Packluckor till hembygge

Jag håller på att bygga en Hunter och jag ska börja att lägga däcket. Därför har jag lite funderingar kring det här med packluckor. Till mitt förra bygge använde jag neoprenkapell från Prijon och ovanpå det träluckor. Det ser hyfsat bra ut och är 100 % vattentätt. Enda nackdelen är att det kostar lite extra vikt att bygga upp minisargar.

Därför har jag tänkt använda fabrikstillverkade luckor till Hunter, jag hoppas i alla fall att det blir lättare :). Då gäller det ju bara att hitta något som passar...

Becksons luckor ser ju helt okej ut och dom ska vara helt täta. Fast de är i minsta laget, öppningen på den största är lite drygt 190 mm i diameter.

Kajaksports luckor finns i lite större storlekar, men då bygger dom lite på höjden...

Är det någon som har tips eller synpunkter på det här med fabrikstillverkade luckor så får ni hemskt gärna dela med er.

/Anders

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
laggar; sa:
Jag håller på att bygga en Hunter och jag ska börja att lägga däcket. Därför har jag lite funderingar kring det här med packluckor. Till mitt förra bygge använde jag neoprenkapell från Prijon och ovanpå det träluckor. Det ser hyfsat bra ut och är 100 % vattentätt. Enda nackdelen är att det kostar lite extra vikt att bygga upp minisargar.

Därför har jag tänkt använda fabrikstillverkade luckor till Hunter, jag hoppas i alla fall att det blir lättare :). Då gäller det ju bara att hitta något som passar...

Becksons luckor ser ju helt okej ut och dom ska vara helt täta. Fast de är i minsta laget, öppningen på den största är lite drygt 190 mm i diameter.

Kajaksports luckor finns i lite större storlekar, men då bygger dom lite på höjden...

Är det någon som har tips eller synpunkter på det här med fabrikstillverkade luckor så får ni hemskt gärna dela med er.

/Anders

Jag har byggt en kavat och har problem med luckorna. Skulle jag göra om det idag skulle jag defenitivt göra med rullstängning på undersidan av däcket. Detta bör nog göras innan däcket limmas ihop med skrovet. Har funderat på att fästa nylon mot luckornas kant med hjälp av en aluminumlist. Nackdelen är att det blir bultskallar på däckets ovansida runt öppningen. Men de kanske bara ser ut som inramning till det utsågade lucklocket? Denna lösning borde vara lättare än att limma upp en sarg.

/Jonas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips