryggsaeckar-Vaeskor.htm

Zpacks, HMG, MLD, Western Mountaineering och Enlightened Equipment (duntäcken) är alla tillverkade i USA.

Här är en introvideo. Alltid kul att se / höra folk med erfarenhet https://www.youtube.com/watch?v=FGQTcQhL08A Det gula pyramidtältet är ett MLD Duomid http://www.mountainlaureldesigns.com/shop/product_info.php?products_id=105. Skurka nämner faktorn 1 till 6 mellan vikten på skor och packning och refererar till studien som länkades i den här tråden.

Det amerikanska forumet backpackinglight.com har mycket info också men där får man väga in att södra Kalifornien (som många har som referens) ger andra förutsättningar.
 
Vart hittar jag en nybörjarguide till UL gear?

Letar efter faktiska tips på ryggsäck, sovsäck och tält jag kan titta på online, med prislapp. Behöver inte vara något extremt, men mina 15 år gamla grejer är ganska tunga...

I tråden med lättpackningslistor kan du se vad andra använder. Annars har Jörgen Johansson på www.fjaderlatt.se gett ut böcker med tips kring lättare packning.

För att återgå till frågan som TS ställde så håller jag helt med om att det är vägen och inte målet som är det viktiga. Att minska på vikten gör att jag kan njuta av vägen mer och det är heller ingen nackdel om den kan bli längre tack vare det. Sedan hoppas jag också på att kunna hålla på med vandring och annan fysisk aktivitet högt upp i ålder. Styrke- och konditionsträning är kanske det som är viktigast för att uppnå det, men mindre slitage på kroppen tack vare färre kilon i ryggsäcken, hjälper till.
 
Geologer gör det när de samlar mineraler i säcken. Naturfotgrafer packar ner stativ och långa teleobjektiv, klättrare släpar med sig tunga rep osv.
Nja, då gör de det inte för att öka vikten, de gör det för att de vill ha med sig saker som väger. De skulle alldeles säkert föredra att det som de packar ner var lättare men med bibehållen funktion.


Bara för att vi inte ser logiken i någons val, betyder inte nödvändigtvis att det inte finns någon logik i det vi ser...
Det som jag ser som ologiskt är att folk tror att de låter bli att välja. Genom att behålla sig vanliga vikt så tänker sig folk att de inte väljer. Men man väljer ju även att vara passiv.

Det finns en intressant föreläsning på TED som tar upp det där. Det är den här klassiska grejen med ett tåg som skenar och du har möjlighet att lägga om växeln. Men hur du än gör så dör en massa folk (typ att antingen är det en anhörig eller 5 främlingar). Det intressanta är att de flesta väljer att inte lägga om växeln, oavsett vilka som ligger på spåret. Folk resonerar att om de lägger om växeln har de agerat och då tar man på sig ansvaret. Genom att låta bli att agera så kan man svära sig fri från ansvar.
 
Nja, då gör de det inte för att öka vikten, de gör det för att de vill ha med sig saker som väger. De skulle alldeles säkert föredra att det som de packar ner var lättare men med bibehållen funktion..

Läste slarvigt... Verkar ju rätt dumt att släpa med ett rep bara för att öka vikten :) Vad jag menade var att många aktivt väljer UL baspackning just för att kunna utföra något specialintresse. Klätterutrustning, tubkikare, långa teleobjektiv, fiskeutrustning osv.

Det är väl när man spontant och oplanerat går iväg på "kan vara bra att ha" som vikten snabbt ökar.
 
Att lägga extra prylar i ryggsäcken enbart för att den ska bli tyngre under fjällvandringen kan ju inte vara så vanligt förekommande…..

Att fylla ryggan med prylar bara för att få den att väga mer är något jag enbart gör under träningsperioden inför säsongen. Att fylla ryggan med prylar för att jag tycker att jag vill ha dem med mig gör jag däremot konstant när jag ska ut och vandra.

Och vi måste vara medvetna om att vi har olika syften med våra vandringar, att vi vandrar på olika sätt, att vi därigenom kan tycka att packvikten är olika viktigt. Självfallet inser jag att en lättare packning medför en mindre fysisk påfrestning, men det är inte alltid det är viktigt.

Jag lufsar fram i sakta mak på fjället. Lägger mycket liten tankeverksamhet på att få ryggan så lätt som möjligt. Av den enkla anledningen att för mig, och nu pratar jag enbart om mig själv (och till viss del även för min vandringskamrat som tänker ungefär lika som jag) så spelar ryggans vikt ingen egentlig roll. Ska vi tälta tre nätter så väger våra ryggsäckar 18-20 kilo styck. Vi har båda ganska rejäla ryggor, min 85L Kajka klockar väl in på 3,5kg, Min kamrats Alaska med sjuttitre packväskor ligger inte långt efter. Det tält vi oftast har med oss är ett 10 år gammalt Fjällräven på 3,5kg med rejäl absid så vi har plats om det skulle regna. Vi kör ett hederligt Trangia gas-kök (och ja, vi har kaffekannan, alla kastruller samt stekpannan med oss och en extra gastub just in case). Våra kläder är funktionella, och tilltagna så vi inte fryser.
Och så har vi förstås rikligt med mat och dryck med oss. Gärna så det räcker till en ”slå-upp-lägret-öl” och en ”titta-på-stjärnhimmel-öl” per person och dag med tillhörande tilltugg. Och så är vi uppe i 18kg. Per person. För tre dagar. Inga lättviktsprylar så långt ögat kan nå. Idiotiskt, jag vet.

Men jag trivs som fisken i vattnet där jag vandrar genom landskapet. När kvällen kommer har jag kanske rört mig 10 km, eller 25 km, och det spelar ingen roll. Upplevelsen för mig skulle inte vara större eller bättre om jag hade orkat gå några kilometer till, eller haft mat med mig för att tälta ytterligare några nätter, eller haft mindre vikt på ryggen. Jag har inget önskemål att gå upp på så många toppar som möjligt. Och eftersom jag varken går långt eller länge så spelar, faktiskt, i mitt fall, vikten ingen större roll. Och det finns i princip inget i min packning som jag är villig att ge avkall på bara för att lätta på vikten. Jag har de grejer jag har, och jag gillar att använda dem.

Däremot är det självklart så att om någon utrustning skulle behöva bytas ut eller uppgraderas så är det inget självändamål att köpa så tunga grejer som möjligt. Finns det lättare med bibehållen funktion och kvalitet så vore det ju dumdristigt att inte köpa en sådan variant, förutsatt att inte priset blir för högt i jämförelse. Men att byta ut fullt fungerande prylar bara för att lätta på vikten är för mig helt uteslutet.

Om jag var inriktad på att vara ute och tälta många nätter, eller ville ta många toppbestigningar, eller vandra långt i jobbig terräng så skulle jag förstås packa annorlunda för att slippa gå och lägga mig hungrig och för att orka mer. Antalet öl skulle minskas, extratröjan skulle lämnas hemma, och stekpannan som aldrig används är ju helt onödig att släpa med sig. Och lite mer smått o gott skulle antagligen också få vara hemma. Men så länge jag inte gör det så har jag inget behov att ändra min standardpackning.

Det kan nog anses som självspäkning att frivilligt bära tungt. Men att, som någon annan skrev i tråden (skämtsamt?), medvetet använda kroppens egna depåer som ”bränsle” till vandringen och därigenom kunna minska mängden mat som ska tas med och kallt räkna med att gå ned i kroppsvikt under vandringen…. Det är i min värld ett extremt utslag av självspäkning. Jag har aldrig kommit hem och vägt mindre än när jag gick ut. Och då kan vi ändå anta att jag, med den tunga packningen, bränner en hel del kalorier under resans gång.

Och tung och tung förresten. Jag väger in på 100 pannor. Min rygga är därmed 18% av min kroppsvikt. För någon som är "Normaltung", dvs runt 80 kg skulle det motsvara 14kg. En tjej på 50 kg når, procentuellt, samma belastning som jag redan vid 9kg packning. Nu vet jag att massa, belastning och fysisk kapacitet inte följer enklaprocent-regler baserat på kroppsvikt, men det är ändock en faktor att ta hänsyn till. 18kg på min rygg är troligen inte lika tungt för mig som 18kg skulle vara på någon som är hälften så stor som jag. De fysiska förutsättningarna är olika.

Vi kan väl återigen konstatera att det finns inget absolut rätt eller fel i detta. Forum-medlemmarna kommer aldrig nå konsensus i denna fråga. Gör som passar dig själv bäst, hitta dina egna vägar och lösningar. Låt de som jagar gram göra det, och låt de som inte lägger så mycket möda vid packvikten få fortsätta vara packåsnor. Båda lägren kan ändå njuta av upplevelsen lika mycket, på sitt eget vis.

Och glöm inte, som Roy och Roger sjunger: Det ska va gött o leva, annars kan det kvitta!
 
för mig som solovandrare så ser jag fjällvandringen ofta som ett träningspass samtidigt som jag befinner mig i en fantastisk miljö. 2 flugor i en smäll alltså! Dels så får min kropp bra träning och dels är det balsam för själen att befinna sig där uppe. Håller rätt högt tempo och vandrade 2-3 mil/dag genom sarek senast. Argumentet att snabbvandrare/lättpackare inte hinner se eller njuta nåt blir lite knasig eftersom det ändå går långsammare än många andra färdsätt som man oftast inte reagerar på. Cykelsemester tex går ju avsevärt snabbare än både vandring och fjällmaraton, men där ser man sällan gnäll för att nån glider fram i 20 km/h. Perspektivet blir lite fel.

Jag tycker vandring är ansträngade och börjar svettas snabbt vilket tempo jag än har + att ryggsäcken/radiatorn gör sitt bästa för att värma upp mig, så därför undviker jag som pesten tjocka friluftskläder eftersom de är för varma. Det är endast tunnaste vindställ + kallingar som gäller. Ingenting under vindjackan heller eftersom det sällan behövs. Lägerlivet sen är en annan femma för där behövs ju värme och mer skydd och eftersom den materiella utveckling gått framåt även inom friluftslivet så väljer jag de som är väldigt lätta, prisvärda men ändå i bra kvalitet + en del DIY-prylar.
 
(..)Ta det lungt på vandringen. Det är ju ingen tävling i vem som kommer längst.(..)Om du går en mil kortare än du bestämt spelar det kanske inte så stor roll. Det viktigaste är väl vägen, inte målet.(...)

Alla vandrar vi av olika anledningar, för undertecknad är utmaningen en stor del av skönheten. Att färdas långa distanser. En förutsättning för att kunna göra detta utan att för den delen slita allt för mycket är att optimera min packning.
 
(...) frystorkad mat (...)
En vanlig missuppfattning. Det blir både godare, billigare, "nyttigare", mindre skrymmande och avsevärt mer vikteffektivt (räknat i kcal/viktenhet) att fixa sin egen vandringsproviant. Jag snittar på 600-650 kcal/100 g, förbrukar inte ens 100 g gas/vecka och har förmånen att njuta av precis den mat jag gillar :)
(...) Någonstans vid tio kg sker det något magiskt och packning känns knappt IMHO. Kan man hamna där med en veckopackning på startdagen blir njutningen enormt mycket större.
Delar din upplevelse, men förstår också dem som av olika skäl inte märker en lika avgörande skillnad. Det kan ju vara för att de är starkare, för att packvikten utgör en mindre andel av deras egen vikt, eller för att deras typiska turer ser ut på andra sätt än mina. Naturligtvis spelar packvikten mindre roll ju "plattare" man vandrar, medan jag normalt kan röra mig 1000+ m upp och ner igen varje dag. Då anser mina knän att jag inte ska bära på mer än 10 kg :)

Allt klokt i övrigt är väl redan sagt i ämnet, inte bara i denna tråd ;)
 
MEN, jag lägger mycket tankeverksamhet på att inte få ryggan onödigt tung.
Det får man genom att inte ta med sig något man själv tycker är onödigt. Allt man pular ner
i ryggan ska man själv tycka att man vill ha med sig, onödiga saker lägger man åt sidan.
Efter några årtionden / år / promenader så är man rätt överens med sig själv om vad man
uppfattar som "onödigt" - oberoende om det har klart påtaglig massa eller väger in jämförbart
med aerogel... Det är tur vi är olika allihop, det berikar livet - och diskussioner som den här...
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...