• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

på väg ensam

Hej alla tjejor och killar, om en vecka ger jag mig iväg ensam på cykel och tält semester. Jag har aldrig gjort något sånt förut men ingen vill följa med och dessutom vill jag göra detta själv för att växa som människa och lite för att se om jag klarar det.
Jag är dock något orolig för att sova i tält som ensam tjej, kommer inte alltid sova på camping utan det kan nog bli en och annan skog. Hursomhelst är jag orolig för mördare våldäktsmän och allmänt otrevliga typer.

Har ni några tips att ge eller lugnande/ varnande ord?

Sofia.
 
Hej Sofia,
Lycka till med resan. Jag tror att du kommer att klara dig bra med lite sunt förnuft.
Om du vill så kan du ta med dig kniv och lampa i sovsäcken som vissa brukar göra och få lite extra trygghetskänsla på det sättet.
Vart tänkte du resa?

mvh
cake
 
Resan går från haninge till stockholm vidare med båt till blidö och sen båt igen till kapellskär och cykel till grissleham där jag övernattar hos en gammal svärmor och sen vidare till mehedeby utanför tierp.
Det är ingen uthållighetstävling utan jag tänker ta dagen som den kommer och bara njuta.
Att ha kniv i sovsäcken låter farligt bara i sig men ett överfallsspray och larm ska inskaffas.
 
Kan inte tänka mig att det skulle vara nåt problem i Sverige. Jag har cyklat runt en del men aldrig känt mig osäker. Tälta så att du inte syns. Förneka oron några nätter och sen kommer du ha vant dig.

Känns det fortfarande jobbigt efter några dagar, prova camping istället (så slipper du ta dig hem av den anledningen).

Lycka till! Det är riktigt kul att cykla genom Sverige.
 
Ja precis, tälta så man inte syns. Man tänker ju instinktivt att det är bättre att tälta bland folk men då finns ju såklart dårarna närmre. Det lär ju vara mindre risk att träffa på galningar om man tältar där ingen finns. Men händer något där är ju hjälpen desto längre ifrån. Ja ja det finns för och nackdelar med allt såklart.
Jag kommer vara otroligt rädd, orolig, paranoid, lättskrämd och fantastiskt lycklig
 
Har en kompis som ställer ut sitt (rena) kök utanför tältöppningen. Om det kommer någon för nära så skramlar det... Men det gör det ju även om något djur kommer för nära (för att ex lukta på köket) och man blir ju varnad/uppskrämd oavsett av vad/vem som gör att det skramlar.

En annan kompis har sin killes röst inspelad på mobilen. Han säger typ "Vem är det?" med mörk och barsk röst. Kanske kan det skrämma bort någon utanför tältet som trodde att det bara fanns en ensam tjej i det...? Kanske kan hundskall ha samma verkan?

Annars är nog att tälta bortom uppmärksamhet en vis sak. Har provat båda och kände mig definitivt lugnare ensam inne bland träden.
 
Upptäcks man inte kan ju inget hända.
Går man rejält undan så får man vara ifred, vare sig man är solo eller i sällskap.
Av alla goda tipps du fått så är glädjen att vara ute och vakna i och med naturen bland de viktigaste.
go tur
 
Det där med inspelad röst ska jag absolut fixa, kanske till och med lite olika fraser. Det kan säkert vara använbart i flera lägen. Har även laddat ner ett överfallslarm till min iphone, där jag kan utlösa ett larm och samtidigt automatiskt går tre sms iväg till vänner "hjälp jag bli överfallen" med en gps karta med exakt plats där jag befinner mig.
Skrammel utanför dörren är oxå väldigt bra och något jag även provat hemma då jag bor på nedre botten och någon varm sommar varit tvungen att ha fönstret på glänt. Kikade någon in så skrammlade det och jag vaknade. Det hände dock aldrig.
Men hur mycket man än skyddar sig så kan man inte förhindra allt, det är farligt att leva man kan faktiskt dö.
 
Utan att ha sett någon statistik så misstänker jag att betydligt fler cyklister blir ihjälkörda av bilister än våldtagna, överfallna eller mördade under tältandet...
 
Nu står alla våldsamma män på kö längs din färdväg ;)
Nä, jag tror faktiskt att du bara kommer att stöta på trevliga mäniskor under din cykelsemester, det otäckaste du kommer att stöta på är någon stressad småbarns mamma i bil på väg till dags. Dom är riktigt otäcka ;)
 
Men hur mycket man än skyddar sig så kan man inte förhindra allt, det är farligt att leva man kan faktiskt dö.

"Tänk, inte visste jag att alla de här dagarna som kom och gick var livet!"

Om man hela tiden håller på att akta sig så blir man hemma... Och då får man sitta still så att man inte snubblar på mattan (en mycket vanlig skadeorsak!). Nej, ge dig ut! Rädslan kommer försvinna efter ett tag. Jag lovar att du knappt kommer att vilja åka hem när det börjar bli dax. Ha en underbar färd!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
j.piraten Örebro - hitta på aktivitet Tjejforum 0
Louise_76 Träningskompis på Nynäsvägen el omnejd? Tjejforum 1
Mia82 Tjejer på äventyr! Tjejforum 2
N76 Lundbybadet på Hisingen, Gbg? Tjejforum 0
KajsaMalm Mens på höghöjd??? Tjejforum 4
joppi0022 Hur få upp kajaken på taket? Tjejforum 9
emmasss klättra när man är gravid - vad ska man tänka på? Tjejforum 4
Dayana sugen du med på att vandra? Tjejforum 0
pirajenny tips på damsadel Tjejforum 5
sigvardsdotter menskopp på vintertur? Tjejforum 25
annikarin Följa med på Vasaloppsläger? Tjejforum 2
junette_c Tips på vandringsleder!! Tjejforum 6
160270 Aldrig på längdskidor Tjejforum 11
Lolli Ratio tjejer resp killar på Utsidan Tjejforum 4
Chabolina Tips på bra skalbyxor Tjejforum 6
KarinB Några tips på aktivitetssemester i Juli? Tjejforum 6
JennyBy Klätterverket för tjejer på fredagar? Tjejforum 1
Svartkatt Aktiv morsa funderar på framtida lämpliga äventyr Tjejforum 6
Måne Ny på Utsidan Tjejforum 1
plingon Beröm/uppmuntran till aktiva kvinnor på Utsidan! Tjejforum 4
375 Klättervägg på cistern Tjejforum 0
Pauliina träning gör mig sugen på godis! Tjejforum 11
Kristin Nygren Tjejdykhelg på SALT i Kungshamn Tjejforum 0
ata tjej på 31 söger vandrekompis till stugatur Tjejforum 1
webwizard Jeg savner veninder til at vandre på fjeldet med Tjejforum 2
x-treme Tjejers sätt att se på prylar??? Tjejforum 37
annique Nybörjare på klättring Tjejforum 4
brigas vandra ensam Tjejforum 0
Christinar Vandra som ensam tjej Tjejforum 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.