Ja, de kanske HÅLLER för kokande vatten, men du vet inte vilka gifter det lämnar ifrån sig. Rekommenderas inte.Vanliga ziplock-påsar klarar kokande vatten
HåkanF
Ja, de kanske HÅLLER för kokande vatten, men du vet inte vilka gifter det lämnar ifrån sig. Rekommenderas inte.Vanliga ziplock-påsar klarar kokande vatten
Ja, de kanske HÅLLER för kokande vatten, men du vet inte vilka gifter det lämnar ifrån sig. Rekommenderas inte.
HåkanF
Plast/frys/zip/påsar för livsmedelsbruk är till i praktiken 100% tillverkade av ren polyeten, som inte avger inga skadliga ämnen, ens när den mjuknar vid uppvärmning (eller för den delen när den eldas upp).
Naturskyddsföreningen håller inte med (punkt 3).
https://www.naturskyddsforeningen.se/sveriges-natur/2013-3/plaster-med-problem
Tillsatser behövs kanske av "konstruktiva" skäl i annat som tillverkas av polyetenplast, men det finns ingen anledning att tillsätta mjukgörare eller andra tillsatser till lågdensitets-polyeten som råvara för den sortens mjuka, tunna, ofärgade plastpåsar vi diskuterar. Här påpekar tillverkaren detta explicit, men jag tror man går säker om man håller sig till vilka som helst livsmedelsgodkända plastpåsar.Som jag sa så tolkar jag inte texten så, utan som att de menar även nämda plaster kan innehålla tillsatsämnen som är skadliga trots att plasten i sig inte är det.
Som jag sa så tolkar jag inte texten så, utan som att de menar även nämda plaster kan innehålla tillsatsämnen som är skadliga trots att plasten i sig inte är det.