Packa lätt - rätt eller brist på vett?

Jag har märkt det på flera diskussioner, att en del börjat extremt tungt och sen, med rätt små medel kunnat reducera packningen, som Nermander här - i många fall till bättre produkter. Man kan kombinera fördelar.

Själv började jag tvärtom mycket lätt, genom att göra dagsutflykter, och, när jag tröttnat på det, stugturer. Jag hade skrämts av påståenden eller myter om fjällpackningar på 30 kg för en vecka.

I takt med att anspråken stegrats har jag letts till att öka packningen men också tänka igenom vikt och funktion noggrannare. Jag tror det mesta jag burit på en kontinental tur är 22 kg, och det mesta i fjällen kanske 20, och då provianterade jag ändå. Skärpningen kom alltså när det verkliga behovet infann sig, dvs. jag började få problem med hälsenor, ischias, osv. Jag var då ungefär 55.

Jag tror jag aldrig gjort en detaljerad packlista där varje snöre och nål redovisas och jag storknar av att läsa andras, får ingen överblick. Jag tänker i grupper, t ex sjukvård+reparatur, matlagning, hygien.

Nu finns det en uppenbart felaktig uppgift i Nermanders inlägg. Alaskakängorna väger verkligen inte 4200 gram paret, snarare hälften.
 
När jag ser de där alternativen så undrar jag ju t ex hur mycket mat som ryms i en 40-50 l ryggsäck och vilka förhållanden man klarar med en tarp och en tunn syntetsäck, speciellt det första. Skulle verkligen ett sovsäckslakan sänka komforttemperaturen med 8-11 grader (om det var det du menar)? Intressant. Jag har säckar med komfort +2 och -3
och 2 hg:s viktsskillnad. Jag har också ett vandrarhemslakan som väger 2 hg (men som skrymmer en del). Lätt säck+lakan optimalt?

Nu är ju kostnaden ingen stor sak för mig, eftersom friluftsliv är en av de få saker som verkligen får kosta. Så när jag beskriver mina lösningar så är det snarast för att påvisa att det inte behövs särskilt extrema lösningar för att få ned vikten på packningen.

Såhär såg mina bära-bo-sova ut länge:

Ryggsäck Exos 58 (i praktiken 65 liter skulle jag gissa), regnskydd: 1200
Sovsäck, Mountain Equipment, komfort +2 : 640
Tält, Akto, med Hillebergs V-pinnar : 1740
Madrass, Ridgerest : 330

alltså totalt 3910 gram, att jämföra med "UL-normen" 3000.

Av dessa detaljer är dock endast madrassen billig, och ryggsäcken normaldyr
(men har hängt med 182 etapper sen 2009)
strax under 2000 kronor. Aktot, min äldsta detalj, kostade c:a 3500 kronor år 2000 och har använts 341 nätter. Sovsäcken kostade väl också c:a 3000 och är otroligt skön.

På årets båda första turer bytte jag Akto mot Laser Comp, minus 600 gram, alltså 3310.

Och på den sista kanske jag byter sovsäcken mot en annan ME, med komfort -3, det skulle bli 3510, inte ens det särskilt tungt. Då skulle min packning (mat för en vecka, gas för två, kartor för tre) starta med ungefär 14,5 kg. Jag får utvärdera efteråt hur hälsosamt det var.

Jag klarar 1 veckas packning inklusive mat i min Osprey Exos 34, men då får jag spänna fast liggunderlaget på utsidan.
Osprey mäter vad jag förstått också volymen på bara säcken, dvs ytterfack, sidofack och bältesfickor kommer i tillägg, alltså troligen mellan 40-45 L i verkligheten.
I somras hade jag O. Exos 58 L 2014 säck, bar då på Helsport Fjellheimen SL4 istället för Terra Nova, stort Trangiakök, min del av en veckas mat och en god del av min frus matranson, samt en del av hennes lyxsaker, med gott om plats i säcken.
Jag får se om det blir en 48 L också någon gång, men antagligen inte.

Med tarp, myggnät och min Haglöfs LIM 100 klarar jag mig överallt under trädgränsen så länge det är frostfritt, jag ska testa med http://www.seatosummit.com/products/display/24
när det blir minusgrader, det finns också en thermolite extrem som sänker komforttempen 11 grader.
Tarp och myggnät var förslaget för att få billiga alternativ, tält under kilot blir ju fort en 4-5000 kr. Det går klara sig med tarp och nät också på fjället, men det kräver dels gåstavar som tältpinnar, annars ökar vikten ordentligt med ett par tältstänger modell billigt, dels måste man vara väldigt noga med val av övernattningsplats med tanke på naturlig vindskärmning, fuktighet mm.
Tarp på högfjäll rekommenderas bara till den med stor erfarenhet, beklagar om inte det kom fram.
 
Jag får väga om grejerna sen (jag vägde allt innan jag skrev det där inlägget eftersom jag inte hade nerskrivna siffror på de tunga sakerna), bagagevågen hade tydligen hoppat över till lb utan att jag märkte det (jag tyckte det stod kg när jag läste av värdena men det var väl för dåligt ljus eller nåt).

Nu var det bara de tunga sakerna (kängorna, ryggan och jackan) som jag vägde med den så resten av siffrorna ska stämma, men jag vet inte om den stått på lb hela tiden eller inte. Men kängorna och ryggan verkar ju vara lb i alla fall.
 
Korrigerade vikter nedan:

Ryggsäck
Från Haglöfs Skarja till Rusta-säcken, 1700 g till 1270 g, en vinst på 2,5 kg. Men jag hade oftast min Alaska med ramförlängaren på, den väger 3 kg.

Skor
Lundhags Alaska till ett par Gri-sport trekkingskor, 2000 g till 1180 g, en vinst på 1 kg. Mina Techamphibian är ännu lättare (640 g paret).

Tex-mex-jacka (typ skidjacka), 950 g, till vindjacka (187 g) och tunn regnjacka (443 g), totalt 630 g ger en vinst på 630 g.

Summerar jag hamnar det runt 2,7 kg utan då är det bara en av de tre stora som är utbytt (och om jag jämför med Alaskan som jag egentligen släpade på blir det ännu större vinst).
 
När jag letade ryggsäck mailade jag Osprey och frågade hur de mäter volymen och fick som svar att alla utrymmen togs med.

Då litar jag på det, jag fick min uppgift från ett amerikanskt diskussionsforum, men uppgift direkt från Osprey är mer förtroendegivande. Då ska ju deras säckar vara direkt jämförbara med andra märken, så 40-50 L räcker gott till min packning, medan andra kan ha annorlunda erfarenheter.
 
Korrigerade vikter nedan:

Ryggsäck
Från Haglöfs Skarja till Rusta-säcken, 1700 g till 1270 g, en vinst på 2,5 kg. Men jag hade oftast min Alaska med ramförlängaren på, den väger 3 kg.

Skor
Lundhags Alaska till ett par Gri-sport trekkingskor, 2000 g till 1180 g, en vinst på 1 kg. Mina Techamphibian är ännu lättare (640 g paret).

Tex-mex-jacka (typ skidjacka), 950 g, till vindjacka (187 g) och tunn regnjacka (443 g), totalt 630 g ger en vinst på 630 g.

Summerar jag hamnar det runt 2,7 kg utan då är det bara en av de tre stora som är utbytt (och om jag jämför med Alaskan som jag egentligen släpade på blir det ännu större vinst).

Det verkar stämma bättre, det finns en god vinst att hämta på tingen förutom de tre stora.
Totalvikten på de tre stora i en konventionell packning kan dock normalt ligga på runt 8-10 kg, medan resten av grundpackningen, dvs utan mat, vatten och bränsle ligger med konventionella och okritiskt packade ombyten ligger på kanske 5-7 kg.
Att få ner de tre stora till ca 3 kg ger alltså 5-7 kg vinst. Total vikt på baspackningen blir då också under 10 kg.
För att komma under 10 kg utan att ändra på de tre stora så kan man ha med t.ex ett Trangiakök och 1 kg kläder, vilket är väldigt lite till och med med lätta kläder.
Lätta köpekök på runt 300 g finns, då blir det lite mer realistiska 1700 g kläder.

Poängen är att en god viktbesparing går att göra utan att ändra de tre stora, en stor viktbesparing om man satsar på de tre stora, men att få en packning ner i UL-klassen kräver att man ser över både och.

Sedan är det också dumt att köpa en lätt ryggsäck innan packningen totalt får plats och kan bäras bekvämt i den säcken, så Satsa på de tre stora är ju en sanning med modifikation.
 
Någon som trivs med tung packning ibland?

Nu har jag kommit in på mitt trivselområde med lätt packning och långa vandringar, men vill gärna höra hur de som satsar på lägerkomfort lägger upp det med packning och vandring för att få maximalt ut av turen.
 
När dagstemperaturerna pendlar emellan +5 - -5 hur mycket ökar er standard packning då för ca en vecka på fjället?
Tänker då på bättre sovsäck, liggunderlag, större ryggsäck och lite varmare klädsel
 
Hela den här tråden luktar typ 2006. Och vilka är de där extremisterna som Xacoon t.ex. pratar om? Man ser ju liksom aldrig dem? Inte här på utsidan iaf. Vidare har jag i alla fall aldrig träffat någon lättpackare som haft ryggsäcken full med massa lätta saker, snarare tvärtom, de brukar satsa på få saker man kan använda till mycket. Och jag har aldrig sett någon i högfjällsterräng som använt tarp, men däremot lätta stabila tält.

Om inte någon drev på utvecklingen med lättare saker hade vi fortfarande haft tält i tätslagen bomull och använt galonställ.

Och lightdan, tält under kilot behöver inte kosta så mycket, kolla tarptent. $259. Plus frakt och moms så är du uppe i typ 2500.
 
Hela den här tråden luktar typ 2006. Och vilka är de där extremisterna som Xacoon t.ex. pratar om? Man ser ju liksom aldrig dem? Inte här på utsidan iaf. Vidare har jag i alla fall aldrig träffat någon lättpackare som haft ryggsäcken full med massa lätta saker, snarare tvärtom, de brukar satsa på få saker man kan använda till mycket. Och jag har aldrig sett någon i högfjällsterräng som använt tarp, men däremot lätta stabila tält.

Om inte någon drev på utvecklingen med lättare saker hade vi fortfarande haft tält i tätslagen bomull och använt galonställ.

Och lightdan, tält under kilot behöver inte kosta så mycket, kolla tarptent. $259. Plus frakt och moms så är du uppe i typ 2500.

Mitt exempel tog jag till stor del för att få priset gott ner under konventionella alternativ, samt med lätt tillgång i butiker i Sverige så man kan klämma och känna lite.
Det finns gott om främst enväggstält i 250-300$ klassen med vikt på 500-1000 g, till och med sådana under 200$ om man söker runt lite på främst amerikanska hemsidor, tittar man på brittiska sidor finns en del lätta prylar, men är generellt lite dyrare, men så är det väl momsfritt inom EU?

Jag är övertygad om att om sådär en 10-20 år kommer man inte kunna hitta ett tvåmanstält på över 2 kg ens i butik i Sverige, möjligen undantaget tält för polarexpeditioner. Någon får dock visa vägen, så jag får knalla många fjällturer med lätt tält under kilot i olika årstider, så att andra ser att det går. :)

Tarp på högfjället är möjligt, men det är en viktbesparing som kostar mer än den smakar, det kan ta massa tid, letande och kontroll av vindriktning innan man hittar en säker plats i lä, tid som man kunde använt till att gå, sova, slappna av eller annat. Tarp +myggnät i bekväm storlek väger ju också ungefär som ett lätt tält.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johan5588 Grunderna i "Packa lätt" ? Lättpackning 38
tsd packa tält Lättpackning 3
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 415
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 26
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.