Packning - vandring med pulvermat

Tänkte fråga om det är någon som använder någon form av måltidsersättning när det vandras i fjällen. Alltså hur många som tar pulver och blandar med vatten istället för att starta köket och laga till varm mat.
Jag ser fördelar med pulver:
- Det är enkelt
- Det tar inte för lång tid (om man vill komma iväg lite snabbt)
- Man slipper mer omfattande disk

Nackdelarna som jag ser det är inte så många, men jag fördrar pausen som köksfixet ger och att kunna tugga på någonting. En paus på en vandring tar man av flera olika anledningar.

Jag vill avsluta med att säga att jag inte är en pulvermänniska, utan tycker om att laga till min mat och sitta och njuta av stillheten och avkopplingen som köksfixet ger.

Kört pulver i några år som frukost/lunch. Tycker om just att det är smidigt och går fort, och är rätt gott dessutom.

Kan förstå att det är trevligt med mer av en paus dock och lite fix och trix. Min frukost/lunch till årets turer kommer bli typ 100g pulver, en wasa sandwitch och en dubbel bar typ snickers. Landar på runt 800 kalorier med den setupen.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kört pulver i några år som frukost/lunch. Tycker om just att det är smidigt och går fort, och är rätt gott dessutom.

Kan förstå att det är trevligt med mer av en paus dock och lite fix och trix. Min frukost/lunch till årets turer kommer bli typ 100g pulver, en wasa sandwitch och en dubbel bar typ snickers. Landar på runt 800 kalorier med den setupen.
Är det proteinpulver man äter på gymmet typ eller?
Är det billigare än vanlig frystorkad mat? annars kan man väl mixa såna för ännu snabbare uppblötning kanske.

själv är det mest pulvermos jag äter i pulverform och lite bärpulver i frukosten.

En kollega vandrade med två väninnor som enbart åt Huel under turen. Tanken var väl att det var lätt att laga och bära..
Enligt henne var dom rätt trötta på smaken och även trötta energimässigt..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips