Packning - vandring med pulvermat

Tänkte fråga om det är någon som använder någon form av måltidsersättning när det vandras i fjällen. Alltså hur många som tar pulver och blandar med vatten istället för att starta köket och laga till varm mat.
Jag ser fördelar med pulver:
- Det är enkelt
- Det tar inte för lång tid (om man vill komma iväg lite snabbt)
- Man slipper mer omfattande disk

Nackdelarna som jag ser det är inte så många, men jag fördrar pausen som köksfixet ger och att kunna tugga på någonting. En paus på en vandring tar man av flera olika anledningar.

Jag vill avsluta med att säga att jag inte är en pulvermänniska, utan tycker om att laga till min mat och sitta och njuta av stillheten och avkopplingen som köksfixet ger.
 
Kört pulver i några år som frukost/lunch. Tycker om just att det är smidigt och går fort, och är rätt gott dessutom.

Kan förstå att det är trevligt med mer av en paus dock och lite fix och trix. Min frukost/lunch till årets turer kommer bli typ 100g pulver, en wasa sandwitch och en dubbel bar typ snickers. Landar på runt 800 kalorier med den setupen.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

avslutat260323

Avslutat
Kört pulver i några år som frukost/lunch. Tycker om just att det är smidigt och går fort, och är rätt gott dessutom.

Kan förstå att det är trevligt med mer av en paus dock och lite fix och trix. Min frukost/lunch till årets turer kommer bli typ 100g pulver, en wasa sandwitch och en dubbel bar typ snickers. Landar på runt 800 kalorier med den setupen.
Är det proteinpulver man äter på gymmet typ eller?
Är det billigare än vanlig frystorkad mat? annars kan man väl mixa såna för ännu snabbare uppblötning kanske.

själv är det mest pulvermos jag äter i pulverform och lite bärpulver i frukosten.
 
En kollega vandrade med två väninnor som enbart åt Huel under turen. Tanken var väl att det var lätt att laga och bära..
Enligt henne var dom rätt trötta på smaken och även trötta energimässigt..
 
En kollega vandrade med två väninnor som enbart åt Huel under turen. Tanken var väl att det var lätt att laga och bära..
Enligt henne var dom rätt trötta på smaken och även trötta energimässigt..
Hur funkar magen på bara pulver?
Av egen erfarnhet kan man bli lite annorlunda i magen efter längre tid på bara frystorkat och även vid återgången till "vanlig" mat. Hör även detta av andra, t ex efter längre miltärövningar om kosten varit "äta i påsen"-mat.

/Patrik
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Är det proteinpulver man äter på gymmet typ eller?
Är det billigare än vanlig frystorkad mat? annars kan man väl mixa såna för ännu snabbare uppblötning kanske.

själv är det mest pulvermos jag äter i pulverform och lite bärpulver i frukosten.
Har tidigare kört måltidsersättning som huel och metta. Kommer dock inför årets turer köra en vanlig gainer som gymmare kör. Det är (sjukt) mycket billigare per måltid än frystorkat, tror jag landar kring 11:- per portion med den jag köpte nu.
 

avslutat260323

Avslutat
Har tidigare kört måltidsersättning som huel och metta. Kommer dock inför årets turer köra en vanlig gainer som gymmare kör. Det är (sjukt) mycket billigare per måltid än frystorkat, tror jag landar kring 11:- per portion med den jag köpte nu.
ok, ja det lät ju billigt, men frågan är om man behöver äta antidepressiva tabletter också för att man blir så nedstämd av den näringen? :-D
Tror inte jag skulle palla 100% pulver, för maten är även en moralhöjare och ger lite tröst efter en tuff dag och nånting man ser framemot.
 
Senast ändrad:
Hur funkar magen på bara pulver?
Av egen erfarnhet kan man bli lite annorlunda i magen efter längre tid på bara frystorkat och även vid återgången till "vanlig" mat. Hör även detta av andra, t ex efter längre miltärövningar om kosten varit "äta i påsen"-mat.

/Patrik
Begreppet "MRE-Bajs" är väl använt. Första hugget kan man parera men uppsöker man inte avträdet vid det andra vete fan hur det skulle gå. Upplever det som en välsignelse att äta riktig mat under civil aktivitet.
 
Begreppet "MRE-Bajs" är väl använt. Första hugget kan man parera men uppsöker man inte avträdet vid det andra vete fan hur det skulle gå. Upplever det som en välsignelse att äta riktig mat under civil aktivitet.
MRE-mat står väl för Meals Ready To Eat. dvs att inget vatten behöver tillsättas, vilket skiljer sig från pulvermaten som jag menar, där man tillsätter vatten.

Jag menar inte vanlig frystorkat, utan pulver typ HUEL, MAETTA om jag nu nämner några alternativ som finns på marknaden. Finns säkert annat också, men det har jag inte koll på. Inte proteinpulver heller, då jag inte använder sånt.
 
MRE-mat står väl för Meals Ready To Eat. dvs att inget vatten behöver tillsättas, vilket skiljer sig från pulvermaten som jag menar, där man tillsätter vatten.

Jag menar inte vanlig frystorkat, utan pulver typ HUEL, MAETTA om jag nu nämner några alternativ som finns på marknaden. Finns säkert annat också, men det har jag inte koll på. Inte proteinpulver heller, då jag inte använder sånt.
Ja det finns väl tre typer av "snabbare mat":
1 Frystorkat - addera vatten, kan ibland ätas ur påsen efter det fått gosa ihopa sig en stund, ger viss konsistens t ex pasta kan vara med i vanlig form
2 MRE som kan vara hård-konserv (metalburk) eller mjukkonserv (påse) - kompeltta mat som inte kräver tillfört vatten, båda kan värmas på olika sätt och vissa kan även ätas kalla
3 Pulver som ger näringsdryck när det blandas med vatten, mer inriktad på att vara komplement till träning

Jag gissar att en ovan mage regerar på alla tre varianterna och råder den som vill köra det på tur provar lite hemma först och ser hur just den egna magen reagerar så man vet vad som väntar.

/Patrik
 
Funkar som vanligt på frystorkad mat, det är ju ofta en hyfsat stor del pasta eller ris i portionerna.

Hade däremot vissa "problem" med gainers/proteinpulver när jag körde med det..

Funderar på hur det blir med närings/energi upptaget om pulver maten passerar för fort genom kroppen?
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.