Packlista

ser bra ut

Du verkar ha prioriterat rätt.
Nu kommer det svåra
Packa bara det med A framför.

Jag skulle lägga till skärmförsedd huvudbonad på A listan. Men det är för att jag har ljuskänsliga ögon ("snöblind" 2 ggr). På kalfjället kan man råka ut för strålande sol i en vecka eller snöstorm runt midsommar... så bandanan skulle ryka för kepan.
Är du vän med compeed? i annat fall lämna den hemma (nu får jag säkert stryk igen). Leukoplasten fungerar bra om du ser till att ta hand om dina fötter omedelbums. felaktig timing på compeed kan skapa riktigt otäcka sår.

Om klockan är digital... lämna den hemma, du har ju klocka på nallen... med den kan du ringa fjällvädret. Smhis radiorapporter är aldeles för grova för att vara behjälpliga vid tveksamt väder.
Spegeln... syftkompass med spegel (har sagts tidigare... alla borde ha en sån)

Gåstavarna skulle bli A på min lista (funkar bra att spjäla ett brutet ben med eller att använda som kryckor) Mina har räddat mig från fall ett flertal gånger!

Microhanduken skulle få följa med mig... det är så liten vikt om du bara kör A i övrigt, och kan vara bra för att få bort ev. kondens från tältinsida.

Vantarna skulle jag ta av hantverkarmodell (den slimmade montage-varianten)

BZ/
 
Nåja, det finns ju gott om ställen där det är svårt att komma åt vatten under några timmar, om man t.ex ska över ett jobbigt stenpass eller är uppe på en riktigt platt högplatå. Flaska skulle jag alltid ta med mig.

Själv kör jag numera med en flaska för sportdryck, från Stadium. På fjället kan man av nämnda skäl behöva kanske 1/2 liter. Jag tycker dock om att ha en liter stående i absiden över natten, att ha till morgonmålet. Till middagsmålet behöver jag minst 1 1/2 liter.

(på kontinenten har jag därför också med en 1/2 liters läskeflaska, e.d. - det kan vara svårare att hitta läger på bekvämt avstånd från bäcken. Dessutom är det vanligare med långa vattenfriga passager.)
 
Jag kan inte sluta roas av att lättviktshysterin sträcker sig så långt som till att en 0,5 PET-flaska,en bok och en liten handduk betraktas som onödig lyx. Det finns ju diken på båda sidor av vägen...


Jag kunde ha med 10.000 Franken i reskassa till Schweiz men jag har mycket, mycket mindre. Det är kanske inte så många gram jag sparar, men så hysterisk är iallafall jag.
 
Jag är ledsen att det blev sån debatt om vatten. Allt gående är individuellt och alla har olika meningar om vad som är nödvändigt så man måste prova själv. Jag har efter många års vandringar och även 5 år som fjälljägare hittat ”min” packning. För 10-14 dagars ensamgående brukar jag hamna på runt 20 kg inkl mat. Att jag inte har vattentillbehör med mig beror på att jag aldrig varit utan vatten ,inte ens i Padjelanta i extrem torka. Jag dricker när det finns och slår aldrig läger utan vatten i närheten och fyller kokkärlen i absiden innan jag lägger mig. Nog om detta.
Byt gärna ut ståltråden mot lite silverteip istället, med den kan du laga det mesta även repor i kläder el liknande.Det räcker med en meter el så.
Sand fungerar helt Ok att diska ur matkärlen med.
Små förpackningar av tandkräm resp tvål.
Med en ”överlevnadskniv” klarar du det mesta. Liten kniv, skrivmejsel ,avbitare , tång om du t.ex skulle få en fiskekrok fast i någon kroppsdel.
Vattentäta packpåsar alt packa olika grejor i vanliga icakassar
Lägg vanliga tändstickor o plåndelen i en burk som vanliga filmrullar kommer i så har du en vattentät lösning , eller en engångständare.
Lanterna ? Har du ett normalt fjälltält får du ingen kondens i innertältet och torkar du yttertältet under tiden du gör morgonbestyren blir det torrt. Regnar det kan du aldrig få bort kondensen i alla fall. Värme, på sommaren behövs det inte. På vintern räcker ett par värmeljus för att hålla värmen i ett tält över 0.
Mobiltelefon, finns nästan ingen täckning i fjällen men OK kanske finns det längs de vanligaste lederna?
Termos? Lika enkelt ta fram spritköket och värma.
Sittunderlag, regnar det inte bör du nog kunna hitta en sten eller sätt dig på ryggsäcken.
Slutligen, ta gärna med en liten anteckningsbok och för dagbok var du gått och hur det varit, minnet är kort. Jag har gått på många ställen i fjällen och kommer inte ihåg mer än att jag varit i det och det området förrän jag hittar mina böcker med anteckningar om vägar, övernattningsställen mm, då kommer allt igen.
Ha en bra tur och försök få så få kilon som möjligt , det uppskattar du efter någon timmes vandring.
 
.
Är du vän med compeed? i annat fall lämna den hemma (nu får jag säkert stryk igen). Leukoplasten fungerar bra om du ser till att ta hand om dina fötter omedelbums. felaktig timing på compeed kan skapa riktigt otäcka sår.
/

Ska försöka hinna ge mina kommentarer på den nya packlistan ikväll, men tillsvidare tänker jag hålla med om ovanstående. Om man svettes mycket och/eller har lite glappande skor förvandlas compeed lätt till en kletig korvig massa som mest gör saken värre. Leukoplast räcker om du är uppmärksam.

Och: Oavsett vad man pratar om för resa så är det alltid skönt att ha med sig en karta Dimor i apoteket. Ballar magen ur så är det skönt att kunna ta sig vidare ändå utan att lämna ett spår efter sig.
 
Får se om denna länk funkar

Montage-handskar är det jag tänker på.
Torkar fort fins från många leverentörer. kostar inte skjortan & 50 som de spring/cykel och specialhandskar gör. Gå in i en bygghandel och prova

Julas utbud

clasan

BZ/
 
Ska försöka hinna ge mina kommentarer på den nya packlistan ikväll, men tillsvidare tänker jag hålla med om ovanstående. Om man svettes mycket och/eller har lite glappande skor förvandlas compeed lätt till en kletig korvig massa som mest gör saken värre. Leukoplast räcker om du är uppmärksam.

Och: Oavsett vad man pratar om för resa så är det alltid skönt att ha med sig en karta Dimor i apoteket. Ballar magen ur så är det skönt att kunna ta sig vidare ändå utan att lämna ett spår efter sig.

Jag kollar Dimor. Återkom gärna senare om du har möjlighet, jag uppdaterar allt eftersom.

Tack!
 
Tack för tipsen! Uppdaterar det mesta. En fråga kring handskarna, har du någon länk/märke/modell att tipsa om?

Själv har jag neoprenhandskar, typ kajakpaddlings.
Det negativa är att händerna blir lite "svettiga" efter ett tag, men jag använder dom inte så ofta, fryser iaf inte om händerna om det är kallt och regn.

Regnkläder var upp tidigare.
Själv har jag en jacka (typ GoreTex) och byxor i tunnt vattenavvisande tyg (torkar på en kvart). Jag har upptäckt att jag blir lika blöt av svett som av regnet, så jag kan lika gärna vara utan regnbyxor.

/Ulf
 
Såna där montagehandskar både med och utan vinterfoder har jag kört med i några år. Jag tycker att de är kanon och för 50-60 spänn vågar man vara lite vårdslös med dem kring eld och annat. Suveräna när man är ute med hunden också.

903095-jpg.jpg



Montage-handskar är det jag tänker på.
Torkar fort fins från många leverentörer. kostar inte skjortan & 50 som de spring/cykel och specialhandskar gör. Gå in i en bygghandel och prova

Julas utbud

clasan

BZ/
 
Jag tycker att regnbyxor är något du absolut bör ha med dig. Vid riktigt ruggigt väder är det inte kul med bara byxor i G1000. Kan också vara bra att ha som ombyte och väger inte särskilt mycket.

Kartfodral kanske kan kännas som lite lyx, men efter att ha vikt en blöt karta några gånger har den en tendens till att falla sönder. Ofta är det i dåligt väder man har behov av att titta ofta på kartan.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.