Du har inte funderat på en liten tennbägare istället för glaset? De finns nog rätt lätta. Botanisera på närmsta loppis.
Kan vara svårt att veta att man får blyfritt tenn på loppis, och dricka ur en bägare som innehåller bly är inte att rekommendera.
Du har inte funderat på en liten tennbägare istället för glaset? De finns nog rätt lätta. Botanisera på närmsta loppis.
Jag förstår, tror jag.
Någon liten slack på säkerheten kan tolereras om vinsten är 2 kg, men inte om den är 20 g?
Jag försäker ligga på en säkerhet där alla normala och förutsägbara små förtretligheter ska kunna fixas, så jag inte behöver avbryta en tur för att jag inte kan ta hand om småsår eller någon liten skada på utrustningen, men jag är inte rustad för allt. Har numera inte med suturset till exempel när jag går solo, eftersom det är svårt att sy sår på sig själv, och i stort sett omöjligt om såret sitter på en arm eller hand.
Sovkomfort anser jag extra viktigt om man går länge, återhämtningen blir då av största vikt. Den är dock inte så beroende av t.ex tältets takhöjd, vilket är betydligt viktigare vid långa lägeruppehåll.
8 timmar är väl i ett intervall man klarar gå med tung packning och lite pannben, eller kan acceptera att ha en lätt packning utan att hinna sakna komfort allt för mycket när man slår läger, så det ligger någorlunda i komfortzonen oavsett lättpack- eller camppackapproach.
Jag försöker ju också spara lite vikt här och där genom att inte ta med dubbla uppsättningar etc. Sen fastnar jag ganska lätt i några få mer sentimentala grejer som inte är helt rationella, vilket iofs inte stör mig det minsta. Ett exempel är att jag vägrar dricka whisky för 350 kr flaskan i en plastkåsa. Istället packar jag ned ett litet glas jag knyckte från SAS på den tiden man fick glasglas även i apklass. Det väger bara 100g, men ändå. Den extravikten har jag för länge sedan skalat bort på annan utrustning.
Jo det är så jag menar, jag är nästan övertygad om att mitt 500 gramstält skulle klara en sommarstorm, men det är inte garanterat som det kanske är med låt säga ett 2,5kgs akto. Man kan resonera på många olika sätt vad gäller säkerhet. En sak jag brukar tänka på är hur länge jag behöver klara mig om något skulle hända. Kommer jag t.ex. alltid ha närmsta nödstuga inom en dags avstånd så behöver jag inte ha grejer så jag kan klara mig flera dagar i nöd. Sen som du säger så tar jag aldrig med grejer jag inte kan använda. Jag vet inte hur man syr ett sår och även om det inte är någon viktbesparing att tala om egentligen tycker väl ingen att man ska ha med sig onödiga saker. Lättviktsdiskussioner brukar alltid snöa in på säkerhet och många tror att lätt = osäkert. Jag tycker inte det, jag skulle aldrig vilja känna mig osäker, inte på fjället inte i skogen, inte någonstans. Men jag tycker inte att man alltid behöver vara förberedd på allt, det räcker med det som är troligt att det skulle kunna hända och det som skulle vara livshotande om det hände.
Om man vill lätta packningen maxmalt ja. Jag brukar dock trycka på att om man är osäker på lättpackning så kan man börja på andra ställen.
Lättare socksäck är generellt "skitdyrt" (eftersom det i princip är dun som gäller). Som jag skrev så var lättare sovsäck bland det sista jag gjorde.
Jag började med att byta ut mössa, tröja, regnkläder, matsaker och lite sånt. Och skippa "bra att ha"-sakerna.
Jag tror inte jag köpta nåt nytt alls första året jag packade lätt. Första inköpet var en lättare rygga (köpt på Rusta för 149 spänn, 60 liter, 1250 gram). Nä, vänta nu, det kan nog ha varit det lilla 2-manna ryggåstältet Gotland från Coop för 99 kronor som var första köpet.