vattentätaskott och nylontyg till packluckor

Har tyvärr börjat hitta lite skavanker i kajaken pga min byggteknik känns det som. Så tänkte kolla lite saker mot er och gärna få lite byggtips.

Byggde de vattentäta skotten i uretanskum. Jag fick sätta dit de efteråt att jag limmat ihop skrov och däck då de inte passade varandra helt perfekt så allting fick måttas in efteråt. Nu visar det sig att både för- och akterskotten har fått stora sprickor i vertikal led. Det främre föröver och det aktre baköver. Funderar på om detta beror på att skotten sitter alldeles för taight till skrovet, att det inte har tillräckligt med rörelsefrihet. Hur står det till med det, hur taight skall skotten sitta?

Det främre skottet har även släppt lite då jag även använder det som fotstöd. Jag lade inte in en granbit i det men funderar på att göra det nu. Jag fäste skotten med vanligt silikon om jag kommer ihåg rätt. Behövs det något speciellt silikon för att fästa mot epoxi skiktet eller kan frigolitlim fungera?

Sen packluckorna. Tänkte bygga en rullstängning nu. Har ett nylontyg jag tänkt att använda. Vad för sorts lim krävs för att fästa nylon mot trä? Planerar att lägga en distanslist i plywood mellan däcket och tyget så att det bli ett "laminat" i följande ordning:

-däck-plywood-nylontyg-plywood

Tack på förhand
Andreas
 
Sikaflex 292 fungerar perfekt som lim nylon-trä. Tyvärr finns den bara i 300 ml patroner men Sikaflex 291 fungerar nästan lika bra och finns i småtuber hos båthandeln. En bra sak med Sika jämfört med silikon är att Sika är övermålningsbart och att det går att värma bort om man behöver och sen lägga på nytt. På glasfiber tvättar man med aceton men det kanske du inte ska göra på trälacken (eller är det epoxy?). Maskera av istället åt bägge håll.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.