På huvudet

Jag köpte en Fjällräven Abisko summer hat för ett par år sedan. Den verkar ha gått ur sortimentet nu och jag har inte använt den särskilt mycket. Det blev ev. en storlek för stor, vilket i och för sig nog är bra eftersom den är ganska varm. Har G-1000 väv utan meshventilation. Jag ska testa den mer nästa vecka då jag åker till Frankrike.

Abisko Summer Hat (fjallraven.com)

Jag har också en Northfacehatt med mesh som är skön. Hittar ingen länk till den.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag vill slå ett slag för en härlig yllebasker! Andas bra, kan blötas upp lite i värme och svalkar då skönt, kan modifiera "brättet" till att passa situationen, står emot regn förvånansvärt bra och kan dras ner över öronen vid snålblåst (sålänge man har en utan läderband)
Inte misnt är den snygg!

En viktig sak för mig när det kommer till hattar är färgen på undersidan av brättet.
Jag vill ha det mörkt, för att inte skapa reflexer eller "blända".
Min T5 från Tilly har det. Medan min T3:a inte har det.
Nog därför T3:an är oanvänd, trots att den är bättre solskydd/regnskydd i skogen med sitt bredare brätte.
Men jag kan tycka att T5:an kan bli lite väl varm i högsommaren.
Letar efter en svalare variant.
På höst/vinter/vår är det en TTW2 TecWool som sitter på skallen, både i stan och i skogen.

Och som svar på frågan till alternativ till Tilley så tänker jag att Stetson gör snygga och bra hattar.

Att gå runt med en tjock läderhatt som nån cowboy är för mig helt obegripligt. Både fånigt och opraktiskt. Ett hatt ska va funktionell, annars får den va. Blöta skallen med som Vermi gör jag också med min kajakhatt i nåt syntetmaterial,

Att gå runt med en tjock läderhatt som nån cowboy är för mig helt obegripligt. Både fånigt och opraktiskt. Ett hatt ska va funktionell, annars får den va. Blöta skallen med som Vermi gör jag också med min kajakhatt i nåt syntetmaterial,
Nä det förstår jag, det kräver sin man eller kvinna att ha hatt. Att den skulle vara opraktisk begriper jag inte, den är ju gjord för "the outback". Den håller formen, skyddar mot sol och regn och blåser inte av, precis det som TS frågade efter.

Har en vikbar OR band dra åt runt runt huvud samt rem under med lås och fäster resten av snöret i bröstrem vid blåst är ca 70-80 brett brätte mot sol och är kompletterad med nyggnätshuva går ju även ha toppluva under.
Nu har jag även inpregnerat så ok vid duggregn och torkar snabbt då den knappt suger åt sig vatten,
Har skaljacka med huva vid kraftigt regn tid hade man sydväst men nu insparad av viktskäl bra vid poncho som var populärt förr.

Jag köpte en Fjällräven Abisko summer hat för ett par år sedan. Den verkar ha gått ur sortimentet nu och jag har inte använt den särskilt mycket. Det blev ev. en storlek för stor, vilket i och för sig nog är bra eftersom den är ganska varm. Har G-1000 väv utan meshventilation. Jag ska testa den mer nästa vecka då jag åker till Frankrike.

Abisko Summer Hat (fjallraven.com)

Jag har också en Northfacehatt med mesh som är skön. Hittar ingen länk till den.

För att ge lite feed-back till TS så kan jag nämna att efter 10 dagar i Frankrike för några veckor sedan med 35-40 graders värme, så var min upplevelse att Fjällrävenhatten är trevlig och fungerar vid drygt 30 grader, men när det närmar sig 40 är det allt skönt med mesh. Det var en påtaglig skillnad på ventilationen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips