Packa lätt - rätt eller brist på vett?

Ständigt denna vikthets.

Har ni inte förstått att volymen och lastfördelningen är viktigare.

Ja, hur man packar i säcken kan hjälpa eller stjälpa en tur.

Vad gäller volym kanske det går att finna undantag, men samtliga av mina prylar som jag skaffat för att de är lätta har ju också en mindre volym än de tyngre alternativen, enda undantag är Neoair som faktiskt är tyngre men mindre än ett cellplastalternativ.

Om det är vikthets att ha som mål en lätt basvikt på ca 4 kg, så ok, jag personligen kommer att vara i mål då, men håller med om att det finns de som har lättare packning som mål, inte som medel.
De har ju sin motsats i de som säger att de inte vill bära onödigt tungt, bara allt i packningen är identiskt med vad de alltid haft med sig.

De allra flesta ligger väl lite i mitten, med en blandning av hänsyn, bland annat komfort, vikt, ekonomi, ergonomi, värme, enkelhet och säkert 10-tals andra faktorer om man tänker efter tillräckligt länge.
Letar man bara efter det absolut lättaste av allt kan man väl få en baspackvikt på under ett kilo, men då fungerar den ju bara på ett ganska begränsat utval av turer.
 
viktonanister som tycks tända på att prata om gram.. smek er själva... Är det svårt att förstå att det finns folk som både kan och vill bära tungt? vad är problemet om ryggan väger 25-30 kg om den som ska bära njuter av milen lika mycket som "prylbögarna" som jagar gram..

Hej, det är inget problem att någon trivs med att bära tungt, se inledande inlägg.

Jag ska inte prata för alla som gillar att bära lätt, men för egen del gillar jag att diskutera lätta prylar för att få inspiration till eventuella byten och förnyelse av utrustningen.
Att då inte nämna vikten med gram är ganska meningslöst, t.ex min sovsäck är jättelätt, min också.. det blir som diskussionerna 3-åringar har i sandlådan om vems pappa som är starkast. :)

Vill man bära tungt är problemet mera lätt att lösa, köp en ryggsäck 100+ liter ryggsäck, fyll på med alla för säkerhets skull prylar, rent klädbyte varje dag istället för att tvätta etc.
Blir det inte tillräckligt tungt, bär extra vatten, fyll på med sten, bär med veden etc.
Och tycker man att det är jobbigt med viktonanister kan man alltid se till att undvika en sida döpt till "lättpackning" . ;-)
 
Hej, det är inget problem att någon trivs med att bära tungt, se inledande inlägg.

Jag ska inte prata för alla som gillar att bära lätt, men för egen del gillar jag att diskutera lätta prylar för att få inspiration till eventuella byten och förnyelse av utrustningen.
Att då inte nämna vikten med gram är ganska meningslöst, t.ex min sovsäck är jättelätt, min också.. det blir som diskussionerna 3-åringar har i sandlådan om vems pappa som är starkast. :)

Vill man bära tungt är problemet mera lätt att lösa, köp en ryggsäck 100+ liter ryggsäck, fyll på med alla för säkerhets skull prylar, rent klädbyte varje dag istället för att tvätta etc.
Blir det inte tillräckligt tungt, bär extra vatten, fyll på med sten, bär med veden etc.
Och tycker man att det är jobbigt med viktonanister kan man alltid se till att undvika en sida döpt till "lättpackning" . ;-)

"Packa lätt - rätt eller brist på vett?" eller så kan man undvika att kasta in en brandfackla om man inte vill att det ska ta sig..
 
Ge mig ett enda vettigt argument att bära tyngre än nödvändigt. Eller hur en tyngre packning på något sätt är bättre.

Kommer du längre distans? Är den bekvämare att bära? Medför den större säkerhet?

Jag som själv bär lätt packning får med tungt hjärta nämna Bjørn Dæhli som gick långa fjällturer med tung packning som en stor del av sommarträningen. (Har dock inga siffror på vad "tung packning" och "långa turer" innebär rent specifikt.

Han är ju dock den näst mest framgångsrika vinterolympiern genom tiderna, så han hade en god vinst av sin tunga packning.

För oss vanliga människor kan jag dock inte komma på något som skulle göra tyngre bättre. :)
 
Att någon förfäktar en annan uppfattning än den egna innebär inget "hån", så det spåret kan du genast släppa. :)

Poängen är att det förvisso är skönare att bära mindre, men den vinsten måste sättas i relation till det man förlorar i form av komfort, funktion och framförallt dyra penningar, och det sista blir ofta ett hinder för idkandet av friluftsliv.

Det är bara att läsa vilken utrustningstråd som helst, där rena nybörjare oftast får rådet att välja den lättaste möjliga prylen, om den så kostar dubbelt så mycket. Jag kan förstå det om vederbörande avser att ställa upp i ett fjällmaraton eller tänker gå två månader utan kontakt med civilisationen då varje gram är ett gram mindre mat. Men när det gäller en vecka i Abisko eller rentav Sörmlandsleden då tycker jag att viktfokuseringen enbart är av ondo.
Lämna hellre hemma onödiga grejor om nu vikten verkligen är ett problem.

Tycker jag, och jag har absolut respekt för att andra tycker annorlunda. Det är en intressant diskussion där inga absoluta "rätt" eller "fel" finns, men det skall fördenskull tillåtas att argumentera för olika ståndpunkter utan att man börjar prata om hån och liknande.

Vi skall också komma ihåg att detta är en fråga som innebär en mycket stor marknad för tillverkare av prylar, och det kan därför finnas en annan anledning till att vikten nästan alltid lyfts fram i reklam, tidningsartiklar etc... Dvs "dina gamla grejor är för tunga - köp nytt!" :)

Bra sagt med respekt för andras åsikter.

Jag tycker däremot att en nybörjare har en unik möjlighet att skaffa en lätt och bra packning, då ingenting ska bytas ut, utan allt måste ändå införskaffas.
Jag hade nog varit nere i min målvikt på packningen för länge sedan om jag inte ville slita klart på de prylarna jag redan äger. Sedan vänta på lite födelsedagar och annat att ge vidare mina halvtunga prylar.

Att marknadsföringen går mot lättare prylar tycker jag är bra, men undersök alternativen, de stora tillverkarna verkar ju köra Bubka-stuket, minimala rekord, deras ultralätta tält t.ex är ibland mindre än 1/2 kg lättare än den normala varianten, det blir många tält att köpa för att komna ner från 3 till 1 kg. :)
 
"Packa lätt - rätt eller brist på vett?" eller så kan man undvika att kasta in en brandfackla om man inte vill att det ska ta sig..

Jag eftersöker mycket riktigt debatt, typ Min 25-kilospackning är optimal pga blablabla, Nej, 10-kilosoackningen är bättre eftersom den gör att jag kan blablabla.

Vill man kasta skit omkring sig kan man ju alltid bli politiker.
 
Jag eftersöker mycket riktigt debatt, typ Min 25-kilospackning är optimal pga blablabla, Nej, 10-kilosoackningen är bättre eftersom den gör att jag kan blablabla.

tycker egentligen allt kokar ned till om man kan få det man själv anser komfortabelt och säkert med en viss vikt så är det ju bättre än motsvarande tyngre.

själv skulle jag kunna bära 30 kg om jag visste att jag skulle vandra en dagsmarsch och sedan ha ett basläger och göra dagsturer från det. Annars föredrar jag en vikt som känns ok för mig när det gäller komfort och säkerhet. oftast ligger den mellan 10-14 kg beroende på hur länge jag ska vara ute, och då är jag inte extrem. Skulle inte använda tarp exempelvis. men det är mitt val, alla prioriterar olika.
 
Tråden inleds såhär: "Diskussionen om lättvikt brukar alltid hamna i dikena" och så verkar det väl ha blivit. Folk som går igång och blir upprörda för att andra väljer att bära lätt!

Jag packar lätt av följande orsaker:

* Det är en skön och befirande känsla att ha allt jag behöver men inget jag inte behöver. Observera att lättpackning inte bara handlar om att ha lägsta vikt på varje pryl utan lika mycket att ha planerat och tänkt igenom om man behöver pryl x eller ej.

* Det är roligare att gå med lätt packning
* Jag kommer längre med samma ansträngning
* Jag behöver inte luta mig fram lika mycket för att kompensera ryggsäckens vikt

Och för att inte bli påhoppad och beskylld för att var klen så kan jag avslöja att jag är en av världens starkaste män (det säger iallafall min son). Skämt åsido men jag har släpat 85 kg människa (inte mig själv) på skogstigar, vandrat ett marathon på skogstigar med packning på < 7h så anledning att jag väljer lättpackning har inte att göra med att jag är klenare än medelsvensson.

Ibland bär jag fortfarande tungt, tex när jag måste bära vatten och tält till hela familjen, det är också trevligt. Men den tunga packningen känns ungerfär som att cykla i skogen på en militärcykel jämfört med att göra det på en modern MTB. Båda funkar men jag vet vilken som ger bäst känsla!
 
Ibland bär jag fortfarande tungt, tex när jag måste bära vatten och tält till hela familjen,

Men samtidigt är det väl så att även om din ryggsäck är tung i det läget så är de flesta saker i packningen lätta?

Det händer att jag har tung ryggsäck också, men hade jag inte varit "lättpackare" så hade ryggsäcken i de lägena varit ännu tyngre.

Säg att man har en grundpackning som väger 8 kg och sen har man med sig 15 kg fotoutrustning, mat och vatten (totalt vikt 23 kg). Hade grundpackningen vägt 18 kg så hade den totala vikten blivit 33 kg.
 
Jo men det var det jag menade. Bara för att du släpar med familjetältet så packar du inte ner porslin, gjutjärnsstekpanna och såna grejer, du byter inte ut den lätta dunsäcken mot en 4-kilos syntet etc.

Det är ju så att det är ju inte ett dugg svårt att få ihop en tung packning som "fungerar" (bortsett från att den blir jobbig att bära), tycker man att packningen är för lätt går det som sagt var alltid att ta med några tegelstenar (eller som en tjej jag fjällvandrade med, hon hittade en fin sten på 2 kg som hon släpade med hem...), packa ner lite extra kläder eller ta med massa extra vatten.

Det är ju därför det inte finns några trådar om "hur packar man tungt". Det finns inte heller några trådar om "hur paddlar jag långsammare", "hur kan jag gå kortare" eller "hur kan jag frysa mer".
 
Ständigt dessa tegelstenar...

Funderar på om det finns någon koppling mellan frågan om allemansrätten och den om lättviktspackning.

Det finns vad jag förstår bara någon enstaka här som anser att allemansrätten bör begränsas för vanligt normalt friluftsliv.

Det finns vad jag förstår ingen som förespråkar tegelstenar (som det ofta nämnts) som en normal del i en normal packning för friluftsliv. Ända talas det om tegelstenar.

Om jag förstått saken rätt är väl enigheten påfallande över synen på allemansrätten ( för en normal person som vistas i skog och mark och inte ett kringresande cirkussällskap kanske jag måste förtydlig så att alla förstår vad som avses).

Och visst är väl det så att enigheten är påfallande över att det är bättre att bära en mindre vikt än en tyngre om det gäller likvärdig utrustning.

Det är intressant att läsa om listiga sätt att reducera vikt. Det är mindre intressant att läsa inlägg efter inlägg om själva synpunkten huruvida mindre vikt är lättare än tyngre vikt.

Inte heller är dessa ständigt återkommande tegelstenar något som lyfter frågan på ett konstruktivt sätt och inspirerar. Snarare att man suckar uppgivet hur vissa orkar släpa med sig ständigt dessa argument-tegelstenar i ett annars intressant ämne.

Slå in öppna dörrar heter väl talesättet men här handlar det väl snarare om bomba sönder hela dörren med tillhörande dörrkarm.

Jag tycker det är lärorikt med ett sunt utbyte av erfarenhet och föreslår tråden håller sig till tråden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johan5588 Grunderna i "Packa lätt" ? Lättpackning 38
tsd packa tält Lättpackning 3
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 365
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 26
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...