”Bara vara vid en brasa” en gång i månaden

Kanon idé, brukar inte bli brasa mer än när man är ute och har en fiskehelg och inte alltid då heller.

Hmm, kanske läge att byta min profilbild, den är väl över 20 år nu....
 
Ett bra tipps om man vill laga lite god mat när man sitter vid brasan är att köpa sig en gjutjärnspanna med ihåligt skaft på Loppis och hugga till en gren som skaft.

Kolbulle med fläsk och lingon är bara en av höjdarna som lämpar sig att spisa om man vill ha lite omväxling till grillkorven. :)

Tack för tipset! Har letat efter en kastrull att bara ställa i elden, tänkt att värma vatten i. Kikat på loppis och second hand. Har då hittat en massa kopparkaffepannor - kan de vara ok att ställa i elden? De är väl tänkta att stå över öppen låga på spisen? De borde ju vara bättre än kastrull... Men så har jag blivit osäker om dessa kopparkaffepannor bara är tänkta som dekoration, klarar de en brasa? Vissa har en grå metallfärg på insidan, är det förzinkning? Pannan är tänkt att använda vid dessa enstaka brasor, inte dagligt bruk.
 
Härligt! Jag är en riktig eldälskare och sitter ofta vid en eld, både ensam och med sällskap. För mig och mina nära och kära är det ett sätt att umgås. Det blir en hel del matlagning också. Vissa stunder blir oförglömliga minnen som då vi stekte plättar över elden medan stora flingor singlade ner i julenatten. Andra brasstunder flyter i minnet in i varandra men jag njuter av dem varenda gång. Tror däremot inte jag har fotograferat en enda gång, jag har annat att tänka på.

Jag skulle spontant inte använda koppargryta men kan inte vetenskapligt argumentera denna sak. Är det inte någonting med varmt vatten och koppar? Vem kan förklara?
 
Tack för tipset! Har letat efter en kastrull att bara ställa i elden, tänkt att värma vatten i. Kikat på loppis och second hand. Har då hittat en massa kopparkaffepannor - kan de vara ok att ställa i elden? De är väl tänkta att stå över öppen låga på spisen? De borde ju vara bättre än kastrull... Men så har jag blivit osäker om dessa kopparkaffepannor bara är tänkta som dekoration, klarar de en brasa? Vissa har en grå metallfärg på insidan, är det förzinkning? Pannan är tänkt att använda vid dessa enstaka brasor, inte dagligt bruk.

Kopparkärl ska vara förtennade på insidan av hälsoskäl för att man inte ska få i sig Kopparoxsid, Tenn har låg (typ lite drygt 200 grader) smältpunkt så jag skulle nog inte rekomendera det över öppen eld då tennet i värsta fall kan smälta där det inte finns vätska och hamna i maten.


Kör med gjutjärn eller rostfritt i stället.
 
Kopparkärl ska vara förtennade på insidan av hälsoskäl för att man inte ska få i sig Kopparoxsid, Tenn har låg (typ lite drygt 200 grader) smältpunkt så jag skulle nog inte rekomendera det över öppen eld då tennet i värsta fall kan smälta där det inte finns vätska och hamna i maten.


Kör med gjutjärn eller rostfritt i stället.

Tack! Får leta vidare... Blev lite sugen på en brasa nu, kanske ska packa och ge mig ut...
 
Karolina,
jag tycker du ska skaffa dig en trebent så kallad fältugn (Dutch Oven på utrikiska) från amerikanska GSI.
De gör sin version i hårdanodiserad gjutaluminium, vilket är MYCKET lättare att bära med sig (på den typ
av utflykter du siktar på) än alla konkurrenters motsvarigheter i gjutjärn. Det är rätt många kilo i skillnad
mellan samma storlek gjutaluminium och gjutjärn...

Aluminiumversionen tål torrkokning nästan lika bra som järnversionerna - de ska ju bägge kunna
fungera som ugn för t.ex. brödbak etc. Jag har en sån "GSI Dutch Oven" en 12" i HA aluminium (hm,
jag borde kanske skriva aluminum - eftersom den är amerikansk... ;-) ). Jag har kombinerat den med
en lätt modifierad* locklyftare från tyska Petromax. Jag har aldrig ångrat de köpen!

HA Aluminium är klart mycket lättare än gjutjärn!!! Funkar klockrent att såväl baka i som att tillreda an
långkoksgryta - eller att bara koka upp några liter vatten över öppen eld / glödande kol...

Det finns mycket ute på nätet om fältugnar, här är en kille som jämfört Al med Fe... Och här har du
GSI's egen hemsida
i ämnet. Det finns en mindre 10" version också, men den har inte benen på
undersidan. 12-an rymmer ~5,9 liter, väger ~2,8 kg och 10-an rymmer ~2,75 liter, väger ~1,7 kg

Petromax locklyftare, som är både fiffigare och hanterbarare i.o.m. att den håller fast locket
- vilket de vanliga trebenta järnkrokarna som bara lyfter locket inte gör.

Jag köpte min GSI på XXL i Uppsala och Petromaxen på postorder från någonstans som jag inte
kommer ihåg just nu.
/Odd

* Kortade av, och återsvetsade, den lodräta krokstången så att den grep ytterligare lite fastare i GSI-
locket, som den ju inte är måttad för - den är avsedd för Petromax tunga fältugn i gjutjärn...
 
Hej
Här är min rapport från februari.
Jag har haft flera brasor men då det är blött i skogarna och jag är för lat för att släpa ved hemifrån har inte "bara-vara"-känslan uppstått vid eldarna.
Denna kunde jag dock betrakta i lugn och ro några timmar..
 

Bilagor

  • 20210217_182252.jpg
    20210217_182252.jpg
    225.9 KB · Visningar: 87
Mars
Ledig en vanlig onsdag. Strålande sol. Barnen i skolan. Dax att sitta vid en brasa och prova kastrullen!
D7C6FC16-BD4B-4F57-AB78-B33E69877CDB.jpeg

Tog mig ut till Hjälstaviken och blev positivt överraskad! Varierande natur med klipphällar, berg, sjöängar och mer tillrättalagda områden med spänger. Klart ett ställe att återvända till. Med mig hade jag några vedklabbar och mitt loppisfynd; en kastrull avsedd för gasspis med ett udda lock. Hittade en eldstad som gjord för att ställa kokkärl på. Och det tog förvånansvärt kort tid att att koka upp vattnet till te och gröt. Den här kastrullen får definitivt följa med ut till brasorna i fortsättningen (och gasköket får stanna hemma 😏). Nästa sak att hitta blir en stekpanna...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Det ska vara gött att leva. Utrustning Allmänt om friluftsliv 12
erik___ Tips om utflyktsmål där sjöflyg kan vara lämpligt Allmänt om friluftsliv 11
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
goldy_a Är det normalt att vara ensam? Allmänt om friluftsliv 180
Gurragurragurra Drickbart vatten vid Dainanäs (Vilhelmina)? Allmänt om friluftsliv 1
Tomppen Etikett vid bastu Allmänt om friluftsliv 43
mThureson Rastskydd/stugan vid Bredåsjön, Rogen Allmänt om friluftsliv 4
cloud76 liggunderlag av skumplast vid vintertältning Allmänt om friluftsliv 7
brigas Tempus vid naturskildring Allmänt om friluftsliv 25
oscar.nystromer Svårt att klä sig i hällregn vid aktivitet Allmänt om friluftsliv 37
rwalb Fjällstationernas arrende vid Sylarna och Blåhammaren omförhandlas om tre år. Allmänt om friluftsliv 33
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
Askel Kutym vid iordningställd lägerplats? Allmänt om friluftsliv 5
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
livetsgodaienbraförpackning Tältvandring vid Lofoten Allmänt om friluftsliv 5
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
prospicientia Lederna vid Treriksröset. Allmänt om friluftsliv 10
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
Gråbuse Tips turer/längskidsturer Åre/Östersund vid nyår? Allmänt om friluftsliv 3
Sezziyanen Helgcamping vid första snön! Allmänt om friluftsliv 0
MarkusF Gränsen vid tältförbud Allmänt om friluftsliv 49
Brauer Värmehållning på vintern vid läger Allmänt om friluftsliv 13
Softboll Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping? Allmänt om friluftsliv 13
89an Campa vid sjö? Allmänt om friluftsliv 7
Bruntus Vandrings platser vid Boden? Allmänt om friluftsliv 13
Suedish Vandring vid grövelsjön? Allmänt om friluftsliv 2
Brune Svensk matematikprofessor död vid bergsvandring i Oman Allmänt om friluftsliv 1
avslutad201208 Fjällvandrare borta vid Kebnekaise.. Allmänt om friluftsliv 2
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lassobosso Campa vid sjö nära göteborg Allmänt om friluftsliv 5
museo12 Logik vid pulsträning Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.