packa ryggsäck - vandring - hur gör ni för att få plats?

Ja det där med storlek på ryggsäckar har spårat ur en hel del.

Man tittar på en ryggsäck som heter typ "Trekker 55" och sen läser man "Packvolym: 38 liter" under specifikationen.

Nu verkar iofs Clas O verkligen specificera volymen (och räknar man ihop yttermåtten blir det 68 liter, så totalvolymen verkar stämma).

Men sen påverkar ryggsäckens form väldigt mycket. Knepet att låta sovsäcken fylla ut botten ordentligt är också smart, jag tror man kan tjäna in närmare 2 liter på den manövern.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ja, det är en mycket bra fråga. Det var inte ovanligt alls att sådana kringliggande småvolymer
räknades in i storleksangivelsen... Så har det nog alltid varit - det var mer lättsålt med en stor
angiven volym på vandrings-, för att inte tala om på expeditions-, säckar.

Gott om plats

Jag köpte lätta prylar förra året. Allt var nytt förresten. De gamla sakerna hade gjort sitt.

Någonting jag funderade på innan jag handlade var hur stor ryggsäcken skulle vara. Jag läste mycket här i olika trådar och kom fram till att jag inte behöver minimera volymen för att ryggsäcken ska bli några gram lättare.

Så det blev en Osprey 88 liters, vilken jag är supernöjd med. Allt får plats i den. Bra tycker jag som är ute mer än en vecka i stöten.

Jag valde Ospreyen för att den har så många fickor och vägar in i den. Inte bara en öppning i toppen.

Så, jag prioriterade volym och rymlighet före trångt och en lite lättare ryggsäck. Noterbart är dock att 88 litersryggan inte är tung.

Ja, storleken bidrar inte så mycket till vikten, volymen ökar väl med kubiken av yttermåtten (eller nåt sånt), så om alla sidor dubblas blir volymen 8 gånger större (medans det bara blir 4 gånger mer tyg?)

En ryggsäck på 50 liter och 1000 gram blir ju 20 gram per liter. Då skulle ju en 70-liters väga mindre än 1400 g (bärsystemet, som ofta är en tung del, ändrar ju kanske inte vikt för att säcken blir större, och volymen ökar som sagt var mer än mängden tyg).

Hej
Hur gör man för att packa en ryggsäck så man får plats.

Har en askalit 65l
Har hängmatta, sovsäck, lite småutrustning(prylar), UQ och ett ombyte.... den blir tvärfull....

tittat på vad folk tar med sig när de går på vandring men folk har ju sjukt mycket prylar... jag har inget kök eller mat med mig men min ryggsäck är tvärfull....

går folk runt med saker i händerna?
kan ju plocka ur typ sovsäck och UQ och hänga på utsidan av ryggsäcken då de är lätta...

hur gör ni?
skulle behöva tips :)
För låglandsvandringar där man är "generös" med vad man tar med sig är ganska utrymmeskrävande. En syntetsäck för vinterbruk har man tagit anselig plats även i en stor rygga. Kör för den typen av vandringar en Berghaus Crusader och tycker också att utrymmet tryter om både syntetsäck, hängmatta, tarp, quilt och allt annat ska med. Tyvärr finns det inget annat att göra att skaffa en större ryggsäck eller tänka om hela systemet. Typ dunsovsäck och tält. Men sova hängmatta är skönt, så sluta inte med det. Men fundera på om det är ett bra system och om du kan banta bort något eller skaffa en större rygga.

Tycker det går att få ner volymen om en inte tar med så mkt prylar och om en använder grejer med liten volym. Så här såg min 24l ryggsäck ut inför solotur genom Sarek i somras, inkl 3 dagars mat. Efter 1 dag behövde jag inte ha nån drybag utanpå ryggan.

Är lite nyfiken på vad som finns packat inuti, kan du berätta lite om vad du hade med dig?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips